دبیر کل جمعیت الوفاق بحرین تاکید کرد: بر اساس قوانین موجود در بحرین کسانی که خواهان دمکراسی و تغییر در کشور بودند بازداشت و به زندان ابد محکوم شده اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ شیخ علی سلمان در گفتگو با شبکه تلویزیونی «بی بی سی عربی» درباره توافق روز یکشنبه مجلس ملی بحرین درباره قانون تروریسم و توافق درباره برخی از توصیه ها در این خصوص گفت: نیروهای امنیتی بحرین از سال هزار و نهصد و هفتاد و سه تاکنون انبوهی از قوانین سرکوب در اختیار دارند. بر اساس این قوانین کسانی که خواهان دمکراسی و تغییر در کشور بودند بازداشت و به زندان ابد محکوم شده اند. بنابراین، نیازی به تدوین قوانین جدید سرکوب نیست بلکه آنچه بحرین بدان نیاز دارد دیدگاه و افق سیاسی برای برون‌رفت از بحران است، بحرانی که قوانین امنیتی در بحرین از زمان استقلال آن ایجاد کرده است.

وی درباره اینکه آیا مخالفان درباره تعدیل قانون مبارزه با تروریسم نگران هستند یا اجرای نامناسب آن گفت: تاکنون قانونی صادر نشده است بلکه آنچه صادر شده توصیه هایی از جلسه روز یکشنبه [مجلس ملی] است. در این مجلس چهل نفر به عنوان منتخب حضور دارند که فقط پنجاه و نه هزار رای دارند، در حالی که فراکسیون الوفاق با هجده عضو- که از پارلمان خارج شد- هشتاد و دو هزار رای داشت. بنابراین، آنها آراء محدودی دارند. همچنین چهل نفر دیگر نیز در این مجلس هستند که منصوب حکومت هستند و ارتباطی به اراده مردم ندارند.

وی گفت: به صرف نظر از درستی برگزاری این جلسه (جلسه مجلس ملی) یا درست نبودن آن و اینکه تا چه میزان نمایندگان واقعی مردم در آن حضور دارند، باید گفت که انبوه زیادی از قوانین در بحرین وجود دارد که شریف بسیونی (رئیس کمیته حقیقت یاب دولت بحرین) نیز در گزارش خود توصیه کرد درباره این قوانین تجدید نظر صورت گیرد تا با معیارهای بین المللی منطبق باشد زیرا در این قوانین اصولاً آزادی بیان نادیده گرفته می شود و مردم به علت دیدگاه های سیاسی‌شان محاکمه و به زندان ابد محکوم می شوند.

شیخ علی سلمان در پاسخ به ادعای میهمان دیگر این شبکه که مخالفان بحرینی، از جمله شیخ علی سلمان، را به وابسته بودن به ایران متهم کرد و از او خواست به ایران منتقل شود گفت: ما پیش از آنکه آل خلیفه به بحرین بیایند در بحرین بودیم. افرادی که چنین سخنی می گویند، ما پیش از آنها در بحرین بودیم. اجداد و نیاکان ما پیش از آنها در بحرین بودند. ما در اینجا زندگی کرده ایم و در آن خواهیم ماند و به ایران نخواهیم رفت زیرا بحرین وطن ماست.

وی درباره اینکه رژیم حاکم بحرین مدعی است به علت غیرمسالمت آمیز بودن تظاهرات ناگزیر به اتخاذ تصمیم هایی برای جلوگیری از آنها شده است گفت: تظاهرات گروه های سیاسی در بحرین کاملاً مسالمت آمیز است و حتی مسالمت آمیز از تظاهرات دیگر کشورهای عربی است. تظاهرات در بحرین در سطح تظاهراتی است که در کشورهای اروپایی برگزار می شود. البته، در بسیاری از موارد دستگاه های سرکوبگر به سرکوبگری می پردازند، اما مردم با نظم و امنیت عمل می کنند.

دبیر کل جمعیت الوفاق بحرین تصریح کرد: ما بیش از صد و بیست شهید داده ایم که در صحنه درگیری ها یا بازداشتگاه ها کشته شده اند. هزاران نفر زخمی شده اند. بنابراین باید پرسید که چه کسی خشونت در پیش می گیرد؟ اگر نگاهی به شمار قربانیان بیندازیم، می بینیم که خشونت رسمی بسیار بیشتر از واکنش های مردمی است، واکنشی هایی که در چارچوب مسالمت آمیز به محکوم کردن این اقدامات می پردازند.

وی درباره این اتهام که مخالفان در بحرین در زمان برگزاری مسابقات فرمول یک برای جلوگیری از آن تلاش می کردند گفت: مخالفان در نزدیکی محل برگزاری مسابقات فرمول یک تظاهرات کردند تا صدای خود را به جهانیان برسانند و اعلام کنند که در اینجا مردمی وجود دارد که خواهان دمکراسی هستند. برگزاری حادثه ای ورزشی مانع از آن نمی شود که مردم به گونه مسالمت آمیز دیدگاه خود را بیان کنند. مخالفان به مکان برگزاری مسابقات نرفتند و از آمدن کسی به بحرین جلوگیری نکردند بلکه به شیوه متمدنانه، دمکراتیک و مسالمت آمیز خواسته های خود را بیان کردند و همگان نیز تظاهرات آنها را دیدند.

شیخ علی سلمان درباره اتهام های رژیم حاکم در خصوص اینکه مخالفان در پای میز گفتگو حاضر نمی شوند نیز گفت: با وجود جدی نبودن گفتگوها، ما از آن خارج نشده ایم. ما در چارچوب فرایند مسالمت آمیز سیاسی فعالیت می کنیم. ما خواهان نظام دمکراتیک و تغییر نظام قبیله ای کنونی هستیم. این خواسته ها انسانی، عادلانه و مشروع است. ما خواهان نظامی هستیم که به همه مردم بحرین احترام قائل باشد و مردم در تشکیل دولت و مجلس منتخب که بیان کننده اراده مردم باشد شرکت کنند.


برچسب ها: بحرین ، بازداشت ، سلمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار