مديرجهاد کشاورزي شهرستان آمل،سوزاندن کاه وکلش در شاليزارها پس از برداشت اول برنج را به عنوان یکی ازعوامل اصلی افت حاصلخیزی خاک در کشت دوم دانست.

اميني نياکي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران گفت:برگرداندن کاه و کلش به زمين از طريق شخم و شيار،باعث تامين بخشي از نياز غذايي محصول برنج در سال زراعي آينده خواهد شد و در نتيجه نياز به مصرف کودهاي شيميايي نيز در سال بعد کاهش مي يابد.

امینی به مضرات سوزاندن کاه و کلش در شاليزارها پس از برداشت اول برنج اشاره کرد و افزود:متاسفانه سوزاندن کاه پس از برداشت برنج که دليل اصلي آن از سوي کشاورزان از بين بردن لارو و کرم ساقه خوار و ساير آفات مي‌باشد، مضرات زيادي را بدنبال دارد.

مديرجهاد کشاورزي آمل تصريح کرد:سوزاندن کاه موجب تلفات برخي عناصر غذايي موجود در آن شده، لذا در اراضي که کاه سوزانده مي شود در مقايسه با اراضي که کاه به زمين برگردانده مي شود، نياز به مصرف کود بيشتري خواهد بود.

وی با بيان اينکه سوزاندن کاه علاوه بر مشکلات فوق، موجب از بين رفتن موجودات مفيدي مي شود که در خاک وجود دارند، افزود:سوزاندن کاه باعث آلودگي محيط زيست گرديده و علاوه بر آن ممکن است در تغيير شرايط آب و هوايي و افزايش درجه حرارت

شهرستان آمل حدود 38هزارهکتار شالیزار دارد وبا احتساب کشت اول و دوم ونیز پرورش رتون ، سالانه حدود 220هزارتن برنج تولید می کند./ب

برچسب ها: کاه ، شالیزار ، خاک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.