دولت باید با پرداخت وام هایی با بهره پایین امکان واردات دستگاه های روز صنعت سنگ را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، رییس انجمن همگن صنایع سنگ استان اصفهان با بیان اینکه تولیدکننده داخلی در صنعت سنگ توان واردات و خرید فناوری نوین را ندارد، اظهار کرد: دولت باید با پرداخت وام هایی با کارمزد پایین امکان واردات ماشین آلات روز را فراهم کند.

رضا احمدی تصریح کرد: دستگاه های مورد استفاده در سنگبری های ما تنها توان گرفتن 7 مترمربع محصول از یک تن سنگ را دارند در حالی که دستگاه هایی که در سایر کشورها استفاده می شود تا دوبرابر این میزان بازدهی دارد در نتیجه ضایعات سنگ در کشور ما بالاست. وی اضافه کرد: روش کار قدیمی و هزینه های تولید بالا هم سود سنگبری ها را پایین آورده و توان رقابت با خارجی ها را از آنها گرفته است.

وی با اشاره به اینکه صادرات خام یک معضل صنعت سنگ کشور است، گفت: این مسئله نتیجه یک بی برنامگی در سطح مدیریت این صنعت است که باعث شده کارخانه های فرآوری سنگ فناوری لازم را نداشته باشند، به طوری که نتوانند با قیمت مناسب سنگ را از معدندار داخلی بخرند.

احمدی افزود: این در حالی است که کشورهای خارجی با قیمت بهتری مواد خام را از معدنکار ایرانی می خرد.

وی افزود: تقریبا 90 درصد محصول سنگبری های کشور در داخل مصرف می شود. در حالی که پیش از این ایران در تولید سنگ دنیا جایگاه سوم را داشته است، در طول 8 سال گذشته تا جایگاه دهم سقوط کرده ایم.

رییس انجمن همگن صنایع سنگ استان اصفهان عنوان کرد: سنگ ایران در دنیا منحصر بفرد است و تحریم ها و به روز نبودن دستگاه ها به کشورهایی مثل چین و ترکیه فرصت داده است تا با خرید خام منابع معدنی از ایران و فرآوری این مواد، محصول را به آمریکا و اروپا بفرستند و ارزش افزوده حاصل از منابع ایران به کشورهایی مثل چین و ترکیه برسد.

احمدی بیان کرد: نزدیک به 10 سال است برای دریافت تسهیلات مورد نیاز واردات فناوری تلاش کرده ایم، یک راهبرد در وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین شده و کانون دانش و صنعت در دانشگاه صنعتی اصفهان به ریاست استاندار هم به این نتیجه رسیده که فناوری نوین در صنعت سنگ می تواند بازدهی را دوبرابر کند.

وی درباره نتیجه این اقدامات گفت: عملیاتی شدن این تسهیلات به دست دولت است؛ در جلسات ستاد تسهیل مصوباتی داشته ایم که متاسفانه اجرایی نشده است.

احمدی در ادامه صحبت های خود بزرگترین مشکل صنعت سنگ کشور را مالیات بر ارزش افزوده دانست و گفت: همانطور که گفتیم دستگاه های سنگبری ها به روز نیست و هزینه های تولید بالاست، از طرفی با وجود حدود 2هزار واحد سنگبری در استان و رقابتی شدن محصول واحدهای سنگبری امکان افزایش قیمت محصول نهایی وجود ندارد، از طرف دیگر به علت عدم وجود زیرساخت های لازم و فرهنگ سازی جهت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده توسط مصرف کننده، واحدهای سنگبری با معضل بزرگی روبرو شده اند.

وی ادامه داد: اداره امور مالیاتی هم مطالبات خود را به صورت علی الراس بر اساس میزان فروش واحدهای سنگبری و نه از سود حاصل محاسبه می کند که این نحوه محاسبه زیان واحدها را به دنبال دارد.

وی اعلام کرد: از زمان هدفمندی یارانه ها هزینه های تولید این صنعت بین300 تا 400 درصد افزایش داشته است، درحالی که تنها 10 تا 20 درصد افزایش قیمت نهایی داشته ایم.

احمدی بیان کرد: یکی از چالش های سنگبری ها در مسایل زیست محیطی مجهز نبودن به دستگاه فیلترپرس است، که این دستگاه هم ضایعات را کم می کند و هم هدررفت آب را کاهش می دهد و اداره کل حفاظت محیط زیست باید تامین تسهیلات برای خرید این دستگاه را در قوانین حمایتی خود قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: از دولت یازدهم انتظار داریم مانند دولت های پیشین از نظرات تشکل ها استفاده کند و آنها را در تصمیم گیری دخالت بدهد./س

برچسب ها: اصفهان ، انجمن ، همگن ، صنایع ، سنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.