فاز اول پروژه ملی و مجتمع بین راهی میقات الرضا(ع) در امام زاده جلیل(ع) قوچان که برای تکمیل آن هزینه ای بالغ بر 13 میلیارد ریال صرف شده است، از 22 مرداد ماه آماده ارائه خدمات به زائران امام رضا(ع) می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، در طرح میقات الرضا(ع) بارگاه امام زاده هایی که همجوار و یا در فاصله یک تا پنج کیلومتری جادۀ اصلی سفر زائران رضوی به مشهد مقدس قرار دارند، ساماندهی و بازسازی شده و نسبت به فراهم آوردن امکانات خدماتی، رفاهی و فرهنگی برای زائران حرم رضوی اقدام می شود.

در این طرح که خراسان رضوی پیشتاز اجرای آن در کشور است، می توان با توسعه فعاليتهای دينی و مذهبی، بقاع متبركه و امامزاده ها(ع) را به قطب فرهنگی و عاملی برای جذب گردشگر مذهبی تبدیل کرد.

افزایش معرفت نسبت به ائمه(ع) و امام زاده ها(ع)، ایجاد آمادگی معنوی و بسترهای لازم جهت زیارت امام رضا(ع)، ترویج فرهنگ و اخلاق رضوی، ترویج، گسترش و تقویت فرهنگ زیارت و ارائه امکانات خدماتی و رفاهی به زائران امام رضا(ع) از دیگر اهداف و فواید اجرای این پروژه ملی است.

امام زاده جلیل(ع) منطقه آلماجوق قوچان نیز یکی از امام زاده های خراسان رضوی است که طرح میقات الرضا(ع) در آن اجرا می شود.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان با بیان اینکه پروژه میقات الرضا(ع) در امام زاده جلیل(ع) در مساحتی بالغ بر هفت هکتار در دست اجرا است، گفت: این پروژه در سه فاز طراحی شده است که فاز اول آن شامل مسجد، حسینیه و رواق های اطراف آن، فاز دوم شامل امکانات تجاری و خدماتی مانند فروشگاه، اقامتگاه زائران، پمب بنزین و گاز، تعمیرگاه ماشین و غیره و فاز سوم آن شامل محوطه امام زاده و امکانات رفاهی و تفریحی است.

حجت الاسلام سید عبد الحمید رحمانی، از آغاز بررسی، مطالعات و طراحی برنامه های اجرایی این پروژه در شهریور 91 خبر داد و افزود: فعالیت اجرایی این طرح ملی از دهم مهرماه 91 آغاز شد و در مدت 70 روز تملک اراضی اطراف امام زاده جلیل(ع) به پایان رسید.

حجت الاسلام رحمانی به موانع و مشکلات پیش روی اجرای این پروژه اشاره و خاطرنشان کرد: به فاصله یک متر از زمین های خریداری شده برای اجرای طرح میقات الرضا(ع) جوی آبی وجود داشت که کشاورزان محله به گمان اینکه فعالیت اجرایی پروژه باعث مسدود و منحرف شدن جوی آب می شود مشکلاتی را در مسیر اجرای پروژه به وجود آوردند.

وی ادامه داد: پلیس راه منطقه نیز همکاری لازم برای ارائه مجوز و تسهیل حمل و نقل مصالح ساختمانی به محل پروژه را انجام نداد که در این راستا ما به زودی جلسه ای را با فرماندار برای حل این مشکل برگزار خواهیم کرد.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان از بهره برداری از فاز اول این پروژه در مدت زمان کمتر از یک ماه خبر داد و تصریح کرد: پیش بینی می شود پس از بررسی و انجام محاسبات لازم در مورد فاز دوم و سوم، این دو فاز نیز در بازه زمانی سه ساله تکمیل شده و به بهره برداری برسند.

حجت الاسلام رحمانی با تأکید بر اینکه امام زاده جلیل(ع) در کنار جاده آسیایی و در مسیر زائرانی که از شمال کشور به مشهد مقدس سفر می کنند قرار دارد، گفت: هدف اولیه ما در اجرای این طرح فراهم کردن امکانات خدماتی، فرهنگی، رفاهی و تفریحی برای زائران حرم رضوی و ایجاد فضایی معنوی در جهت بهرمندی بیشتر زائران از زیارت امام رضا(ع) است.

وی انجام فعالیت های فرهنگی را به عنوان یکی دیگر از اهداف در نظر گرفته شده برای این پروژه عنوان کرد و در اشاره به تأثیرات اجرایی شدن این پروژه بر منطقه آلماجوق، اظهار کرد: این پایگاه فرهنگی با توجه به فضای جغرافیایی منطقه و وضعیت مالی اهالی آن می تواند با اشتغال و درآمد زایی خود برای حداقل 150 تا 200 نفر موجب برگشتن خانواده ها و جوانانی شود که از روستاهای این منطقه به شهر یا سایر مناطق کوچ کرده اند.

کامران کوشکی، ناظر عالی پروژه میقات الرضا(ع) نیز از صرف هزینه ای 13 میلیاردی برای فاز اول این پروژه خبر داد و عنوان کرد: از این مبلغ حدود 5 میلیارد ریال برای تملک اراضی و 8 میلیارد ریال در جهت عملیات عمرانی پروژه صرف شده است ضمن اینکه برای دو فاز دیگر این پروژه مبلغی حدود 35 میلیارد ریال مورد نیاز است که باید تأمین شود.

وی با بیان اینکه موضوعات مورد توافق با پیمانکار پروژه به سه موضوع احداث ابنیه، بازسازی ساختمان های موجود و محوطه سازی تقسیم می شود، خاطرنشان کرد: در این پروژه 450 متر مربع برای مسجد، نزدیک به یک هزار متر مربع برای حسینیه، یک هزار و 800 متر مربع برای رواق ها و چهار هزار متر مربع نیز برای محوطه این مجتمع در نظر گرفته شده است.

کارشناس فنی معاونت بهره وری اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تأکید کرد: طبق برنامه زمان بندی شده و توافقی که با پیمان کار داشتیم، قرار بود فاز اول طرح میقات الرضا(ع) در امام زاده جلیل(ع) در 18 مرداد ماه به بهره برداری برسد اما با توجه به کوتاهی پیمان کار و تأخیر 4 هفته ای که به وجود آورد، مقرر شده پیمان کار این تأخیر را با دو شیفت کاری، اضافه کاری پرسنل و افزودن اکیپ اجرایی در مدت 9 روز جبران و مرحله سفت کاری رواق ها و نازک کاری مسجد را تا 22 مرداد ماه به پایان رسانده و آن را برای بهره برداری آماده کند. /س

برچسب ها: پروژه ، میقات ، الرضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.