بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد از سران همه طرف های سیاسی در مصر خواست به منظور جلوگیری از کشته شدن تعداد بیشتری از مردم مصر، از خشونت اجتناب کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شین‌هوا، سخنگوی بان کی مون با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: نگرانی فوری دبیر کل (سازمان ملل) اینست که رهبران مصر، از همه طرف‌ها، مدیریت و مسئولیت خود را اجرا کنند و هر کاری می توانند انجام دهند تا از کشته شدن بیشتر مردم مصر جلوگیری شود.

در این بیانیه خاطر نشان شده است: در صورتیکه آنها از مسیر خشونت اجتناب کنند، دبیر کل (سازمان ملل) مطمئن خواهد بود که مردم مصر که نماینده یکی از تمدن‌های بزرگ و تاریخی جهان هستند، به‌طور موفقیت‌آمیز راهی رو به جلو پیدا خواهند کرد.

بان کی مون تاکید کرد: «سازمان ملل همچنان به طور کامل در حمایت از مصر مشارکت دارد.

این سخنان در شرایطی بیان می شود که بن بست سیاسی در مصر با ادامه مناقشه بین معترضان تحصن‌کننده حامی محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده این کشور و دولت موقت مورد حمایت ارتش همچنان پابرجاست و تقریبا 300 نفر از زمان برکناری مرسی در خشونت‌ها در مصر کشته شده‌اند.

در ادامه این بیانیه آمده است: در حالیکه تعطیلات عید فطر مسلمانان به پایان می رسد، دبیر کل (سازمان ملل) از ادامه بن‌بست سیاسی در مصر، عمیقا نگران است.

براساس این بیانیه، دبیر کل (سازمان ملل) تعهد خود را به حمایت از رویکردهای غیرخشونت‌آمیز تحت رهبری مصری‌ها به منظور محقق شدن اهداف مردم مصر تکرار می کند.

دبیر کل سازمان ملل خاطر نشان شد: از ماه ژانویه سال 2011، مردم مصر از طریق یک رشته تظاهرات مسالمت‌آمیز و گسترده که باعث تغییرات بی سابقه و بحث‌هایی در خصوص آینده مصر شده است، صدای خود را به گوش همه رسانده‌اند.

در ادامه این بیانیه آمده است: دبیر کل (سازمان ملل)، شجاعت و تعهد عمیق مردم مصر را در این مدت در اعمال حق خود برای تجمع مسالمت‌آمیز و آزادی بیان در حمایت از دیدگاه‌های خود برای پیش بردن مصر به سمت جلو، ستایش می کند.

در این بیانیه اعلام شده است: با این‌وجود، با توجه به تنش‌های فعلی و احتمال وقوع خشونت، دبیر کل (سازمان ملل) همچنان معتقد است بسیار مهم است که همه طرف‌ها در مصر چه مقامات چه معترضان در خیابان‌ها باید فورا در اقدامات و لحن فعلی خود تجدید نظر کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: به همین علت، دبیر کل (سازمان ملل) از مصری‌ها می خواهد از اقدامات و اظهاراتی که احتمال می رود توسط دیگران تحریک‌آمیز قلمداد شود، اجتناب کنند. در عوض، آنها باید تلاش کنند به‌طور خلاقانه به رویکردهای جدید در قبال یک فرایند سیاسی واقعا فراگیر که در آشتی ریشه داشته باشد، نگاه کنند.

در پایان این بیانیه تصریح شده است: از نظر دبیر کل (سازمان ملل)، راهبردهای سیاسی اگر بخواهد به کشور آنها خدمت کند، باید با شرایط و واقعیت‌های در حال تغییر تطبیق داده شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار