"تارا مالر" در مقاله اي با اذعان به از دست رفتن فرصت حضور نماينده دولت انگليس در مراسم تحليف رياست جمهوري كشورمان به غربي ها توصيه كرده است كه در ادامه راه دولت جديد ايران فرصت هاي پيش آمده را از دست ندهند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از الجزيره ; نويسنده با اذعان به فرصتي كه دولت انگليس براي تعامل با ايران از طريق شركت نماينده اش در مراسم تحليف رياست جمهوري كشورمان از دست داد مي افزايد "عباس عراقچي" سخنگوي وزير امور خارجه ايران پيش تر اظهار داشته بود كه آن كشور از تمامي كشورهاي جهان بجز آمريكا و رژيم صهيونيستي براي شركت در مراسم تحليف رياست جمهوري "حسن روحاني" رييس جمهور منتخب ايران دعوت بعمل آورده بود. با اين حال دولت انگليس واكنش مناسبي نسبت به اين دعوت از خود نشان نداد.

"داگلاس الكساندر" وزير امور خارجه در دولت سايه انگليس و عضو حزب كارگر آن كشور ضمن انتقاد از عدم پذيرش دعوت ايران از سوي دولت انگليس اقدام اخير دولت انگليس را ناشي از "قضاوت نادرست" دانسته بود و آن نوعي از دست دادن فرصت براي تعامل دو كشور برداشت كرده بود. واقعيت آنست كه در حقيقت نيز همين اتفاق روي داد چرا كه حضور نماينده انگليس در مراسم تحليف مي توانست دريچه اي ديپلماتيك را براي از سرگيري ديپلماسي با ايران بگشايد." 

نويسنده در ادامه مي افزايد "در اين صورت احتمال آب شدن يخ روابط ميان آمريكا و ايران نيز وجود داشت. اين امر از طريق تعامل و همكاري دوجانبه ايران و آمريكا ميسر بود. همچنين از اين طريق مي شد اميدوار بود كه دو كشور در مورد تحولات منطقه از جمله بحران سوريه و تحولات افغانستان و عراق با يكديگر همكاري هاي لازم را داشته باشند. اين موضوع همچنين به مذاكرات هسته اي ايران نيز قابل تعميم بود."
 
نويسنده مقاله با ابراز تاسف براي دولت آمريكا به دليل برنداشتن گام هاي مثبت در جهت برقراري روابط ديپلماتيك با جمهوري اسلامي ايران مي افزايد "دولت آمريكا فاقد هر گونه كانال ارتباطي با ايران است اين امر نشان مي دهد كه آمركيايي ها فاقد تاثيرگذاري در عرصه ديپلماتيك بر ايران هستند. آمريكايي ها فاقد سفارتخانه در ايران هستند بدين ترتيب آنان نمي توانند احساسات مردم ايران در مورد تاثير منفي تحريم ها را بسنجند. آمريكايي ها همچنين قابليت برقراري ارتباط مستقيم با شهروندان و دولتمردان ايراني را نيز ندارند." 

تحليلگر شبكه خبري "الجزيره" در ادامه با اشاره به ناكارآمدي حربه "تحريم" خارجي بر كشورمان مي افزايد "در تحقيقاتي كه انجام داده ام متوجه شدم كه در 100 مورد از تحريم هاي وضع شده از سوي دولت آمريكا عليه كشورهاي ديگر اكثر آنها ناكارآمد بوده اند. در واقع شواهد نشان داده اند كه تعامل و مذاكره بهترين راه حل براي رسيدن به توافق نهايي با كشورهاي ديگر بوده است. در مواردي كه تحريم ها بدون مذاكره و تعامل انجام شده اند ميزان شكست آنها از 42 درصد به 73 درصد افزايش يافته است.

همچنين هزينه ها و تبعات ناشي از تحريم هاي غرب سبب مي شود تا به نتيجه مطلوب رسيده نشود. تعامل و برقراري مذاكره مي تواند به انتقال بهتر خواسته ها ميان طرفين كمك نمايد. ديپلماسي مي تواند فرصت هاي تازه اي را براي تعامل ميان دو كشور فراهم سازد. تقويت ديپلماسي مي تواند به روشن تر شدن ماهيت خواسته ها بيانجامد و باعث رفع برداشت هاي نادرست طرفين از يكديگر شود.

 در بررسي اي كه در سال 2011 ميلادي در مورد 900 نمونه از تحريم هاي وضع شده از سوي كشورهاي غربي در طول دهه هاي گذشته انجام شده 53 درصد از آنها ناموفق و تنها 18 درصد آنها موفق بوده اند. نتيجه اين بررسي نشان مي دهد كه تلاش در جهت پيگيري راهكار ديپلماتيك در مورد كشورهاي مختلف بهترين راهكار براي افزايش همكاري ها ميان كشور تحريم كننده و كشور تحريم شونده مي باشد.  متاسفانه تا زماني جو خصمانه و بي اعتمادي حاكم باشد امكان تعامل نهايي وجود نخواهد داشت."  

نويسنده در ادامه مي نويسد "عليرغم آنكه مقامات غربي فرصت تعامل با ايران در مراسم تحليف رياست جمهوري را از دست دادند بايستي در ادامه از اين فرصت استفاده نمايند. دولت آمريكا با اقدام هفته گذشته خود نشان داد كه خواستار تعامل با ايران است. وزارت خزانه داري آمريكا هفته گذشته بخش هاي عمده اي از تحريم هاي وضع شده عليه ايران و واردات دارو به آن كشور را حذف كرد. :"توماس پيكرينگ" و "جيم والش" از مقامات پيشين آمريكايي به تازگي به اوباما توصيه كرده اند تا ابتكارات ديپلماتيك با ايران را آغاز نمايد. آنان دولت اوباما را تشويق به تلاش در جهت تعامل مستقيم با "حسن روحاني" رييس جمهور منتخب ايران ظرف ماههاي آينده كردند. آنان همچنين از اوباما خواستند تا نامه اي را براي تبريك به روحاني براي وي ارسال نمايند." 

نويسنده در پايان مي افزايد "مسلما اختلاف نظرهايي ميان امريكا و ايران وجود دارد كه مي بايستي از طريق مذاكره دوجانبه حل و فصل شوند. اين موارد بيشتر در مورد برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران هستند."   
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار