يك متخصص تغذيه با بيان اين كه ميانگين قدي نسل جديد 5 تا 7 سانتي‌متر كمتر از نسل قبل است، گفت: ژنتيك و محيط دو عنصر تاثيرگذار بر فرايند رشد فرد هستند كه محيط خود به دو بخش تغذيه و بهداشت فردي (شامل خواب مناسب، ورزش و ...) تقسيم مي شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، شمس‌الدين انصاري گفت: در صورتي كه هر يك از عوامل محيطي، توسط فرد يا توسط مادر حامل جنين، طبق الگوي مناسب رعايت نشوند، بر كاركرد ژن تاثير منفي داشته و رشد قدي كودك را با اختلال روبه‌رو خواهد كرد.

 

وي ميانگين قد متناسب جهاني را در هنگام تولد 46 تا 53 سانتي‌متر دانست و تصريح كرد: رشد مناسب به اين گونه است كه در انتهاي يك سالگي، بايد 50 درصد قد تولد، و در پايان دو سالگي 25 درصد قد تولد به طول قد فرد اضافه شده باشد. با ضرب قد انتهاي دو سالگي در عدد 2 نيز مي‌توان قد سن بلوغ را تخمين زد.

 

اين متخصص تغذيه در پاسخ به اين پرسش كه اگر كودك به دليل بيماري، سوءتغذيه و يا عوامل ديگر در يك سال، رشد پيش‌بيني شده را نداشته باشد آيا اين كاهش قد در سال‌هاي ديگر جبران خواهد شد يا نه، اظهار كرد: تفاوت فرايند رشد قدي و رشد وزني در اين است كه تاخير در افزايش قد جبران‌پذير نيست و از اين جهت، دقت مضاعف والدين بر فرايند رشد كودك نياز است.

 

انصاري با اشاره به اين‌كه تمامي مواد غذايي مورد نياز براي رشد مناسب، در سبد غذايي خانواده‌ها وجود دارد، گفت: بدن براي رشد به مواد مغذي شامل انرژي، كربوهيدارت، پروتئين و ريزمغزي ها شامل املاح و ويتامين ها نياز دارد كه اين گروه ها در گوشت، ماهي، غلات و حبوبات موجود هستند اما مي‌بينيم كه در سفره‌هاي خانواده‌ها به طور كامل از اين مواد غذايي استفاده نمي‌شود.

 

وي دليل عدم تغذيه مناسب را روي آوردن خانواده به خصوص زوجين شاغل به فست‌فودها دانست و اظهار كرد: فست‌فودها غذاهايي هستند كه انرژي زيادي براي بدن توليد كرده و گاهي شامل مواد پروتئيني نيز هستند اما مشكل اين گونه مواد غذايي كمبود چمشگير ريزمغذي‌ها است كه جزو مواد الزامي براي رشد محسوب مي‌شوند.

 

انصاري ادامه داد: طبق تحقيقاتي كه چند سال پيش در شهر اهواز انجام شد، تك‌فرزندها به خصوص تك فرزندان پسر از نظر سلامت تغذيه‌اي در سطح پاييني قرار دارند چرا كه تمامي خواسته هاي اين فرزندان براي مصرف مواد غذايي بد كيفيت تأمين مي شود كه نتيجه آن چاقي يا لاغري بيش از حد كودك به دليل نخوردن غذاي خانه است.

 

وي اعلام كرد: 30 تا 35 درصد كودكان ايراني از اضافه وزن رنج مي‌برند و سوءتغذيه روند رشد قدي اين افراد را با مشكل روبه‌رو ساخته است.

 

اين متخصص تغذيه عنوان كرد: در تحقيقي كه 12 سال پيش انجام گرفت، مشخص شد انتهاي سن رشد دختران در سطح جهان از 17 سالگي به 14 تا 15 سالگي و در پسران از 19 سالگي به 17 تا 18 سالگي كاهش يافته است و احتمال مي‌رود اين كوتاه شدن قد در طي نسل‌هاي آينده ژن‌ها را نيز تحت تاثير قرار دهد.

 

انصاري بهترين راهكار براي جلوگيري از كوتاهي قد را چك‌آپ ماهانه كودك تا يك سالگي و به صورت ادواري و پس از آن دانست و گفت: اصلاح الگوي تغذيه بايد از خانه شروع شده و آموزش‌هاي لازم به مادران و حتي به دختران پيش از سن ازدواج در اين زمينه، داده شود./س

 
برچسب ها: تاخیر ، رشد ، قد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.