ماه مبارک رمضان را با شب قدر و مجالس تلاوت قرآن آن می شناسیم . ماهی که در آن بازار تلاوت گرم می‌شود و یاد خدا به اوج می رسد. مردم مسلمان ایران تلاش دارند تا از قافله تلاوت قرآن عقب نیفتند .

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي رسانه ملي؛  ماه مبارک رمضان را با شب قدر و مجالس تلاوت قرآن آن می شناسیم . ماهی که در آن بازار تلاوت گرم می‌شود و یاد خدا به اوج می رسد. مردم مسلمان ایران تلاش دارند تا از قافله تلاوت قرآن عقب نیفتند.

بی تردید امروز، انس با قرآن و تلاوت آن، يک ارزش به حساب مي‌آيد .   وقتي در یک جامعه زياد قرآن خوانده شود ، مردم به خودي خود با قرآن، انس پيدا مي‌کنند و در اين صورت بیشتر مفاهيم قرآنی براي مخاطب تا حدودی روشن مي‌شود.

در ماه مبارک رمضان، که بهار قرآن است، "انس با قرآن"، می تواند معرفت اسلامي را در ذهن‌ها قوي‌تر   و عميق‌تر نماید . در این صورت هر کس با کتاب خدا آشنا بشود به سوي آن بيش‌تر جذب مي‌شود.

شبکه سازی مجازی تلاوت قرآن در رسانه ملی نشان می دهد که دست اندر کاران شورای معارف سیما امسال نیز با برنامه ریزی مناسب تری به این نیاز مهم مخاطب توجه کرده اند . نقش رسانه ها در مناسک سازی و هنجار سازی بی انکار است. رسانه ای که به عنوان دانشگاه عمومی مطرح می شود باید بتواند در مساله انس با قرآن، فراگيري آن را به عنوان يک ارزش و هنجار دنبال نماید و   هر فردي از جامعه‌ي اسلامي را با قرآن، آشنا نموده و در ارتباط دائمي با آن قرار دهد تا بتوانند او را به "معارف والاي قرآن" رهنمون سازد.
هوشمندی رسانه ملی در لحاظ مخاطبان کودک و نوجوان ، جوانان و بزرگسالان و پخش تلاوت های زنده و تولیدی توانسته به نیاز تلاوتی این گروه ها نیز توجه کند و ملت ايران را به طور عام با کلام پروردگار، مانوس نماید. چرا که معتقدیم توفيق فهم قرآن وقتي حاصل مي‌شود که فضاي ذهن و دل انسان‌ها مشحون از نغمه‌ي کلام الهي باشد. روي آوردن به قرآن   و بازگرداندن آن به فضاي زندگي دختران، پسران ، بزرگ‌ترها و کوچک‌ترها و حرکت به سمت "انس با قرآن" زمینه را برای نفوذ اثر کلام وحی در اعماق دل مخاطبان مهیا می‌کند .
به راستی کدام ارزش دینی مهم‌تر از فرهنگ قرآن و یاد خدا می تواند در برابر تهاجم   فرهنگي استکبار جهاني موفق‌تر باشد؟ اولین گامی را که رسانه می تواند براي فهم و عمل مخاطبانش به قرآن، بردارد همین پخش تلاوت های جذاب و آهنگین و دلنشین صوت و لحن ایرانیان از قرآن است که از حنجره های نورانی فرزندان شیعه خارج می شود و آنها را می تواند با متن قرآن ‌آشنا سازد. البته باید رسانه ملی به ماه مبارک رمضان اکتفا ننموده و آموزش دائمی قرآن را از راهبرد های اساسی همه شبکه های خود بداند. .  در این صورت هنگامي که قرآن در دست و دل جوانان، قرار گيرد، چشم انداز آينده کشور ، بسي روشن تر   و اميد بخش تر خواهد شد و  محيط قرآني حاکم بر کشور براي پيشرفت هر چه   بيش‌تر در "حفظ و تلاوت قرآن کريم" آماده تر خواهد گردید و در سايه‌ي "حاکميت قرآن" است که معرفت، بصيرت و شجاعت در زندگي انسان ها معنا پيدا مي‌کند و حيات واقعي را تحقق مي‌بخشد.

