ماه مبارک رمضان از دیرباز با آداب و رسوم مختلفی در ساوه همراه بوده و الم ترانی یکی از این سنت ها است که با وجود گذر زمان در برخی مناطق قدیمی این شهرستان همچنان اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، اين مراسم در شب هاي پاياني ماه مبارك رمضان بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء از سوي تعدادي از نوجوانان ساوه اي برگزار مي‌شود.
شركت‌كنندگان در اين سنت كه تعدادشان كمتر از ۱۲ نفر است با اجتماع مقابل خانه‌هاي همسايگان و آشنايان به اجراي اين برنامه مي‌پردازند.
شركت‌كنندگان نام يكي ‌از فرزندان آن خانه‌اي كه در مقابل آن تجمع كرده‌اند را به نيكي صدا مي‌زنند و با ذكر اين گفته الم ترانيت مي دهيم، ماه رمضانيت مي دهيم و يا ثواب يا جواب براي گرفتن انعام از صاحب آن خانه به ‌انتظار مي‌ايستند.
در اين مرحله صاحب خانه با خوشرويي، گشاده‌ دستي و تقديم شيريني و تنقلات از شركت ‌كنندگان در اين مراسم به گرمي پذيرايي مي ‌كند.
در برخي مواقع در اين مرحله از برنامه الم تراني ممكن است كه جواني از منزل صاحبخانه با رفتن به پشت بام و ريختن ظرف آب بر روي شركت‌كنندگان، اقدام به شيرين كاري كند.
بعد از اين افراد به در منازل بقيه افراد فاميل و يا همسايه محله خود رفته و اين برنامه را تكرار مي‌كنند و تا پاسي از شب به اجراي مراسم الم تراني مي‌پردازند.
در پايان نيز شركت‌كنندگان با تقسيم هدايا ميان يكديگر با خوشحالي از هم جدا شده و به خانه‌هاي خود مي‌روند.
مردم ساوه‌ اجراي اين مراسم را نوعي وداع با ماه رمضان تلقي كرده و پس از آن خود را براي برپايي جشن عيد سعيد فطر آماده مي‌كنند.
نام الم تراني از يكصد و پنجمين سوره قرآن كريم (سوره‌ فيل) كه با الم تر آغاز مي‌شود اقتباس شده كه اين به معني آيا مرا نمي‌بيني؟ است.
اين مراسم بيشتر در شب هاي پاياني ماه مبارك رمضان به ويژه ‎ ۲۷ماه رمضان كه ‌مصادف با به هلاكت رسيدن ابن ملجم مرادي قاتل امير المومنين (ع) است با شور و شعف فراواني برگزار مي‌شود.
اين سنت مذهبي با مرور زمان در حال فراموشي است به طوري كه هر ساله از تعداد شركت‌كنندگان در اين مراسم كاسته مي‌شود./س
برچسب ها: الم ترانی ، سنت ، دیرینه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.