پاكسازي
نويسنده و كارگردان: جيمز دوموناكو. بازيگران اتاق هاوك (جيمز ساندين)، لنا هيدي (مري ساندين)، مكس بروكهولدر(چارلي ساندين)، آدلائيد كين (زوئي ساندين)، ادوين هوج (مرد غريبه)، آريا باريكيس (گريس). 85 دقيقه، درجه نمايشي :R
«يك انسان را بكش تا قاتل باشي، ميليون ها انسان را بكش تا فاتح باشي و تمام انسان ها را بكش تا خدايگان شوي» ادموند اوژن روستان
پاكسازي سعي دارد فيلم هيجان انگيزي با مايه هاي نبرد طبقاتي از نوع جنبش اشغال وال استريت باشد كه حوادثش در آينده اي نه چندان دور سپري مي شود. اما در اصل، پاكسازي چيزي جز يك فيلم نازل در ژانر خانه محاصره شده توسط دشمنان نيست. فيلم در بهترين حالت خودش واجد لحظاتي است كه رمان هاي نوار شهري جي. جي. بالارد، همچون شب هاي كوكائين سوپركن و وحشي فراري و نيز فيلم هاي بنجل مثل همسران استپفورد را تداعي مي كند.
قصه فيلم در سال 2022 در آمريكا سپري مي شود. از هشت سال پيش دولتي اقتدارگر با گرايشات مسيحي روي كار آمده است و اين دولت حالا موفق شده نرخ بيكاري را به يك درصد و نرخ جنايت را به شدت كاهش دهد. راهكار دولت براي كاستن از ميزان جنايت ها اين بوده است كه به مردم اجازه داده تا در يك روز از سال، در روز 22 مارس، از ساعت هفت شب تا ساعت هفت صبح روز بعد، دست به هر تجاوز و جنايتي كه دوست دارند بزنند بدون اينكه هيچ مجازاتي در انتظارشان باشد. حكومت اسم اين آدمكشي عمومي 12 ساعته را «پاكسازي» گذاشته كه معنايش اين است كه آدم ها با بيرون ريختن احساسات خشن خود در طي اين 12 ساعت روح و روان خود را از خشونت پاكسازي مي كنند و به اين ترتيب آدم ها براي مابقي سال در جامعه اي عاري از خشونت به سر مي برند. با اين حال، مخالفان حكومت معتقد كه هدف اصلي حكومت از مراسم «پاكسازي» نابود كردن فقرا و اقليت هاي نامطلوب است. شخصيت اصلي داستان، جيمز ساندين (اتان هاوك) نام دارد. جيمز از دولتي سر مراسم پاكسازي توانسته با فروش سيستم هاي مراقبتي و محافظتي به پول و پله هاي هنگفتي دست يابد. او به همراه همسرش مري (لنا هيدي) و پسر چهارده ساله شان چارلي(مكس بروكهولدر) و دختر شانزده ساله شان زوئي (آدلائيد كين)، در خانه اي بزرگ زندگي مي كنند. ما از مكالمه مري با زن همسايه (آريا باريكيس) متوجه مي شويم كه همسايه هاي خانواده ساندين به شدت به آنها حسادت مي كنند و اگر براي اين خانواده مشكلي پيش بيايد نمي تواند روي كمك همسايگانش حساب كند. با فرا رسيدن ساعت 7 شب 22 مارس جيمز ساندين سيستم امنيتي ومراقبتي خانه اش را به كار مي اندازد تا از هر گونه اقدام خشونت آميز احتمالي اي در امان باشد. او تصميم گرفته كه اين شب خاص را در كنار همسر و دو فرزند نوجوانش در داخل خانه بماند و از طريق تلويزيون در جريان حوادث خونباري كه در سطح كشور مي گذرد قرار بگيرد. در همين حال،چارلي از طريق دوربين مخفي اي كه خيابان نزديك خانه را پوشش مي دهد متوجه مرد غريبه اي (ادوين هوج) مي شود كه در حال فرار از دست كساني است كه قصد كشتنش را دارند. چارلي تصميم مي گيرد كه به اين مرد اجازه ورود به خانه را بدهد. ديري نمي گذرد كه جمعيت مهاجمان خانه ساندين ها را محاصره مي كنند. رهبر آنها (رئيس ويكفيلد) از ساندين مي خواهد كه مردي را كه به خانه اش پناه داده تحويل آنها بدهد و گرنه او و خانواده اش به همراه دو مورد اشاره همگي كشته خواهند شد.........
مشكل اصلي اين فيلم اين است كه سازنده اش نتوانسته فرض داستاني باور ناپذير خود را به تماشاگر بياوراند. «تعليق باور پذيري» تماشاگران به ويژه در فيلم هاي فانتزي، عملي تخيلي و ترسناك كار دشوار اما ضروري اي است كه فقط از عهده فيلمسازان ماهر برمي آيد و متاسفانه جيمز دوموناكو، نويسنده و كارگردان پاكسازي فيلمساز ماهري نيست. در يك كلام قصه پاكسازي باورناپذير و غيرمنطقي است و به همين خاطر تماشاگر درگير قصه نمي شود. مراسم پاكسازي ظاهرا در سرتاسر كشور در طي آن 12 ساعت برپاست اما دوربين موناكو فقط با خانه ساندين ها و يكي دو محله اطراف آن كار دارد. بخش عمده اي از فيلم در راهرو و اتاق هاي تاريك خانه ساندين ها مي گذرد كه در اين صحنه ها چيز چندان زيادي نصيب تماشاگر نمي شود به جز لحظات ترس هاي ناگهاني كليشه اي .
تهيه كننده پاكسازي مايكل بي است و بسياري از عوامل فيلم، از جمله فيلمبردار و تدوينگر، از همكاران قديمي بي هستند. هر چند مايكل بي اخيرا با فيلم خوب رنج و گنج توانست باعث غافلگيري سينما دوستان شود اما پاكسازي به شدت تحت تاثيرات سو اين تماشاگر مشهور هاليوودي قرار دارد./ي2
منبع:ماهنامه دنياي تصوير.