محمدرضا رضازاده گفت: با وجودی که شرکت آب و نیرو مسئولیت حقوقی در این خصوص ندارد اما بررسی موضوع و رسیدگی به خانواده‌های مصیبت‌دیده یک تکلیف انسانی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران؛ محمدرضا رضازاده با تاکید بر تکالیف قانونی و اخلاقی تمام مسئولان در قبال این حادثه دردناک گفت: سد کارون 3 و ترابری دریایی آن از سال گذشته به سازمان آب و برق خوزستان واگذار شده و در این خصوص مسئولیت مستقیمی متوجه شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران نیست.
 
وی افزود: ما یک روز پس از وقوع این حادثه، با حضور در منطقه و عرض تسلیت به خانواده های داغدار به بررسی و پرس و جو از شاهدان محلی پرداختیم که متاسفانه حکایت از آن داشت که عمده‌ترین دلیل این حادثه، عدم رعایت نکات ایمنی لازم بوده است.
 
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران تصریح کرد: بر اساس اظهارات شاهدان و افراد آگاه، خدمه بارج حامل مینی‌بوس، حفاظ آن را بالا نکشیده بودند ضمن اینکه راننده مینی‌بوس و خدمه بارج در زمان حادثه در محل کار خود مستقر نبودند.
 
وی عنوان کرد: از سویی گفته می‌شود که ترمز دستی مینی‌بوس هم آزاد بوده و برخورد ناگهانی بارج با لبه اسکله باعث حرکت و در نهایت سقوط مینی‌بوس شده است.
 
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در عین حال در خصوص وظایف و مسئولیت‌های این شرکت اظهار داشت: موافقتنامه‌ای میان معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری و شرکت آب و نیرو تحت عنوان «جابه‌جایی راه‌ها و خطوط لوله نفت کارون 3 و 4»  از سال 82 مبادله شده است.
 
وی گفت: بر اساس این موافقتنامه، احداث 144 کیلومتر جاده، تونل و پل و 20 کیلومتر خط لوله نفت در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.
 
رضازاده عنوان کرد: 51 کیلومتر از این راه‌ها، مربوط به روستاهایی می‌شود که در جناح چپ دریاچه کارون 3 واقع شده‌اند و متاسفانه قربانیان این حادثه قصد عزیمت به آن روستاها را داشته‌اند.
 
مدیرعامل شرکت آب و نیرو با تاکید بر عدم تخصیص منابع مالی کافی در سال‌های گذشته از سوی معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: با این وجود تا امروز بخش مهمی از فعالیت‌های تعریف شده در حال بهره‌برداری یا نزدیک به اتمام است و در بخش‌های دیگری فعالیت‌ها هنوز ادامه دارد.
 
وی در این خصوص یادآور شد: قسمتی از جاده اصلی ایذه به لردگان به طول 18 کیلومتر که امروز بخشی از مسیر اصفهان به اهواز را تشکیل می‌دهد با دو پل بزرگ بر روی دریاچه کارون 3 در حال بهره‌برداری است.
 
رضازاده ادامه داد: مراحل اجرایی پل بزرگ کارون 4 که شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری را به جاده اصفهان ـ اهواز متصل می‌کند و بزرگترین دهانه پل کشور است به پایان رسیده و جاده‌های طرفین آن در حال تکمیل است.
 
مدیرعامل شرکت آب و نیرو در ادامه افزود: بخشی از خط لوله نفت در محدوده دریاچه کارون 4 اجرا شده و مسیر دومی به طول 13 کیلومتر که پل بزرگی به طول 390 متر در مسیر آن باید احداث شود، در حال اجرا است.
 
رضازاده خاطرنشان کرد: از 51 کیلومتر جاده‌های سمت چپ دریاچه کارون 3 (محل روستاهای مورد بحث) 17 کیلومتر در دست بهره‌برداری، 14 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 80 درصد و 20 کیلومتر پیشرفت فیزیکی 80 درصد دارد.
 
وی افزود: همچنین یک دستگاه پل و یک دهانه تونل در این مسیر در دست اجرا است و پل روی دریاچه کارون 3 نیز در حال طراحی است.
 
رضازاده تصریح کرد: در مجموع در این طرح 17 دهانه تونل به طول هفت کیلومتر و هفت دهانه پل بزرگ و تعداد زیادی ابنیه فنی همراه با حجم بالای ترانشه‌برداری و خاکریزی پیش‌بینی شده است.
 
رضازاده با اشاره به این‌که در فروردین سال 88 صورت‌جلسه‌ای بین مدیران وقت آب و نیرو با مسئولان راه و ترابری و استانداری خوزستان به امضا رسیده بود، گفت: بر این اساس باید برای احداث یک پل بر روی دریاچه کارون 3، مبلغ 20 میلیارد تومان از اعتبارات وزارت نیرو کسر و به وزارت راه اختصاص یابد تا وزارت راه این پل را احداث کند که چگونگی انعکاس این موضوع در قانون بودجه آن سال در دست بررسی است.
 
وی همچنین عنوان کرد: شرکت آب و نیرو برای اجرای فعالیت‌های تعریف شده در این طرح همیشه با مشکل اعتباری مواجه بوده به طور مثال در سال 92 با وجود درخواست اعتباری حدود 200 میلیارد تومان در لایحه و قانون بودجه، نهایتاً 50 میلیارد تومان پیش‌بینی شد و از این مبلغ نیز تاکنون فقط پنج میلیارد تومان توسط خزانه پرداخت شده است.
 
مدیرعامل شرکت آب و نیرو اظهار امیدواری کرد که به تامین منابع اعتباری این‌گونه به طرح‌های مهم توجه بیشتری شود تا در آینده شاهد بروز حوادث تاسف‌باری از این قبیل نباشیم.
برچسب ها: مدیر ، عامل ، حادثه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار