"کاوه افراسیابی" تحلیلگر مسائل سیاسی در مقاله جدید خود که در نشریه "آسیا تایمز" منتشر شده است به گسترش و بهبود روابط کشورمان با کشور همسایه و عدم عقب نشینی از موضع هسته ای اش اشاره می کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از آسیا تایمز، نویسنده با اشاره به آغاز فصل نوین و مثبتی در تاریخ سیاست خارجی کشورمان در دوران ریاست جمهوری "حسن روحانی" می نویسد "مراسم تحیلف رییس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران با حضور شخصیت های خارجی از جمله روسای جمهور کشورهای همسایه ایران بزودی برگزار خواهد شد. دولت روحانی وعده داده که در عرصه سیاست خارجی تحولات مهمی را از طریق تعامل سازنده با جهان ایجاد خواهد کرد."

نویسنده در ادامه می افزاید "روحانی وعده داده که پس از 100 روز نخست ریاست جمهوری اش گزارشی از اقدامات دولتش و چالش های پیش رو را به ملت ایران ارایه خواهد کرد. این اقدام می تواند خوش بینی ای را در مورد امکان کاهش تاثیرات تحریم های ضد ایرانی که از سوی کشورهای غربی وضع شده را ایجاد نماید." 

نویسنده با اشاره به سیاست هسته ای دولت روحانی اشاره می کند که ایران از برنامه هسته ای خود عقب نشینی نخواهد کرد و در این باره می افزاید "روجانی خواستار برسمیت شناخته شدن حق غنی سازی اورانیوم ایران از سوي کشورهای غربی است وی بارها تکرار کرده است که تعلیق غنی سازی اورانیوم مربوط به گذشته است و دولتهای غربی بایستی به فعالیت های هسته ای ایران و چارچوب آن احترام گذارند."  

نویسنده با اشاره به نیاز دولت آمریکا به کشورمان برای برقراری امنیت در افغانستان و عراق می افزاید "مسیر واشنگتن در منطقه از ریاض، یغداد و دوحه می گذرد. دولت آمریکا برای حل مشکل خود با برنامه هسته ای ایران می تواند از طریق رویکرد جدید خود به منطقه خاورمیانه با ایران تعامل نماید. دو کشور در زمینه افغانستان و عراق دارای منافعی هستند که با همکاری یکدیگر می توانند بازی ای "برد – برد" را رقم بزنند. در رویکرد جدید منطقه ای دولت روحاین خواستار بهبود روابط ایران با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و بخصوص عربستان سعودی می باشد. از جمله رویکردهای تازه ایران می تواند افزایش همکاری آن کشور با کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی از جمله کشورهای ترکیه، پاکستان و پنج دولت آسیای مرکزی باشد که می تواند به جمهوری اسلامی ایران در کاهش تبعات ناشی از تحریم ها کمک شایان توجهی نماید. بنظر می رسد که جمهوری اسلامی همچنان به همکاری با شرکای اقتصادی خود زا جمله روسیه و چین ادامه می دهد. با این حال ادامه تحریم ها از سوی کشورهای غربی می تواند مانعی بر سر راه افزایش همکاری های ایران و کشورهای اروپایی باشد."

نویسنده در ادامه معتقد است که روابط کلیدی ایران و روسیه در دوران ریاست جمهوری "حسن روحانی" رییس جمهور منتخب ملت ایران نیز ادامه خواهد یافت و در این باره می افزاید "ایران و روسیه روابط ژئواستراتژیک عمیقی دارند و در حوزه امنیت دریای مازندران، آینده سوریه و چگونگی مقابله با توطئه های آمریکا و رژیم صهیونیستی با یکدیگر منافع مشترکی دارند." 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار