ماساژتراپی در توانبخشی می تواند تاثیر گذار باشد و نباید از نقش آن در کلنیک ها و مراکز درمانی چشم پوشی کرد.

نادره نادرجا کارشناس گفتار درمانی کلنیک مشاوره و توانبشخی سینا در گفتگو با خبرنگار علمي  باشگاه خبرنگاران افزود: ماساژتراپی برای تقویت عضلات بلع که به دنبال مشکلات زبان، عضلات صورت ناشی از بیماری هایی مثل سکته مغزی، آلزایمر در بزرگسالان و یا فلج مغزی و ضربه های ناشی از تصادف به خصوص طرف چپ مغز که عامل به هم خوردن بلع و تلفظ می شود می تواند موثر واقع شود.

وی گفت: بیمارانی که مشکل مذکور را دارند از راه بینی تغذیه می شوند و از نعمت جویدن محروم می مانند.

نادرجا گفت: زبان انسان دارای هفت هزار عصب و عضله است و محققان بر این باورند که بهترین تغذیه و جذب زمانی است که بزاق زیر زبان به همراه غذای جویده شده باشد.

کارشناس گفتار درمانی کلنیک سینا گفت: اگر بتوانیم  در مدت طلایی یک تا سه ماه بعد از بروز حادثه سکته مغزی یا سایر فعالیت ماساژ تراپی را انجام دهیم و عضلات درگیر در بلع و اختلال تکلم گفتار را تقویت کنیم و زبان و عضلات صورت را به وسیله ماساژهای ویژه تقویت کنیم و عضله زبان را به مرحله کاری مربوط وارد کنیم، زبان می تواند توانایی های قبلی خود را پیدا کرده و در نتیجه بیمار می تواند به راحتی غذا بخورد و در عین حال گفتار تسهیل می شود.

وی گفت: امید داریم دانشجویان در مقاطع مختلف گفتار درمانی نیز با آگاهی از نقش ماساژتراپی در تکلم، بلع بیمار بتوانند آنرا با جون و دل فرا گرفته و به منظور ارائه خدمات به بیماران به کار بگیرند./ع2

برچسب ها: ماساژ ، کلینیک ، توانبخش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار