برای کاهش وزن صبحانه را حذف نکنید

یکی از مهمترین اصول کاهش وزن مطلوب حذف نکردن وعده صبحانه است.

دكتر پريسا ترابي، کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:به تجمع غير طبيعي چربي در بدن چاقي گفته مي شود. زماني كه دريافت انرژي بر مصرف يا سوخت انرژي در بدن غلبه كند، بدن انرژي اضافه را در سلولهاي چربي كه در بافت چربي وجود دارند ذخيره مي كند. اين سلو ل هاي چربي به عنوان ذحيره انرژي عمل مي كنند و بسته به اين كه فرد چگونه اين انرژي را مصرف مي كند رشد کرده و يا كوچك مي شوند. اگر فرد بين دريافت و مصرف انرژي از طریق عادات غذایی و ورزش منظم تعادل برقرار نكند،چربي در بدن انباشته  شده و فرد دچار اضافه وزن مي شود.

وی ادامه داد:افراد چاق از نظرمقدار و نحوه توزيع چربي در بدن متفاوت هستند . خطراتي كه با چاقي همراه است و نوع بيماري هايي كه ازچاقي ناشي مي شوند، تحت تاثيرنحوه توزيع چربي در بدن هستند. زماني كه قسمت عمده چربي در شكم تجمع مي يابد خطر عوارض چاقي، بالاخص بيماري هاي قلبي - عروقي بيشتر است.

ترابی با بیان این که در چاقي مردان، تجمع چربی در شکم بوده و  اصطلاحا سيبی شکل برخلاف زنان که چاقی آنها، گلابی شکل است گفته می شود افزود:عوامل متعددی در افزايش وزن و چاقي موثر هستند  که شامل عوامل ارثی در خانواده هايي كه افراد چاق وجود دارند احتمال بروز چاقي در ساير افراد خانواده بيشتر است، عادات غذايي نامناسب مثل مصرف بي رويه غذاهاي چرب و
شيرين، غذاهاي آماده، تنقلات ،سن و جنس که با  افزايش سن و كاهش سوخت و ساز در بدن استعداد به چاقي افزايش مي يابد،شرايط اقتصادي – اجتماعي ،زندگي كم تحرك و نداشتن فعاليت فيزيكي و بعضي از بيماري ها مثل كم كاري تيروئید.

ترابی با تاکید بر این که مهمترین راه برای کاهش وزن اصلاح الگوی تغذیه ای است عنوان کرد:هیچ یک از وعده های غذ ایی اصلی به ویژه صبحانه را حذف نکنید.از مصرف غذاهاي پر انرژي که حاوي مقادير زياد چربي وكربوهيدرات( مواد شیرین و نشاسته ای)  اجتناب کنید.حجم غذاي مصرفي را در هر وعده كاهش دهید.آب زیاد بنوشید. با استفاده از ميان وعده ها، تعداد وعده هاي غذا در روز را افزايش دهید و حجم هر وعده را كم كنید.ساعت ثابتي براي صرف غذا در وعده هاي مختلف در هر روز داشته باشید.مصرف قند و شكر و غذاهاي حاوي آنها مثل شيريني جات، شكلات، آب نبات، نوشابه ها، شربت ها و آب ميوه هاي صنعتي، مربا‌ و عسل و .... را بسيار محدود كنید.نان مصرفي بايد از انواع تهيه شده از آرد سبوس دار باشد و نانهاي فانتزي مثل انواع ساندويچي و باگت را كمتر مصرف كنید.

وی ادامه داد:حبوبات پخته مثل عدس و لوبيا را در برنامه غذايي خود بگنجانید.شير و لبنيات مصرفي را حتما" از انواع كم چرب انتخاب كنید.گوشت كاملا" چربی گرفته و مرغ و ماهي بدون پوست مصرف كنید.از مصرف فرآورده هاي گوشتي پرچرب مثل سوسيس، كالباس و همبرگر و كله پاچه و مغز خودداري كنید.به جاي گوشت قرمز، بيشتر از گوشتهاي سفيد، خصوصا" ماهي استفاده كنید.ميوه ها و سبزي ها را بيشتر به شكل خام مصرف كنید. غذاها را بيشتر به شكل آب پز، بخار پز، كبابي يا تنوري مصرف كنید.از مصرف غذاهاي پرچرب و سرخ شده پرهيز كنید.از مصرف انواع سس سالاد، كره، خامه، سرشير و پنيرهاي پرچرب خودداري كنید.

ترابی خاطر نشان کرد:بعداز كاهش وزن حفظ آن مهم است. براي حفظ وزن ، بايد در روز به تعادل در دریافت انرژي و مقدار انرژي كه از طريق فعاليت مصرف می شود توجه شود تا قادر به حفظ وزن مطلوب خود باشید. /ح
برچسب ها: کاهش وزن ، صبحانه ، رژیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار