استان یزد اگرچه کمتر از یک درصد از اراضی زیرکشت محصولات کشاورزی را در سطح کشور به خود اختصاص داده است اما سهم قابل توجهی در تولید دارد و جالب اینکه غالب محصولات کشاورزی تولید شده در این استان، صادراتی هستند اما این صادرات هم به نام و هم به کام گمرکات مرزی تمام می شود

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

 

استان یزد یکی از بزرگترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی است و در بسیاری از محصولات نیز شهرت جهانی دارد به عنوان مثال خیار گلخانه ای، پسته، روناس و گلهای زینتی یزد در بازارهای جهانی جایگاه خوبی دارد و مشتریان بسیاری متقاضی خرید این محصولات از کشاورزان هستند.

در این میان محصولات گلخانه ای اقبال بیشتری در کشورهای همسایه دارند تا حدی که در حال حاضر 60 درصد محصولات گلخانه ای یزد به خارج از کشور صادر می شود.

پسته نیز همین وضعیت را دارد و بیش از 65 درصد آن به کشورهای خارجی صادر می شود و این وضعیت را می توان در محصولات انار، بادام و گلهای زینتی نیز مشاهده کرد.

با وجود این ظرفیت عظیم، با نگاهی در فهرست محصولات صادراتی استان یزد، جای خالی محصولات کشاورزی که سهم بزرگی در صادرات استان دارند، به شدت احساس می شود.

در فهرست گمرك يزد هيچ نشاني از صادرات خيار گلخانه اي و پسته نيست

گرچه سالانه 170 هزار تن خیار گلخانه ای، 60 هزار تن پسته و آمار و ارقامی از این دست از استان یزد به خارج از کشور صادر می شود اما در فهرست صادرات گمرک یزد هیچ نشانی از این محصولات کشاورزی نیست.

در حالی که این دو قلم از نظر ارزآوری با مجموع صادرات استان یزد که به طور عمده در حوزه صنعت و معدن است، برابری می کند، گمرک یزد از عواید آن بی بهره است.

یزد به دلیل قرار گرفتن در مرکز کشور و لزوم پیمودن راهی طولانی تا رسیدن به مرزها از هر جهت جغرافیایی، همچنین به دلیل نبود زیرساختهای صادرات هوایی، ناچار است محصولات کشاورزی خود را به استانهای مرزی صادر کند و از گمرکات این استان به کشورهای همسایه و بعضا اروپایی ارسال کند.

 

این امر سبب شده تا امکان به نمایش گذاشتن توانمندی صادرات استان یزد در بخش کشاورزی هرگز فراهم نشود.

مدیر جهاد کشاورزی استان یزد در گفتگو با خبرنگار مهر با تایید این مطلب اظهار داشت: یزد ظرفیت بسیار عظیمی در زمینه صادرات محصولات کشاورزی دارد اما به دلیل فراهم نبودن زیرساختها، تاکنون نتوانسته ایم این ظرفیت را معرفی کنیم.

سید جمال سجادی پور بیان کرد: یزد در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی و حتی دامی در سطح کشور یکه تاز است و هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی، محصولاتی قابل رقابت در بازارهای جهانی تولید می کند اما نبود زیرساختها سبب شده تا پسته یزد اغلب به نام ارومیه و خیار گلخانه ای اغلب به نام آستارا و تبریز به خارج از کشور صادر شود.

جاي خالي صادرات هوايي به شدت احساس مي شود

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از پسته، خیار گلخانه ای، گلهای زینتی، بادام، انار، زعفران، روناس و برخی محصولات باغی نظیر زردآلوی یزد به خارج از کشور صادر می شود، بیان کرد: در استانی با این ظرفیت، جای خالی صادرات هوایی به شدت احساس می شود.

سجادی پور با ارائه آماری از مهمترین محصولات کشاورزی صادراتی استان یزد و میزان صادرات سالانه آن اظهار داشت: میزان تولید محصولات گلخانه ای در استان یزد از 300هزار تن به 344 هزار تن رسیده که 60 درصد آن صادر می شود و ارزآوری بسیار خوبی نیز برای کشور دارد.

 

وی بیان کرد: میزان عایدی از محصولات گلخانه ای استان یزد در سال گذشته بالغ بر 200 میلیون دلار بوده که این رقم خود گویای ظرفیت بالای صادراتی این استان در حوزه محصولات گلخانه ای است.

سجادی پور یادآور شد: پسته نیز سالانه حدود 45 هزار تن در استان تولید می شود که 63 درصد از این میزان صادر می شود.

230 ميليون دلار از صادرات پسته عايد استان يزد شد

وی تاکید کرد: سال گذشته پسته کاران استان یزد 20 هزار تن پسته به خارج از کشور صادر کردند که این میزان 230 میلیون دلار عاید استان کرد.

سجادی پور تصریح کرد: اگر بتوانیم ساز و کار صادرات هوایی را در استان یزد به راه بیاندازیم، توانمندی بخش کشاورزی یزد در عرصه صادرات خیره کننده خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: این همه توانمندی و ظرفیت با وجود کمبود آب و کمبود اراضی مطلوب برای کشاورزی در استان بی نظیر است.

سجادی پور اظهار امیدواری کرد: با ورود سرمایه گذاران در این بخش همچنین راه اندازی بندر خشک، بتوانیم تلاش کشاورزان استان یزد را به نام استان ثبت کنیم تا دسترنج کشاورزان به نام و کام مرزنشینان ثبت نشود.

 

به نظر می رسد ایجاد صنایع بسته بندی مناسب، فراهم کردن ساز و کارهای صادرات هوایی و راه اندازی بندر خشک بتواند تا حد زیادی در رفع این مشکل کارگشا باشد.

ايجاد زيرساختهاي صادراتي انگيزه اي مضاعف به توليدكنندگان بخش كشاورزي مي دهد

محرومیت استانی با این همه ظرفیت در زمینه صادرات محصولات کشاورزی، شایسته نیست و به طور قطع ایجاد زیرساختها می تواند انگیزه ای مضاعف به تولیدکنندگان این بخش بدهد.

البته نظیر این مشکل در زمینه صادرات برخی محصولات معدنی استان یزد نیز وجود دارد به نحوی که در حال حاضر بسیاری از محصولات معدنی استان یزد به صورت خام به استان هرمزگان ارسال و از آنجا به کشورهای خریدار صادر می شود که این ارقام نیز به جای گمرک یزد در گمرک استان هرمزگان به ثبت می رسد.

البته در بخش معدنی به دلیل حجیم بودن کالای صادراتی، تا حدی توجیه پذیر است اما در زمینه محصولات کشاورزی، ضعف صادراتی توجیه پذیر نیست./س

 
برچسب ها: مشکل ، صادرات ، هوایی ، در ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.