تهذيب نفس و گرايش به معنويات در ماه مبارک رمضان مردم را از انجام كارهاي خلاف باز مي‌دارد و آمارها نشان از كاهش جرائمي همچون سرقت، قتل، آدم ربايي و... در اين ماه دارد.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران،  کاهش جرم و جمعيت کيفري از برکات ماه مبارک رمضان است، در این ماه مبارک میزان جرم و انجام گناه به حداقل رسيده و به طرز چشم‌گيري کاهش مي‌يابد، به عنوان مثال  جرائم خشن، سرقت از منازل، انحراف‌هاي اخلاقي و قانون‌گريزي تا حدي كاهش پيدا مي‌كند كه به احساس امنيت عمومي به صورت معناداري تأثير مي‌گذارد. باشگاه خبرنگاران در ارتباط با اين مهم با کارشناساني به مصاحبه پرداخته است که در زير شرح آن آمده است.


کاهش سرقت، قتل، آدم‌ربايي در ماه رمضان/ فرصت دوباره براي زندانيان




"حجت‌الاسلام محمدتقي رهبر" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، با بيان اينكه در ماه رمضان آمار جرم و جنايت كاهش چشمگيري دارد، اظهار داشت: گرايش به معنويات در اين ماه يكي از عواملي است كه افراد را از انجام كارهاي خلاف باز مي‌دارد.
 
اين عضو كميسيون قضايي مجلس هشتم ادامه داد: در ايام مذهبي و حتي اعياد، آمار جرم و جنايت كاهش پيدا كرده و مردم به طور اتوماتيك از هر گونه خطا خودداري مي‌كنند.
 
حجت‌الاسلام رهبر افزود: ايام ماه رمضان هر سال معمولا سرقت، قتل، آدم ربايي، تعرض و... كاهش پيدا مي‌كند.
 
وي گسترش و تسّري معنويات در جامعه را مهم‌ترين راهكار پيشگيري از جرايم دانست و اظهار داشت: از آنجايي كه برخي از اين جرايم با اعتقادات مذهبي مردم آن هم در ايام رمضان سنخيت ندارد، كارشناسان حقوقي و جامعه شناسي به كاهش جرايم در اين ماه تاكيد دارند.
 
رهبر از ماه رمضان به عنوان فرصتي براي بازگشت به خود ياد كرد و افزود: مردم طي يك ماه رمضان سعي مي‌كنند به كارهاي گذشته خود بيشتر فكر كنند و حتي برخي از مجرمان در اين ماه مصمم مي‌شوند كه هرگز مرتكب خلاف نشوند.
 
اين عضو كميسيون قضايي مجلس هشتم خاطرنشان كرد: در حال حاضر برنامه‌هاي خوبي طي يك ماه رمضان در زندان‌ها برگزار مي‌شود كه اين برنامه‌ها نقش عمده‌اي در تغيير نگرش مجرمان نسبت به زندگي پس از خروج از زندان در ميان مردم جامعه دارد.



حجم ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی در ماه رمضان کاهش می‌یابد




حجت‌الاسلام "موسي قرباني" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: حجم ورودی پرونده‌ها به دادسراها و محاکم قضایی در ماه رمضان کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: در فرهنگ دینی ما به این نکته اشاره شده که در ماه رمضان شیطان غل و زنجیر می‌شود و همین مسأله باعث دوری افراد از ارتکاب به جرم و جنایت در ماه رمضان خواهد شد.

عضو کمیسیون قضایی مجلس هشتم با تاکید بر اینکه در ماه رمضان از وقوع جرایم کاسته می‌شود، تصریح کرد: شواهد آماری فراوانی در دست است که نشان می‌دهد در ماه مبارک رمضان به طور قابل توجهی از میزان وقوع جرم و کج‌روی و دست یازدیدن به بسیاری از کنش‌های مغایر با ارزش‌های اجتماعی و قواعد اخلاقی و ضوابط قانونی، کاسته می‌شود.

این قاضی دیوان عالی کشور خاطرنشان کرد: در این ماه جرایم خشن، سرقت، انحرافات اخلاقی و قانون‌گریزی‌ها تا حد بسیار زیادی تقلیل می‌یابد و میزان امنیت عمومی در جامعه بسیار بالا می‌رود.


جرایم در ماه رمضان به صفر می‌رسد/ کاهش پرونده‌های جنایي




حجت‌الاسلام "سیدمصطفی طباطبایی‌نژاد" در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با تاثیر ماه رمضان در کاهش جرایم اظهار داشت: ماه مبارک رمضان از چند جهت در کاهش جرایم اثر می‌گذارد، چرا که این ماه، ماه کنترل نفس است و انسان را از هرگونه خطا باز می‌دارد.
 
وی ادامه داد: حرمت و اهمیت ماه رمضان در نظر مسلمانان باعث شده تا این ماه دارای ارزش و اهمیت خاصی شده و در کنترل نفس، کاهش جرایم و ناهنجاری‌های اجتماعی تاثیر فراوانی داشته باشد.
 
عضو کمیسیون قضایی مجلس هشتم، با تاکید بر اینکه مجازات حرمت شکنی در ماه رمضان چندبرابر است، گفت: در ماه رمضان افراد جامعه بايد به روزه‌داران احترام بگذارند و حرمت ماه ميهماني خدا را حفظ كنند.

حجت‌الاسلام طباطبایی نژاد با اشاره به اینکه از گذشته این آمار مشاهده می‌شود که جرایم در ماه رمضان به خصوص شب‌های قدر به صفر می‌رسد، خاطرنشان کرد: خواه ناخواه، روزه و روزه داری در کاهش جرایم تاثیر گذاشته و ورودی پرونده‌های جرم و جنایت به محاکم قضایی کم می‌شود.

 انتهاي پيام/

برچسب ها: رمضان ، کاهش ، جرایم ، فرصت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.