از این رو رسانه ملی باید بتواند با ایجاد و تداوم همان شبکه سازی مجازی قرآن در چهار بخش تلاوت و حفظ  و مفاهیم و تفسیر برنامه ریزی جدی داشته باشد . اگر رسانه ملی بتواند قرآن را وارد جامعه کند و با حضور آن، حلاوت خود را به کام‌های مخاطبان ‌بچشاند مايه‌ي افتخار جمهوری اسلامی خواهد شد زیرا   تلاوت قرآن، يکي از اصول اساسي نظام اسلامی در جامعه‌ي قرآني است وکتاب انقلاب اسلامی را  قرآن مجيدي تشکیل می دهد که از وحي حکيم خيبر، منشاء گرفته و قابل فهم و استفاده‌ي همگان است .  چرا که به فرموده مقام معظم رهبری استمرار انقلاب اسلامي به دليل رسوخ و نفوذ عميقي است که قرآن در ميان مردم جامعه‌ي ما دارد .  مادامي که مردم ما با "تمسک به قرآن" در صحنه حضور دارند، دشمنان،‌ جز ناکامي سرانجامي ندارند .  مسلمان وقتي که با قرآن آشناست، مفاهيم اسلام را بي واسطه از خدا مي‌شنود، از وحي الهي بهره مي‌برد.

ضمن اینکه ایشان بازگشت به سرچشمه‌ي هدايت قرآن، را امري ضروري و حتمي می دانند و رسانه ها بايد بتوانند در جامعه "‌آموزش قرآن" را همگاني سازند و به "حفظ قرآن" توسط فرزندان ایرانی خصوصاً در سنين کودکي اهميت ويژه قائل شوند کاری که شبکه قرآن و معارف سیما در طرح بزرگ 1447 آن را دنبال می‌کند.   معظم له معتقدند روخواني قرآن کريم، بايد تمامي ملت را شامل شود و همگان باید به فراگيري قرآن قيام کنند. و رسانه ها با انعکاس کلاس‌هاي "تعليم قرآن" جامعه‌اي نوراني به نور قرآن، ايجاد کنند.

از این رو زماني که "فرهنگ قرآن" در تمام سطوح جامعه ما حاکم شود آن جامعه در سراسر جهان،‌ نورافشاني مي‌کند. شبکه های سیما و بالاخص شبکه قرآن و معارف سیما که در این رمضان 14 ساله شد وظیفه خطیری دارد تا قرآن را در همه‌ي فضاي ذهني و عملي جامعه‌ي اسلامي وارد کند   و سنت تلاوت قرآن" که توصيه‌ي رهبران اسلام است بزرگ‌ترين سهم را در گسترش فرهنگ قرآني و آکنده شدن فضاي اجتماعي از معارف اين فرهنگ، داشته باشد.

در پایان جدول توزیع پخش تلاوت ماه مبارک رمضان 1392را به اطلاع خوانندگان می رسانیم . نکته قابل توجه و نوآوری که شورای معارف سیما در سیاست جدید خود دنبال کرده است کشاندن محافل تلاوت از مساجد و حرم های نورانی به حسینیه هاست که این حضور ثقلین و پایبندی ملت بزرگ ایرانی قرآنی به قرآن واهل بیت علیهم السلام خط بطلانی بر بد اندیشان وهابی است که شیعه را برنمی تابند و او را به تهمت های ناروا منتسب می سازند.

امید که در سال آینده ما شاهد تجمع های قرآنی از شهر های ولایت خیز غرب و شرق و شمال و جنوب کشور باشیم تا فضای نورانی قرآنی یک یک مردم ایران چشمان تاریک دشمنانش را خیره نماید و الگویی برای همه کشورهای مسلمان باشد./ص

عبدالله جلالي

برچسب ها: رمضان ، برنامه ، شبکه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار