تمام ظرفيت توليد نبايد به تامين مواد واحد هاي داخلي اختصاص يابد چرا كه در صنعت چرم میزان تقاضای بازار داخل کمتر از 20 درصد کل استحصال پوست در کشور است.

لاهوتي نائب رئيس اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان سالامبور و چرم ايران و نائب رئيس كنفدراسيون صادرات ايران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگارن در خصوص خام فروشی گفت:پورسه چرم شامل 5 مرحله است كه از زماني كه پوست وارد كارخانه مي شود تا زماني كه به چرم تبديل شود را شامل مي شود.سالامبور در مرحله دوم و طي فرلیند تولید ، تهيه مي شود و با ایجاد ارزش افزوده ، صادر می گردد و اين يك اشتباه است كه برخي افراد سالامبور را به دلیل استفاده در زنجبره تولید به محصول بالاتر محصولی خام به حساب مي آورند . بنا بر اين نظر تا زمانی که پوست به محصول چرمی مانند البسه کیف کفش و ... تبدیل نگردد میتوان مواد خام تلقی کرد.

وي در ادامه بيان كرد:با توجه به اين كه 80 درصد پوست استحصالی به صورت سالامبور و وت بلو صادر مي شود و بیش از 90 درصد واحدهای موجود در تولید آن نقش دارنند توليد سالامبور و وتبلو سبب حفظ ماندگاری اندک واحدهای موجود و اشتغال زايي مي شود ،‌ البته اين به اين معنا نيست كه صادرات محصولات با ارزش افزوده بیشتر مورد نظر ما نباشد ولي در حال حاضر كه امكان رسيدن به مراحل بعدي توليد چرم وجود ندارد نبايد با ممنوعيت صادرات و يا اخذ عوارض جلوي صادرات اين ميزان و ارز آوری را نيز بگيريم و مسئولين بایستی به دنبال رفع موانع موجود و ایجاد بسترهای لازم برای حرکت به سمت صادرات با ارزش افزوده بیشتر باشند .

لاهوتي در ادامه اذعان داشت:نگاه توليد كنندگان بايد صادراتي باشد،ما نبايد تمام ظرفيت توليد خود را به تامين مواد واحدهاي داخلي اختصاص دهيم زيرا توليداتي كه صادرات محور نباشد با شكست روبه رو خواهد شد ويا به رانت تبديل مي شود.بنابراين اگر قصد ايجاد ارزش افزوده بيشتر را داريم بايد مسیولین مربوطه با اجرایی کردن مصوبات مغفول مانده و تدوین برنامه هاي عملی و انجام كار كارشناسي و آسيب شناسي واقعی و رفع نقاط ضعف موجود نسبت به تدوین نقشه راه منطقی و اجرایی با هدف گذاری مشخص به دور از هرگونه هيجان و احساس اقدام کنند .

برچسب ها: صادرات ، تولید ، تامین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار