معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در طرح پزشک خانواده روستا‌ها با 30 درصد کمبود پزشک مواجهیم.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران رضا سعیدی ، با اشاره به اینکه 950مرکز بهداشتی در استان وجود دارد،‌ تصریح کرد: 250مرکز بهداشتی شهری و روستایی در استان فعالیت می‌کنند که نیازی به پزشک ندارند و حضور کارشناس واکسیناسیون و بهورز در این مراکز کافی است.

وی عنوان کرد: از مراکز پزشک خانواده روستایی توسط پزشکان استقبال نمی‌شود، به این علت که جزو مناطق محروم محسوب می‌شوند و حجم کاری زیادی دارند.

سعیدی در خصوص جذب پزشک برای مراکز بهداشتی استان، اظهار کرد: تعدادی از پزشکان توسط وزارت بهداشت توزیع می‌شوند که یک دهم پزشکان مورد نیاز را تامین می‌کنند، همچنین سایر پزشکان به صورت استخدامی برای گذراندن طرح، باید در این مناطق خدمت کنند.

وی افزود: در شهرهایی که زیر 20 هزار نفر جمعیت دارند،‌ در مراکز بهداشتی پزشک خانواده و در شهرهایی با جمعیت بیشتر پزشکان قراردادی فعالیت می‌کنند.

بیش از 15هزار پزشک بیکار هستند

سعیدی با اشاره به اینکه بیش از 15هزار پزشک بیکار هستند، ‌بیان کرد: افزایش حقوق پزشکان در این مناطق مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه باید محرومیت‌ها از بین برود.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تعداد پزشکان زن بیشتر است، باید امنیت و خدمات رفاهی این مناطق تامین شود.

وی در خصوص وضعیت دارو و تجهیزات مراکز بهداشتی، اظهار کرد: مراکز بهداشتی سطح یک، خدماتی چون مراقبت از افراد بیمار و باردار و حفظ بهداشت محیط و روان را انجام می‌دهند که نیاز به تجهیزات زیادی ندارد.

سعیدی با بیان این که در مراکز بهداشتی سطح یک پزشکان عمومی خدمت می‌کنند و تعداد پزشکان متخصص محدود است، افزود: در خدمات سطح یک به تجهیزات چندانی نیاز نداریم و فقط در تامین یکسری از داروهای خاص با کمبود مواجهیم.

وی با اشاره به اینکه طبق مطالعات انجام شده 25 سال افزایش امید به زندگی آمریکایی‌ها ناشی از فعالیت‌های پیشگیرانه بوده است،‌ گفت: در کشور ما، اعتبارات حوزه درمان بیشتر از حوزه پیشگیری است و این در صورتی است که باید به حوزه پیشگیری اهمیت بیشتری داده شود.
منبع: ایسنا
برچسب ها: پزشک ، خانواده ، مشهد ، روستاها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.