روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان علاوه بر ارزش معنوي تاثير زيادي بر روي زندگي و سلامت روان ما دارد به شرطي که با اصول تغذيه اي روزه داري آشنا باشيم و با تغذيه سالم روزه بگيريم.

فاطمه قهرماني کارشناس بهداشت در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت: بسياري از شهروندان در ماه ضيافت الهي به دليل تغذيه سوء دچار پرخوري يا بدخوري مي شوند به گونه اي ممکن است با کاهش يا افزايش وزن خود روبه رو مي شوند.

وي اظهار داشت: از اين رو مهمترين علت شکست تغذيه اي در ماه رمضان زياده روي در خوردن مصرف مواد قندي و چربي است.

رعايت اين توصيه ها به شما کمک مي کند تا در شرايط مناسبتري ماه ضيافت الهي را سپري کنيد.

در روزهاي گرم و بلند سال که فاصله سحري و افطاري زياد و برعکس فاصله افطار تا خواب کوتاه است نحوه رعايت فواصل غذايي کمي متفاوت است از اين رو توصيه مي شود در اين شرايط دو وعده غذايي سحري و افطاري و يک ميان وعده از ميان ميوه ها و نوشيدني ها تا قبل از خواب داشته باشيد.

هرگز افطار خود را با نوشيدن آب سرد، نوشابه و مانند اين ها شروع نکنيد حتي اگر تشنه هستيد به جاي آب سرد کمي آب گرم يا چاي ميل کنيد.

افطار را با خوردن خرما، کشمس و عسل و به طور کلي با يک قند طبيعي آغاز کيند به اين ترتيب اشتها کنترل مي شود و زياده خوري کمتر پيش مي آيد.

خوردن چاي شيرين کم رنگ، شيرگرم، فرني و حليم بي روغن در شروع افطار مناسب است هم چنين (نان، پنير و سبزي) و يا (نان، پنير و مغز گردو) نيز انتخاب هاي خوبي هستند.

از آشاميدن آب فراوان در وسط غذا خودداري کنيد مصرف زياد آب در هنگام سحر تنها از تشنگي شما در طول روز نمي کاهد، بلکه مي تواند با رقيق کردن آنزيم هاي گوارشي باعث بروز مشکلات گوارشي فراوان شود.

مصرف غذاي خود را در زمان روزه داري به دو وعده منحصر کنيد، يعني وقت افطاري هر چه مي خواهيد در يک زمان به آرامي بخوريد، ولي پرحجم نباشد، به نحوي که معده شما فرصت هضم غذا و خالي شدن آن قبل از غذاي سحري را داشته باشد.

حتما براي صرف سحري کمي زودتر از خواب برخيزيد تا هم ضمن استفاده از برکات معنوي ساعات سحر و مناجات با خدا، بدون عجله و با ارامش خاطر سحري بخوريد، حتي اگر ميل به خوردن غذا و سحري نداريد آب، چاي، شير و مانند اين ها را فراموش نکنيد.

حتما در غذاي افطار و به خصوص سحر ميوه ميل کنيد، علاوه بر ميوه جات فصل، از خيساندن برگ آلو، انجير و مانند اين ها هم مي توانند به عنوان ميوه استفاده کرد. گوجه فرنگي نيز انتخاب مناسبي است.

اگر در ماه رمضان دچار يبوست مي شويد علاوه بر توضيحاتي که در اين باره داديم از خورش هاي اين طيف مانند خورش آلو و خورش هاي سبزي بيشتر استفاده کنيد.

در وعده سحري به همراه غذا از سالاد و سبزيجات (البته بدون سس) استفاده شود از آن جا که مواد تشکيل دهنده سالاد به خصوص کاهو مقادير زيادي آب دارد باعث تاخير در ايجاد حس تشنگي خواهند شد. سوپ نيز گزينه مناسبي براي وعده سحري است مصرف غذاهاي پرنمک و شور در هنگام سحر سبب تشديد تشنگي در طول روز مي شود./ع2

برچسب ها: بهداشت ، سلامت ، غذا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار