نروژ از جمله کشورهای اروپایی است که در آن اسلام با سرعت روز افزونی در حال گسترش است و تخمین زده می‌شود تا سال 2040 جمعیت مسلمان این کشور به حدود 2 میلیون نفر برسد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،سایت جبهه جهانی مستضعفین نوشت: در ادامه سری مطالب با موضوع اسلام‌گرایی در کشورهای مختلف، در مقاله پیش رو به بررسی روند اسلام‌گرایی در نروژ می‌پردازیم.

 

* سابقه اسلام در نروژ

هرچند اسلام در نروژ پدیده جدیدی نیست، ولی ریشه‌های تاریخی‌ آن در این کشور در طول زمان به دست فراموشی سپرده شده است.

طی اسنادی که اخیرا توسط باستان شناسان در جنوب نروژ کشف شد، مشخص شده است که وایکینگ‌ها در روابط تجاری‌شان با خلیفه عباسی در بغداد، سکه‌هایی که روی آن‌ها شهادتین نقش بسته را دریافت می‌کردند.

نروژ تا قبل از 1960 میلادی به دلیل هوای سرد و اقتصاد ضعیفی که داشت، چندان مورد توجه مسلمانان نبود. اما پس از کشف نفت در این کشور و نیاز به نیروی کار، مسلمانانی از ترکیه و پاکستان برای کار وارد این کشور شدند(+).

از آنجایی که اسلام سابقه‌ای در این کشور نداشت، مسلمانان تازه‌وارد مجبور به مقابله با چالش‌هایی شدند که در این کشور پیش رویشان وجود داشت.

تا دهه 70 مسلمانان اقلیت بسیار کوچکی را در این کشور تشکیل می‌دادند. در این زمان به تدریج مسلمانان بیشتری به ویژه از آفریقا وارد این کشور شدند.

پس از سال 1985 شمار مسلمانان به دلیل مهاجرت و نیز دانشجویانی که برای تحصیل به این کشور می‌آمدند، گسترش یافت. در عین حال بسیاری از نروژی‌ها نیز به دین اسلام گرویدند.

 

* آمار مسلمانان در نروژ

اسلام بزرگترین اقلیت دینی در نروژ محسوب می‌شود و مسلمانان نروژ بیش از 2 تا 3 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند که سالانه بر تعدادشان افزوده می‌شود.

به عنوان مثال بر اساس آمارهای دولتی، تعداد مسلمانان نروژی در سال 2007، 7968 بوده است که این تعداد به نسبت سال 2006 حدود ده درصد افزایش را نشان می‌دهد.

با این حال آمار دقیقی از تعداد مسلمانان نروژ در دست نیست. ولی آمار تقریبی تا سال 2010 حدود 111 هزار نفر بوده است.

مسلمانان نروژی اغلب جزء مهاجرین هستند. پاکستانی‌ها، بزرگترین اقلیت مسلمان این کشور را تشکیل می‌دهند. ترک‌ها و عرب‌ها در رده بعدی قرار دارند.

نکته قابل توجه این است که مسلمانان به خوبی توانسته‌اند با جامعه نروژی همگرا و همسو شوند.

 

* رشد اسلام در نروژ

اولین آمار جمعیت مسلمانان نروژ در سال 1980 با تعداد 1006 نفر ثبت شد. ولی همانطور که ذکر شد امروزه و با گذشت بیش از سی سال از آن تاریخ، شمار مسلمانان نروژ بسیار گسترش یافته و این مساله نشان از گسترش اسلام در این کشور دارد.

بنابراین می‌توان گفت، نروژ از جمله کشورهای اروپایی است که اسلام در آن روز به روز در حال گسترش است و افراد زیادی به این دین گرایش دارند. به گونه‌ای که تخمین زده می‌شود تا سال 2035 این تعداد به بیش از یک میلیون نفر برسد. (+)

 

* برخی تازه مسلمان‌های نروژی

چندی پیش تمامی اعضای یک خانواده نروژی که برای سفر به ترکیه رفته بودند مسلمان شدند.

این خانواده برای گردش و تفریح در ایام تعطیلات به شهر مارماریس ترکیه مسافرت کرده بودند که در دیدار از مسجد جامع این شهر و شنیدن تلاوت بیست دقیقه‌ای قرآن در این مسجد، تحت تأثیر صدای دلنشین قرائت قرآن و برخورد خوب مسلمانان با آن‌ها قرار گرفته به اسلام روی آوردند.

زمانی که تلاوت قرآن به اتمام رسید تمامی اعضای این خانواده نروژی در حالی که گریه می‌کردند، از قاری قرآن درخواست کردند که اطلاعات بیشتری در مورد اسلام داده و آنان را مسلمان کند.

 

* مونیکا هانگسلم

مونیکا زنی نروژی است که تازه به دین اسلام گرویده است. او با اشاره به مشکلاتی که بعد از مسلمان شدن برای او پیش آمده است، گفت: مساله مسلمان شدنم برای خانواده‌ام قابل قبول نبود و مادرم مرا از خانه بیرون کرد. تا مدت‌ها، شب‌ها را در منازل مسلمانان نروژ می‌گذراندم.وی اسلام را دین صلح و رحمت می‌داند.

 

* مسلمانان و سیاست در نروژ

مسلمانان نروژی در سیاست نقش فعالی داشته و در احزاب سیاسی گوناگون حضور دارند. در این کشور مسلمانان به طور فعال در احزاب سیاسی به جز حزب راست افراطی شرکت کرده و نمایندگانی نیز در مجلس شورای ملی و همچنین در مجلس محلی نروژ دارند.

در دسامبر 2009، تعدادی از مسلمانان، کاندیدای انتخابات مجلس شدند و حضور چشمگیر آنان در مجلس منجر به انتخاب یک پاکستانی‌الاصل به نام اخدر چدری به عنوان معاونت مجلس نروژ شد.

 

* مساجد نروژ

در شهرهای مختلف نروژ مساجد متعددی وجود دارد. از جمله این مساجد می‌توان به مسجد امام علی(ع)، انجمن حسینی و مسجد نور اشاره کرد.

به طور کلی مساجد پدیده‌های عجیب و غریبی در نروژ و به ویژه در شهرهای بزرگ آن به حساب نمی‌آیند و بدون محدودیت خاصی به فعالیت مشغول‌اند.

 

* سازمان‌های اسلامی در نروژ

سازمان‌های اسلامی بسیاری در نروژ ایجاد شده است. بزرگترین آنها شورای اسلامی نروژ است که همچون چتری برای مسلمانان از تمامی اقوام و مذاهب است و نزدیک هفتاد هزار نفر عضو دارد. این افراد، اعضای چهل و دو سازمان اسلامی هستند.

از جمله وظایف این سازمان که در سال 1993 تأسیس شد این است که همچون پل ارتباطی بین مسلمانان و حکومت عمل می‌کند. بسیاری بر این باورند که این شورا وظیفه دفاع از حقوق مسلمانان در نروژ را بر عهده دارد.

برخی دیگر از مراکز اسلامی در این کشور عبارتند از: مسجد منهاج القرآن، گروه زنان مسلمان نروژ (1991)، انجمن دانشجویان مسلمان (1995)، بنیاد اسلامی Urtehagen و مراکز دیگر.

 

* اسلام ستیزی و اسلام گرایی در نروژ

به طور کلی نروژ جزء کشورهای پیشرو در زمینه گرایش به اسلام محسوب کرد. البته نباید از نظر دور داشت که روند اسلام هراسی در غرب و فعالیت گروه های اسلام‌گرای افراطی می‌تواند با مخدوش کردن چهره اسلام، به این روند ضربه بزند.

این دو خطر، پیامدهای مختلفی را به همراه داشته است. به عنوان نمونه یک دختر مسلمان نروژی چندی قبل به دلیل داشتن حجاب از در اولین روز کاری خود اخراج شد.

ابرو اکینجی، دختر 17 ساله تبعه نروژ که ترک‌تبار است با پذیرش در شرکت نفتی شل به عنوان یک کارمند نیمه‌وقت با حجاب اسلامی به این شرکت رفت و آمد می‌کرد. اما در نخستین روز کاریش سرپرست روز این فروشگاه او را صدا زد و گفت اگر می‌خواهی اینجا کار کنی باید حجابت را برداری.

این دختر 17 ساله پس از اخراج به سراغ لپ‌تاپ خود می‌رود و با ناراحتی همه ماجرا را در صفحه فیس‌بوک خود می‌نویسد. نوشته ابرو موجی از ناراحتی و عصبانیت را در بین مردم ایجاد می‌کند و باعث واکنش آنها می‌شود.

نروژی‌‌های عصبانی از ابرو می‌خواهند این ماجرا را پیگیری کند و مطمئن باشد از او حمایت خواهند کرد. واکنش‌‌ها شدیدتر می‌شود تا جایی‌که بالاخره فروشگاه شل نه فقط از ابرو اکینجی بلکه از همه زنان با حجاب در سراسر دنیا به خاطر این توهین عذرخواهی می‌کند و از ابرو اکینجی می‌خواهد سرکار خود برگردد.

مسلمانان نروژ همراه در برابر رفتارهای اسلام ستیزانه، واکنش های معقولی را به نمایش گذاشته اند. در یک اقدام، گروهی از فعالان اسلامی که در سازمان جوانان مسلمان نروژ جمع شده اند برای خلع سلاح کردن کسانی که اسلام را مترادف خشونت معرفی کرده اند و در اعتراض به هتک حرمت ساحت مقدس پیامبر اسلام؛ جزوه های معرفی اسلام و پیامبر اکرم(ص) را به همراه شاخه های گل سرخ به شهروندان اسلو اهدا می کنند.

یک تازه مسلمان نروژی دراین باره گفت: برای من خیلی مهم است که اسلام واقعی را با تمام وجودم معرفی کنم،اسلامی که تنها یک نفر توانست پنجره رحمت و معرفت الهی را به روی مردم مکه و همه جهانیان باز کند.

با وجود افزایش روند اسلام هراسی در غرب، گویا مردم، پاسخ این حملات را با اسلام‌گرایی و افزایش روزافزون تعداد تازه مسلمانان داده‌اند. این روند در کشور نروژ هم دیده می‌شود، خصوصا اینکه پاسخ مسلمانان نروژ به اسلام ستیزی، همواره آرام، با متانت و عاقلانه بوده است.

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار