ارائه آموزش های فرشبافی به علاقمندان در بروجرد و ارائه تسهیلات به این افراد که انتظار می رفت کمکی به توسعه این هنر - صنعت دیرین در بروجرد بکند، متاسفانه نتایج مورد انتظار را به دنبال نداشته است و گاه موجب سودجویی برخی افراد نیز شده است.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران، هنر - صنعت فرش بافی در شهرستان بروجرد دارای قدمتی دیرین است به طوریکه رد پای دست بافته های این دیار را در بازارهای مختلف کشور می توان پیدا کرد.

و اما متولیان امر برای ارتقا جایگاه فرش بروجرد راهکارهایی را در دستور کار قرار دادند که در این راستا توسعه آموزشها و ارائه تسهیلات به متقاضیان از جمله این راه حل ها بود.

این در حالیست که ضعف نظارت جدی بر فرآیندهای یاد شده موجب شد که در برخی موارد تسهیلات اعطایی به فرش بافان با انحراف مواجه شود و این تسهیلات به بدنه هنر - صنعت فرش بافی بروجرد تزریق نشود.

از سوی دیگر ارائه آموزشها تنها به نیت گرفتن تسهیلات و نه تولید فرش از دیگر مواردی بود که انتقادات متولیان امر را به همراه داشت چرا که این امر موجب انحراف تسهیلات اعطایی و همچنین سودجویی برخی افراد شد.

در این راستا پس از انتقادات برخی مسئولان در اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد، سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد نیز در سخنانی از وضعیت موجود در این بخش گلایه کرد.

مهدی پازوکی به انحراف تسهیلات اعطایی به صنعت فرش بروجرد اشاره کرد و گفت: دولت در بخش پرداخت تسهیلات خوداشتغالی مدرک فنی و حرفه ای را ملاک قرار داده است ولی متاسفانه برخی فقط به دنبال گرفتن بیمه و تسهیلات مشاغل هستند و نه حرکت در مسیر تولید.

وی افزود: متاسفانه در صنعت فرش بروجرد نیز مشاهده می شود که کار آموزان تنها به دنبال گرفتن تسهیلات فرش بوده و عملا تولید فرش ندارند.

سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد با تاکید بر نظارت هرچه بیشتر سازمان فنی و حرفه ای و دیگر دستگاههای متولی امر بر فعالیت واحدهای تولید فرش بروجرد گفت: در حال حاضر بین سه تا چهار هزار بافنده فرش در بروجرد داریم که کارت عضویت دارند در حالیکه نمود این موضوع را در تولید فرش این شهرستان نمی بینیم.

پازوکی از فعالیت غیرمجاز برخی آموزشگاهها نیز انتقاد کرد و گفت: این در حالی است که بنا بر تحقیقات به عمل آمده برخی آموزش دهندگان در زمینه فرش بافی در بروجرد خود مجوز فعالیت ندارند.

وی افزود: باید نظارت های لازم صورت گیرد که آموزش دیدگان حتما مهارت آن حرفه را داشته باشند.

سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد با بیان اینکه باید امور صنفی مربوط به صنعت فرش با نظارت جدی دستگاههای مرتبط انجام شود، بیان داشت: با نظارت بیشتر بر این گونه مشاغل امیدواریم بتوانیم ساماندهی لازم را در این زمینه شاهد باشیم.

پازوکی ابراز امیدواری کرد با افزایش نظارت ها در این بخش تسهیلات پرداختی از سوی دولت برای اشتغالزایی هرچه بهتر جوانان صرف مشاغل مرتبط و در نتیجه منجر به افزایش تولید شود.

این سخنان در حالی مطرح می شود که پیش از این نیز کارشناس امور فرش اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بروجرد در گفتگو با خبرنگار مهر گفته بود که متاسفانه برخی از کارگاههای تولید فرش بروجرد از مسیر تولید خارج شده و بیشتر به سمت آموزش فرش روی آورده اند که این موضوع ضربه سختی بر صنعت فرش شهرستان وارد کرده است.

کیانی همچنین عنوان کرده بود که این کارگاهها فقط با گرفتن پول از مردم و دادن وعده های پرداخت تسهیلات آن هم به افرادی که اصلا تخصصی در زمینه فرش ندارند باعث شده اند که تولید فرش در بروجرد به نقطه ای از رکود کشانده شود.

این در حالیست که آمارها حکایت از وجود بیش از هفت هزار نفر فرش باف در بروجرد دارد در حالیکه میزان تولید فرش در این شهرستان همخوانی با این تعداد ندارد.

با این تفاسیر اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بروجرد برای حل مشکلات این صنعت "اجرای طرح ساماندهی فرش بروجرد" را در دستور کار قرار داده است که باید ببینیم اجرای این طرح می تواند به کمک صنعت فرش این شهرستان بیاید یا خیر!/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.