بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه ۴۱ سوره
مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ أَوْلِيَاء كَمَثَلِ الْعَنكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتًا وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنكَبُوتِ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ
داستان كسانى كه غير از خدا دوستانى اختيار كرده ‏اند همچون عنكبوت است كه خانه‏ اى براى خويش ساخته و در حقيقت اگر می ‏دانستند سست‏ ترين خانه‏ ها همان خانه عنكبوت است.

دام عنکبوت در عین حال رمزی از طنابهای اهریمنی است که شیطان با آن دست و پای آدمیان را می بندد و چه ضعیف انسانی باید که در چنین دامی فروافتد. چنین کس پشه ای و مگسی بیش نخواهد بود.
چند پری چون مگس از بهر قوت   در دهن این تنۀ عنکبوت
نظامی، مخزن الاسرار

عنکبوتی است جهان، دام نهان کرده ز هر سو
حیف باشد چو تو مرغی، که در این دام بمانی
حسین الهی قمشه ای

چهار پنجم حشراتی که طعمه می شوند طعمه عنکبوت و اگر همین خانه سست نبود حشرات روزگار آدمیان را سیاه می کردند.

عنکبوت در ادبِ فارسی رمز انسانهای دون همت است که به شکار مگسی در این عالم قناعت کرده اند و هوسی بزرگ در سر ندارند تا به هوای آن وجودشان همه شور و عشق و مستی شود. به گفته سنایی:
عارفان هر دمی دو عید کنند      عنکبوتان مگس قدید کنند

مولانا شیطان را عنکبوتی خوانده است که بر ضعیفان و سست رأیان سلطه ای دارد اما او را بر مخلصان که چنگ در ریسمان محکم الهی زده اند سروری ندارد.
عنکبوتِ دیو بر تو چون ذباب       کرّ و فرّ دارد نه بر کبک و عقاب

عنکبوت با همۀ سستی و دون همتی، از آیات محکم الهی است. او بر صخره ای بلند و عظیم می ایستد بی هیچ هراس و دهشت و چون قصد حرکت به دامنه دارد از لعاب دهان خویش ریسمانی می سازد.

و یک سرِ آن را به سنگ وصل می کند بی هیچ افزاری، آنگاه خود را بدان موی باریک که از دهان تولید می کند می آویزد و پایین می آید سالم و درست و طناب را می گذارد و می رود.

کیست که در مقابل شگفتی تعظیم نکند و تسبیح نگوید آن آفریدگار یگانه را که به هر موجود شیوه های زندگیش را چنین خوب و کارآمد آموخته است.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار