كنترل مداوم فشارخون به علت تسريع روند گردش خون در مغز از مرگ و ميرهاي ناشي از سكته هاي مغزي به طرز چشمگيري مي كاهد.

دكتر اكبريان، متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران گفت: سكته مغزي در واقع قطع و نرسيدن خون به قسمت هاي مغز است كه به دليل انسداد رگ بصورت لخته يا كيسه هاي عروقي مغزي ايجاد مي شود.

وي با بيان اينكه اگر خون به مدت 5-3 دقيقه به مغز نرسد باعث مرگ سلول هاي مغز مي شود.

وي ادامه داد: مكانيسم مغز مي تواند مغز را در شرايط كم خوني به مدت سه ساعت نگهدارد كه اين زمان از نظر متخصصان به وقت طلايي (از زمان شروع علائم تا درمان) شناخته شده است.

وي با اشاره به علائم سكته مغزي ادامه داد: بي حسي و فلج شدن نصف بدن و اختلالات تعادلي، بينايي، تكلمي و اختلالات سطح هوشياري مي تواند باعث عوارضي در بدن شود كه بعضي از اين عوارض تا مادام العمر باقي مي ماند.

وي در ادامه به راه درمان سكته مغزي اشاره كرد و اظهار داشت: در ساعات اوليه بروز علائم مي تواند با باز كردن و آب كردن لخته در رگ، را درمان كرد تا سلول هاي مغزي به فعاليت خود ادامه دهند.

وي در پايان كنترل چربي خون، فشارخون و بيماري هاي قبلي عروقي و ورزش مداوم و كاهش وزن از جمله راه كارهاي پيشگيري از سكته مغزي اشاره و خاطرنشان كرد: عدم استفاده از غذاهاي فست فود و چربي ها و محدود كردن قند كه باعث چاقي در افراد مي شود در پيشگيري از سكته مغزي مؤثر است./ع2

برچسب ها: سکته ، مغزی ، فشار ، خون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار