دبیر انجمن کارفرمایی صنایع لبنی استان قم با بیان اینکه افزایش قیمت علوفه و نهاده های دامی در قیمت شیرخام تاثیر زیادی دارد، گفت: افزایش قیمت شیر خام و محصولات لبنی و کاهش خرید مردم موجب تعدیل نیرو و تعطیلی بسیاری کارخانه ها لبنیاتی شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، خلیل جوهرچی اظهار داشت: در حال حاضر قیمت نهاده دامی کنجاله سویا از قیمت 900 تومان سال 91 به هزار و 900 تومان در سال جاری رسیده است و ما شاهد هستیم که دچار افزایش قیمت شده است.

وی ادامه داد: سایر نهاده ها نیز دچار افزایش قیمت شده اند و قطعا این موضوع بر روزی قیمت تمام شده شیرخام تاثیر می گذارد‏، طبق برآوردهای انجمن صنایع لبنی ایران‏‌، انجمن گاوداران تهران و کارشناسان قوه قضاییه قیمت تمام شده شیربرای سال 92 کیلویی هزار و 110 تومان است.

جوهرچی افزود: از تاریخ 15 تیرماه سال جاری هنوز تصمیمی برای توزیع نهاده ها بین دامداران گرفته نشده است و این درحالی است که تا پیش از این تاریخ نهاده ها عرضه می شد‏‏، چنانچه نهاده عرضه شود با قیمت های جدید لحاظ می شود.

دبیر انجمن کارفرمایی صنایع لبنی استان قم با بیان اینکه از تیرماه سال جاری شیر با نرخ جدید توزیع شده است و همین امر یکی دلایل اصلی افزایش قیمت 80 نوع محصول لبنی در بازار شده است و بعد از این تاریخ این افزایش قیمت خود را نشان داد.

وی اضافه کرد: سال گذشته ارزش افزوده 5 درصد بود امسال یک درصد افزایش داشته و هم اکنون همین ارزش افزوده 6 درصد نیز عاملی در افزایش قیمت ها است‏‌.

جوهرچی با تاکید بر اینکه قبل از 15 تیرماه که قیمت شیر خام تغییر کرده، میزان خرید مردم نیز کاهش یافته است‏‌، گفت: با توجه به افزایش قیمت ها از این تاریخ مصرف محصولات لبنی بازهم کاهش داشته است.

وی اظهار داشت: با افزایش قیمت محصولات لبنی و کاهش قدرت خرید مردم بسیاری از کارخانه ها دچار افت تولید شده و دست به تعدیل نیرو زدند‏‌، کارخانه هایی نیز بوده اند که ورشکسته شدند و بعضی نیز که قصد شروع فعالیت داشتند فعلا کارشان متوقف است.

70 درصد قیمت تمام شده شیرخام مربوط به نهاده‌های دامی است

جوهرچی با بیان اینکه هم اکنون تنها پنج کارخانه تولید محصولات لبنی در استان قم فعالیت می کنند‏، گفت: با وجود اینکه قیمت های جدید شیرخام موجب افزایش محصولات تولیدی کارخانه ها شده است اما برخی کارخانه ها برای فروش محصولات حتی ضرر را پذیرفته و پایین تر از قیمت واقعی محصول را عرضه می کنند.

به گفته دبیر انجمن کارفرمایی صنایع لبنی استان قم یکی از مهمترین دلایل اصلی افزایش محصولات لبنی افزایش قیمت علوفه و نهاده است‏‌، چرا که 70 درصد قیمت تمام شده شیرخام به نهاده های دامی برمی‌گردد.

وی در خصوص فروش گندم توسط کشاورزان به دامداران گفت: قیمتی که دولت برای خرید گندم از کشاورزان تعیین کرد مورد اقبال آن ها قرار نگرفت و ترجیح دادند تا در بازار آزاد و با قیمت این بازارها محصولاتشان را عرضه کنند، البته هم اکنون دولت دست به اصلاح این قیمت های خرید زده است ما بهتر بود این اقدام زودتر و بدون تاخیر انجام می شد./س

برچسب ها: قم ، قیمت ، کاهش ، قدرت ، خرید ، لبنیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.