با توجه به ظرفیت بالای تولید در کشور خشکبار می‌تواند اولین محصول صادراتی غیرنفتی کشور باشد و می‌تواند حرف اول را در بازارهای صادراتی به خود اختصاص دهد.

ارزانی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: کاهش صادرات خشکبار در سه ماهه نخست امسال صدمات جبران‌ناپذیری را به صنعت خشکبار ایران وارد کرد.  
 
وی گفت: کاهش صادرات خشکبار مشتریان خود را به مرور از دست خواهد داد.  
 
ارزانی افزود: خشکبار کشور می‌تواند اولین محصول صادراتی غیرنفتی کشور باشد و اگر به این صنعت توجه کافی شود بی‌نیاز از صادرات نفت خواهیم شد.  
 
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت‌:بزرگترین مشکل صنعت خشکبار واردات غیرکارشناسانه و بی‌رویه است به عنوان مثال در حالیکه تولید بادام‌زمینی کشور کفاف مصرف داخل را می‌دهد 97 درصد بادام زمینی موجود وارداتی است و تنها 3 درصد آن تولید داخل است که در مورد محصولاتی مانند آفتابگران هم شاهد این وضعیت هستیم.  
 
وی تصریح کرد: با واردات بی‌مورد هم محصول داخلی و هم توان تولید از بین می‌رود.  
 
ارزانی با اشاره به تولید بیش از 180 نوع آجیل و خشکبار در کشور گفت: صنعت خشکبار ایران ظرفیت بالایی برای اشتغال‌زایی دارد. در عین حال با توجه به این صنعت شاهد رونق بخش اقتصادی و افزایش امنیت غذایی در کشور خواهیم بود.  
 
وی افزود: تمام دنیا مشتری خشکبار ایران هستند کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس مشتری اکثر محصولات و کشورهای اروپایی اقلام خاص و پسته را بیشتر خریداری می‌کنند اما عمده صادرات ما به چین است.  
 
ارزانی در ادامه افزود: خشکبار کشور به چین و ترکیه صادر و آنجا بسته‌بندی و فراوری شده و به کشورهای دیگر با قیمتی مضاعف به فروش می‌رسد.  
 
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور خاطرنشان کرد: با ایجاد واحدهای تولیدی و بسته‌بندی و فرآوری و نیز اعمال سیاست‌های صحیح برای فروش به کشورهای دیگر شاهد اشتغال‌زایی و ارزآوری مناسبی خواهیم بود.  
 
وی در پایان ایجاد شهرک‌های تخصصی خشکبار را نقطه عطفی برای صنعت خشکبار ایران مطرح کرد و گفت: با حمایت مسئولین و ایجاد شهرک‌های تخصصی خشکبار شاهد رونق بسیار خوبی در این بخش خواهیم بود.  
 
وی خاطرنشان کرد:‌ با ایجاد واحد تولید و بسته‌بندی و ؟ و با اعمال سیاست صحیح برای فروش به کشورهای مشتری شاهد اشتغال و ارزآوری خوبی برای کشور خواهیم بود.  
 
وی در پایان ایجاد شهرک تخصصی خشکبار را نقطه عطفی برای صنعت خشکبار ایران مطرح کرد و  افزود: با حمایت مسئولین و ایجاد شهرک‌های تخصصی خشکبار می‌توانیم شاهد رونق بسیار در این بخش باشیم.  
انتهای پیام/  

برچسب ها: ارزانی ، آجیل ، خشکبار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار