استاد بيماري هاي عفوني کودکان دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت :‌ ابتلا به بيماريهاي عفوني در نوزاداني که از شير مادر تغذيه نمي شوند 5 تا 10 برابر بيشتر است.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد ، دکتر عبدالکريم حامدي با اشاره به اينکه حدود 150 ماده مغذي در شير مادر وجود دارد اظهار داشت :‌عوامل مصونيتي شير مادر از طريق جفت و شير مادر انتقال يافته و حداقل به مدت 4 ماه شير خوار را محافظت ميكند و ابتلا به بيماريهاي عفوني در شير خوار محروم از شير مادر5-تا 10 برابربيشتر است.

وي با اشاره به اينکه بهترين تغذيه شيرخوار شير مادر است حتي در زماني كه شيرخوار يا مادر بيمار باشند خاطر نشان کرد :‌در زمان ابتلا مادر به بيماريهاي ويروسي همچون ويروس سرخک ، سرخچه ، اوريون ، آبله مرغان و سيتومگالو همانطور که ويروس در شير واردمي شود آنتي بادي هم از راه شير به شير خوار ميرسد پس جدا كردن مادر و شير خوار كار بيهوده اي است.

عضو کميته تغذيه با شير استان خراسان رضوي در خصوص ابتلا به هپاتيت B در مادران شيرده اظهار کرد :‌ مهمترين راه انتقال اين ويروس خون، مايع آمنيوتيك ،ترشحات مجاري زايمان و شير مادر است که در اين مورد به نوزاد واكسن و ايمونوگلوبولين اختصاصي تزريق نموده و از شير مادر استفاده مي كند .

حامدي در خصوص مادران مبتلا به ايدز گفت :‌بر اساس اطلاعيه WHO بعلت مزاياي فراوان شير مادر لازم است شير مادر ادامه يابد كه باعث جلوگيري از شدت يافتن و يا اشاعه بيماري هم مي شود اما اگر مادر ایدز سیمپتوماتیک دارد توانایی شیر دادن را ندارد.

وي گفت :‌در مواردي كه مادر HTLV-I مثبت باشد هم مي تواند شير دهي را ادامه دهد. مگر اینکه مادر فلج و میلوپاتی داشته باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکي مشهد خاطر نشان کرد :‌نوزادان شيرخواري که مبتلا به بيماريهاي مختلفي از جمله گاسترو آنتريت (اسهال و استفراغ ) ، بيماريهاي تنفسي، گالاكتوزمي، هيپو تيروئيدي، ايكتر، شكاف كام و لب نيز مي توانند از شير مادر بهره مند شوند .

حامدي تاکيد کرد :‌ هيچ بيماري وجود ندارد كه مانع شير دهي شود و مصرف شير مادر در شير خوار باعث بهبودي زودتر او خواهد شد و هيچ بيماري وجود ندارد كه شيرخوار از شير مادر محروم شود حتي در موارد بيماري متابوليك مثل فنيل كتونوري شير خوار بايد شير مادر بهمراه شير رژيمي استفاده کند. /س

برچسب ها: شیر ، مادر ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.