آغاز بازگشت آزادگان به میهن، کشف دومین قمر مریخ، روز ملی و استقلال «اندونزی» از سلطه هلند، کشته شدنرئیس جمهور پیشین پاکستان و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 26 مرداد 1392 خورشیدی برابر با 9 شوال 1434 هجری و 17 آگوست 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

آغاز بازگشت آزادگان سلحشور از بند رژیم بعثی پس از سال‌ها اسارت (1369 ش)
روز 26 مرداد سال 1369، میهن اسلامی شاهد حضور آزادگان سرافرازی بود که پس از سال‌ها اسارت در زندان‌ها و اسارتگاه‌های مخوفِ رژیم بعث عراق، قدم به خاک پاک میهن اسلامی خود گذاشتند. در این میان ستاد رسیدگی به امور آزادگان که در 22 مرداد 69 تشکیل شده بود به تبادل انبوه اسرا پرداخت. این ستاد با مساعدت و همراهی دیگر دستگاه‌ها، تبادل حدود چهل هزار آزاده را با همین تعداد اسیر عراقی انجام داد.

آزادگان، با ایمان راسخ خود در برابر همه فشارهای جسمی و روحی دشمنان ایستادند و روابط اجتماعی جامعه کوچک اردوگاهی خود را بر پایه اخلاق حسنه بنا نهادند و از شکنجه‌های مزدوران بعث هراسی به خود راه ندادند. آزادگان، صبورتر از سنگ صبور و راضی‌ترین کسان به قضای الهی بودند. اینان سینه‌هایی فراخ‌تر از اقیانوس داشتند که از همه جا و همه کس بریده و به خدا پیوسته بودند. آزاده نامیده شدند چون از قید نفس و نفسانیات رهایی یافته بودند.

ترور «ملاصالح خسروی» روحانی مبارز اهل سنت، توسط عوامل ضدانقلاب (1360 ش)
ملاصالح خسروی از روحانیان مبارز اهل سنتی بود که از سالیان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، علیه رژیم پهلوی و دفاع از اسلام و وحدت اسلامی به پا خاسته بود و در این راه، حبس و شکنجه‌های فراوانی در زندان‌های سنندج و تهران به جان خرید. وی پس از پیروزی انقلاب، به عنوان روحانی انقلابی، منادی وحدت و دفاع از انقلاب و امام بود و لحظه‌ای از افشاگری و رسوا نمودن عناصر ضدانقلاب و گروه‌های فریب خورده از پای نمی‌نشست. ملاصالح خسروی در زمان حیات خویش، با زبان گویایش، همواره رسواگر امپریالیسم و بازیچه‌های پست داخلیش همچون گروهک‌های خودفروخته دموکرات، کومله و منافقین بود تا اینکه به هنگام اذان مغرب در مسجد جامع سنندج مورد اصابت گلوله‌های کینه توزانه ضدانقلاب قرار گرفت و به همراه فرزندش به لقاء اللَّه رسید.

رحلت فقیه مجاهد آیت اللَّه «سیدعبدالمجید ایروانی» (1371 ش)
آیت اللَّه سیدعبدالمجید ایروانی در سال 1313 شمسی در تبریز دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تبریز و سطوح عالی را در قم سپری کرد و از محضر فقیهانی چون آیات عظام: سیدحسین بروجردی، سید محمد محقق داماد و محمدعلی اراکی کسب فیض کرد. ایشان همچنین دروس فقه و اصول را نزد حضرت امام فرا گرفت و پس از تبعید آن حضرت، به فعالیت‌های سیاسی و مبارزه با نظام ستمشاهی روی آورد. آیت‌اللَّه ایروانی از سال 1350 ش به دستور امام راحل در یکی از بزرگ‌ترین مساجد تهران به اقامه نماز پرداخت و مهدیه تهران را احیاء کرد و در این مسیر چند بار دستگیر و زندانی گردید. ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تاسیس بسیاری از نهادهای انقلابی شرکت داشت و با تشکیل جامعه روحانیت مبارز تهران، فعالیت‌های خود را گسترش داد. وی همچنین به عنوان نماینده امام در بنیاد مستضعفان در شکل‌گیری آن نقش بسزایی ایفا کرد. آیت‌اللَّه ایروانی در سال‌های پایانی عمر به تدریس فقه پرداخت تا این که در پی یک بیماری طولانی، در 26 مرداد 1371، در 58 سالگی درگذشت.

درگذشت «ابن سیرین بصری» خوابگزار معروف مسلمان (110 ق)
ابوبکر محمد بن سیرین بصری، در سال 31 یا 33 هجری قمری به دنیا آمد. ابن‌سیرین برای احادیث پیامبر اسلام (ص) اهمیت بسیاری قائل بود و در حفظ و نقل حدیث، دقیق و محتاط بود و همین دقت نظر او موجب شد تا مؤلفان برجسته، روایت‌هایش را قابل استناد بدانند. ابن سیرین در زمان حیات خود، محضر 30 نفر از اصحاب پیامبر را درک کرد و کتب و نسخه‌های خطی گوناگونی رابه زبان‌های مختلف از خود بر جای گذاشت. ویژگی‌هایی چون رعایت جانب احتیاط در مسایل شرعی، یک روز در میان روزه گرفتن، شب زنده‌داری، بردباری، نرم‌خویی، پرهیز از بحث و جَدَل، اعتراف به لغزش‌های خویش و امیدواری فراوان به رحمت الهی، از ابن سیرین چهره‌ای چونان زاهدان و پارسایان بزرگ ساخته است و همین امر موجب شده تا برخی از کسانی که در زمینهٔ سیر و سلوک کتاب‌های مهم نگاشته‌اند، در وی به گونهٔ الگوی پرهیزگاری و پارسایی بنگرند.

کشف دومین قمر مریخ با نام «دیموس» توسط «آزاف هال» امریکایی (1877 م)

قمر مریخی دیموس یا وسعتی برابر 15 کیلومتر علاوه بر اینکه کوچکترین قمر سیاره مریخ به شمار می رود عنوان کوچکترین قمر منظومه خورشیدی را نیز به خود اختصاص داده است. سیاره مریخ دارای دو قمر کوچک به نامهای فوبوس و دیموس است که تصویر قمر دیموس به تصویر روز نجوم 16 ماچ 2009 اختصاص یافته است. این تصویر که توسط دوربین مدارگرد مریخی MRO به ثبت رسیده است کوچکترین قمر مریخ را با 15 کیلومتر وسعت نشان می دهد که در عین حال یکی از کوچکترین قمرهای منظومه خورشیدی نیز به شمار می رود.

قمر مریخی دیموس در سال 1877 توسط اخترشناسی آمریکایی به نام هال کشف شد. در عین حال احتمال وجود دو قمر مریخی در سال 1610 توسط ژوهانس کپلر اخترشناسی که قانون حرکات سیاره ای را کشف کرد، اعلام شده بود. با وجود اینکه احتمالات کپلر مبنای علمی نداشته است اما تاثیر آن به اندازه ای بود که این دو قمر 150 سال قبل از کشف در داستان تخیلی سفرهای گالیور در سال 1726 به خوبی تفسیر و مصور شده اند.

درگذشت «ژول میشْلِه» نویسنده معروف فرانسوی (1874 م)
ژول میشْله، نویسنده فرانسوی در دهم فوریه 1798 م در خانواده تهیدستی در فرانسه به دنیا آمد. در 21 سالگی به دریافت درجه دکتری نایل آمد و در دو رشته ادبیات و فلسفه رساله نوشت. میشله در 29 سالگی کتاب اصول فلسفه تاریخ را انتشار داد و اندیشه‌های فیلسوفان بزرگ ایتالیایی مبنی بر تاریخ زیست‌شناسی عالم انسانیت را در آن عرضه کرد. میشله هم‌چنین کتاب تاریخ فرانسه را در شش جلد نگاشت. وی در این اثر که برجسته‌ترین نمونه از نوع شاعرانه تاریخ‌نویسی است، هنر نثرنویسی خود را آشکار می‌سازد و با صور ذهنی بسیار نیرومند، به نوشته تاریخی رنگ و برجستگی و جلای خاص می‌بخشد. او هم‌چنین آثار معروف خود به نام‌های ملت، تاریخ انقلاب فرانسه در هشت جلد، کتاب مقدس عالم بشری و تاریخ قرن نوزدهم در سه جلد را نگاشت که برخی از آنها پس از مرگش به چاپ رسیدند. میشله، نابغه نثر و یکی از بی‌پرواترین و مبتکرترین نویسندگان فرانسه بود. ژول میشله در اواخر عمر به سبب ضعف مزاج، به سفرهای طولانی پرداخت و با وجود کهنسالی از خلق آثار بزرگ دست بر نداشت تا اینکه سرانجام در 17 اوت 1874 م در 76 سالگی درگذشت.

روز ملی و استقلال «اندونزی» از سلطه هلند به رهبری «احمد سوکارنو» (1945 م)
اندونزی به عنوان بزرگ‌ترین کشور مجمع الجزایری جهان از 13/600 جزیره تشکیل شده است که کمتر از نیمی از آنها و در حدود 6000 جزیره آن مسکونی است. وسعت این کشور 1/904/433 کیلومتر مربع و جمعیت آن بیش از 212 میلیون نفر است. بیش از 87% مردم اندونزی مسلمان بوده و پیرو آیین مقدس اسلام هستند. سکنه اندونزی ملیت آسیایی داشته و به زبان رسمی باهاسا اندونزیایی صحبت می‌کنند. پایتخت اندونزی جاکارتا است و سورابایا، باندونگ و مدان از شهرهای مهم آن هستند. واحد پول این کشور روپیه اندونزی است. دکتر سوکارنو در سال 1949 م به ریاست جمهوری این کشور برگزیده شد. اندونزی از لحاظ جمعیت چهارمین کشور جهان و بزرگ‌ترین کشور جهان اسلام می‌باشد. نظام این کشور، جمهوری چند حزبی با دو مجلس قانون‌گزاری است. حکومت سوکارنو تا سال 1965 م ادامه یافت و پس از آن دوران حکومت سوهارتو آغاز شد که بیش از 3 دهه به طول انجامید.

روز ملی و استقلال کشور افریقایی «گابن» از استعمار فرانسه (1960 م)
کشور افریقایی جمهوری گابن با 267/667 کیلومتر مربع مساحت در غرب قاره افریقا و در همسایگی کشورهای کامرون، گینه استوایی و کنگو واقع شده است. جمعیت گابن بیش از یک میلیون نفر است که غالباً مسیحی می‌باشند. مردم گابن به زبان رسمی فرانسوی صحبت می‌کنند هرچند گویش‌ها و زبان‌های گوناگون اقوام سیاه‌پوست نیز عمومیت دارد. ملیت سکنه گابنْ افریقایی و از نژاد سیاه هستند. پایتخت گابنْ لیبرویل نام دارد و واحد پول آن فرانک سی.اف.آ می‌باشد. پیش‌بینی جمعیت گابن تا سال 2020 م در حدود یک میلیون و چهارصد هزار نفر است. این کشور از سال 1839 م تحت سلطه فرانسه قرار گرفت تا این که در سال 1958 م در شمار جمهوری‌های خودمختار جامعه فرانسه قرار گرفت و در 17 اوت 1960 م پس از 120 سال استعمار، به استقلال رسید. گابن دارای دو روز ملی است یکی دوازدهم مارس و دیگری 17 اوت است که استقلال گابن از فرانسه در این روز اعلام گردید.

کشته شدن ژنرال «محمد ضیاء الحق» رئیس جمهور پیشین پاکستان (1988 م)
ژنرال محمد ضیاء الحق رئیس جمهور سابق پاکستان در سال 1926 به دنیا آمد. وی از جوانی وارد نظام شد و بخش اعظم عمر خود را در ارتش گذراند. ضیاء الحق در روز 5 ژوئیه 1977 م در پی یک کودتای نظامی علیه حکومت ذوالفقار علی بوتو، نخست‌وزیر وقت پاکستان زمام امور را بر عهده گرفت. تجاوز نیروهای شوروی به افغانستان در سال 1979، بیش از پیش موقعیت ضیاءالحق را نزد دولت‌های غربی مستحکم ساخت. وی از آن پس مجری سیاست‌های غرب در خصوص مسئله افغانستان گردید و پیشرفت سیاست امریکا در حل مسئله افغانستان با نقش او به عنوان کارگزار سیاست‌های غرب، در منطقه، صورت می‌پذیرفت.

ضیاءالحق هنگام کودتا وعده داده بود که ظرف سه ماه با انجام انتخابات آزاد، حکومت را به دولت منتخب پارلمان تفویض خواهد کرد ولی بیش از یازده سال با کمال قدرت و خشونت بر پاکستان حکومت کرد. او دارای مخالفان فراوانی در داخل کشور بود که بی‌نظیر بوتو دختر ذوالفقار علی بوتو، از مهم‌ترین آن‌ها بود. ژنرال ضیاءالحق سرانجام در راه بازگشت از ایالت پنجاب به اسلام آباد دچار سانحه هوایی گردید و در 17 اوت 1988 م به اتفاق 29 نفر از همراهانش در 64 سالگی کشته شد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار