كميسيون حقوق بشر اسلامي به مناسبت 14 مردادماه روز حقوق بشر اسلامي و كرامت انساني بيانيه‌اي صادر كرد.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، امروز 14 مردادماه و برابر با روز حقوق بشر اسلامي و كرامت انساني است، كميسيون حقوق بشر اسلامي در همين زمينه بيانيه اي صادر كرد.

متن بيانيه:

بنام خداوند بخشاینده مهربان

چهاردهم مرداد ماه(پنجم اوت هر سال) از سال 1387 شمسی بنا به پیشنهاد ایران وتصویب کشورهای اسلامی در سازمان کنفرانس اسلامی (نام جدیدسازمان همکاری اسلامی) به عنوان «روز حقوق بشر اسلامی وکرامت انسانی» نامگذاری شده است. این روز  یاد آورتصویب اعلامیه حقوق بشر از دیدگاه اسلام در سازمان کنفرانس اسلامی در پنجم اوت سال 1990 میلادی است که برای اولین بار کشورهای اسلامی توانستند در قالب یک سند مشابه اسناد حقوقی بین الملی معاصر دیدگاه‌های اسلامی در زمینه حقوق انسان‌ها و تعهدات دولت‌های اسلامی در این خصوص را با ماهیت حقوقی یک بیانیه یا اعلامیه و نه میثاق وپیمان نامه لازم الاجرا بیان دارند.

کشورهای اسلامی متعاقب مصوبه خود در سال 1387 شمسی لازم بود در اولین اقدام، این روز را در تقویم ملی مناسبت‌های خود درج نمایند تا بدین طریق هر ساله در سطوح داخلی کشورهای اسلامی توجه لازم نسبت به ابتکار کشورهای اسلامی در تدوین سندی در زمینه حقوق بشر و راهکارهای ارتقاء واجرائی کردن این مفاهیم فراهم آید. جمهوری اسلامی از سال 1388 این روز را در تقویم ملی خود گنجانیده است و بر همین اساس امسال پنجمین سالی است که این روز را گرامی می داریم.

در تقویم ملی ایران روز 14 مرداد تقارن جالبی با یک رویداد ملی بیاد ماندنی دیگر درتاریخ آزادی‌خواهی مردم ایران نیز دارد وآن سالروز صدور فرمان مشروطیت در سال 1285 شمسی است که سخنهای بسیار در این خصوص نیز گفتنی و آموختنی است.

 کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران به عنوان قدیمی ترین نهاد مستقل پیشبرد حقوق بشر اسلامی در سراسر جهان اسلام با قریب به دو دهه فعالیت تخصصی عام المنفعه، این روز فرخنده را به یکایک حق جویان وآزادی‌خواهان سراسر عالم خصوصا فعالان جهان اسلام تبریک عرض می‌نماید و یاد آور می‌شود که حداقل گرامیداشت این روز آن است که مخاطبان ارجمند قدری آگاهی‌ها و حساسیت‌های خود را در زمینه پیشبرد حقوق انسانی و وظائفی که در این راستا بر عهده داریم، ارتقاء بخشند. برای تسهیل در فرایند ارتقاءآگاهی‌های عمومی در این خصوص،چند نکته بشرح زیر تقدیم می‌شود:

1-اعلامیه25 ماده‌ای حقوق بشر در اسلام یا بیانیه موسوم به بیانیه قاهره مصوب 1990 میلادی سازمان کنفرانس اسلامی اگرچه دستاورد قابل توجهی بوده است از این جهت که کشورهای اسلامی توانستند پس از سالها بررسی‌های کارشناسانه و رفع اختلاف نظرهای تفسیری مابین خود ، دیدگاه‌های مشترک مبتنی بر آموزه های اسلامی در زمینه حقوق بشر را در قالب یک بیانیه به جهان معرفی کنند لیکن این تلاش ارزنده برای اینکه به نقطه مطلوب برسد ودر زندگی روزمره مردم کشورهای اسلامی یا عموم مردم جهان منشا اثر باشد بیش از دو دهه است که بر زمین مانده و لازم است که ده‌ها کار حقوقی وغیر حقوقی انجام شود.

از جمله چالش‌های موجود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

متاسفانه هنوز در خیلی از کشورهای اسلامی این سند معرفی نشده وعموم مردم از تعهدات دولتهای اسلامی برای رعایت حقوق انسان‌ها مبتنی بر آموزه‌های اسلامی مطلع نیستند تا مطالبه جدی در این خصوص انجام پذیرد، هنوز گام‌های موثری در جهت اجرائی کردن مفاد این سند در نظام حقوق داخلی خیلی از کشورهای اسلامی صورت نگرفته است، هنوز در سطح خود سازمان کنونی همکاری اسلامی تلاش موثری برای تبدیل اعلامیه قاهره به یک میثاق و پیمان نامه لازم الاجرا و برخوردار از سازوکار نظارتی صورت نگرفته است، هنوز مجامع علمی و فکری کشورهای اسلامی این مطلب را بدرستی برای جهانیان تبیین نکرده‌اند که آنچه در اعلامیه حقوق بشر در اسلام مصوب سازمان کنفرانس اسلامی در سال 1990 آمده است  کف و سطح حداقلی انعکاس آموزه‌های دین مبین اسلام برای صیانت از کرامت انسانی  و پیشبرد حقوق بشر است و مفاد این سند در بخش‌های مختلف قابل ارتقاء وتکمیل و رفع ابهام است، هنوز فعالان حقوقی کشورهای اسلامی از جمله متولیان بخشهای حقوقی نهادهای حکومتی در کشورهای اسلامی رویکرد محاسبه شده و دقیقی در خصوص چگونگی تعامل بین تعهدات خود بر مبنای اعلامیه حقوق بشر در اسلام با تعهدات بین المللی مبتنی بر اسناد مصوب سازمان ملل ندارند، هنوز مفاد اعلامیه حقوق بشر در اسلام در مستندات رویه قضائی محاکم کشورهای اسلامی برای دفاع از حقوق انسانها دیده نمی شود و نهایتا اینکه هنوز اعلامیه حقوق بشر در اسلام مستندی برای مدافعان حقوق بشر در مقابل ظلم‌ها وستم‌های مختلف بوقوع پیوسته در سطح داخلی کشورها قرار نگرفته است.

روز حقوق بشر اسلامی وکرامت انسانی فرصتی است تا به این چالش‌ها بیندیشیم وهر یک از ما به فراخور فرصت ونقشی که در جامعه داریم برای رفع این چالش‌ها تلاش مثبت انجام دهیم تا آینده جامعه بشری بهتر از امروز باشد.

2- برای اجرائی کردن مفاد اعلامیه حقوق بشر در اسلام مصوب سازمان کنفرانس اسلامی لازم است حداقل برنامه‌های مناسبی را در سه سطح تدوین کنیم:

سطح دولت‌های اسلامی، سطح ملت‌های مسلمان و سطح کشورهای غیر مسلمان. دولت‌های اسلامی باید تعهدات خود بر اساس این سند را برجسته کنند و دائما به مردم گزارش نمایند که در جهت اجرای آن چه کرده‌اند. دولت‌های اسلامی باید تلاش کنند تا تک تک تعهدات آنها بر اساس اعلامیه قاهره در نظام حقوق داخلی هر کشور اسلامی بخوبی منعکس شود و مورد تضمین‌های حقوقی لازم قرار گیرد تا اگر در موردی نقض حق صورت گرفت به سرعت فرایند رسیدگی به دادخواهی و جبران ستم وارده اقدام نماید. دولت‌های اسلامی باید این امر را در عمل نشان دهند که تمسک آنها به اسلام توعی استفاده ابزاری برای توجیه عملکردهای نادرست در قبال حقوق ملتهایشان نیست بلکه به اسلام باور دارند و واقعا در عمل نشان می‌دهند که آموزه های اسلامی کاملترین حمایت‌ها را از حقوق انسان‌ها به عمل می‌آورد.

 و اما ملت‌های مسلمان در اولین گام باید تلاش کنند تا حقوق انسانی خود را بشناسند واز این گونه مستندات حقوقی با خبر باشند تا دائما مطالبه گری لازم و دقیق صورت گیرد. هم چنین مردم مسلمان می بایست تلاش کنند تا رعایت حقوق انسانی را در روابط هر فرد با دیگری بخوبی رعایت کنند چرا که در خیلی موارد هر روزه حقوق انسانها توسط خود ما شهروندان نقض می شود و براحتی از اینگونه نقض حق‌ها می‌گذریم وبرایمان عادی جلوه می‌کند و نهایتا اینکه در سطح کشورهای غیر اسلامی لازم است توسط متفکران و نهادهای اسلامی تبیین درستی از مفاد اعلامیه حقوق بشر در اسلام وسایر اسناد مشابه صورت گیرد تا مخاطبان غیر مسلمان دریابند که نگرش اسلامی به رعایت حقوق انسان‌ها تا چه اندازه پیشرفته است وچه راه حل‌هائی برای صیانت هر چه بهتر از کرامت انسان‌ها ارائه می‌کند.

کشورهای غیر مسلمان باید بخوبی دریابند ودر عمل شاهد باشند که رعایت حق‌الناس در اسلام  ودر زندگی روزمره مسلمانان چه جایگاه اعتقادی وحقوقی برجسته ای دارد.اگر این باور درست شکل گیرد بسیاری از ذهنیتهای منفی علیه اسلام ومسلمانان وتلاش‌های اسلام هراسانه محافل ضد انسانی  مرتفع ونقشه‌های شوم مراکز قدرت طلب سیاسی دنیا برملا می‌شود که این خود دستاورد بزرگی برای گسترش عدالت و معنویت و صیانت از کرامت انسانها در سراسر جهان خواهدبود.

3- سالروز حقوق بشر اسلامی وکرامت انسانی در سال جاری در جمهوری اسلامی ایران همزمان شده با آغاز کار دولت جدید، فلذا ضمن تبریک شروع خدمتگذاری به رئیس جمهور محترم وهمکاران ایشان وعزیزانی که بزودی با رای اعتماد مجلس شورای اسلامی در دولت خدمت خواهند کرد، امیدواریم رئیس جمهور محترم و دولت جدید همانگونه که در شعارهای دوره تبلیغات انتخاباتی اعلام داشتند، پایبند به رعایت حقوق انسان‌ها و همواره حساس نسبت به هر مورد نقض حق شهروندان باشند ودر این راستا از هیچ تلاشی برای اجرائی کردن مفاد حقوق ملت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران واعلامیه حقوق بشر در اسلام و سایر تعهدات حقوقی دولت فروگذاری ننمایند ومطمئن باشند که راه سرافرازی وعزت در پیشگاه الهی ونزد ملت شریف ایران رعایت حق وعدالت است وشجاعت ایستادگی بر مسیر حق وصبوری در مقابل سختی‌های این مسیر.

کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران در ادامه مشاوره های حقوقی هفته‌های اخیر به تیم فکری رئیس جمهور محترم، پس از آغاز بکار دولت جدید در بیانیه تفصیلی متناسب با شرح وظائف هر یک از وزارتخانه ها ونهادهای تحت امر قوه مجریه دغدغه های رعایت حقوق ملت را جداگانه خطاب به یکایک اعضای محترم دولت جدید بیان خواهد کرد.

در پایان، روز حقوق بشر اسلامی وکرامت انسانی بر یکایک فعالانی که در طول سال گذشته در داخل ایران یا در دیگر مناطق جهان مخلصانه و بی ادعا برای پیشبرد حقوق بشر از دیدگاه اسلام، تلاش کردند و گاه بی مهری‌های مختلف را نیز به جان خریدند ، گرامی باد.

 امید آنکه به حول و قوه الهی آینده جامعه بشری از حیث رعایت حقوق وکرامت انسانی بهتر از امروز باشد.

روابط عمومی کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار