عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در تمام بخش‌های پیمانکاری، کارفرمایی، مشکل مدیریتی وجود دارد گفت: موضوع اصلی پارس جنوبی، مدیریت اجرایی نیست، بلکه مدیریتی در سیاستگذاری‌ها، هدف‌گذاری‌ها، اولویت‌بندی طرح‌ها و در نهایت تأمین به موقع منابع مورد نیاز بویژه منابع ارزی است.

سید مهدي موسوی نژاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تاخیر 35 ماهه  پروژه های فازهای پارس جنوبی گفت: صنعت نفت کشور در شرایط کنونی با مشکلات عدیده‌ای مواجه است و در اين مدت وزارت نفت می‌توانست با بر طرف کردن موانع و مشکلات موجود، سرعت و شتاب بیشتری به توسعه فازهای پارس جنوبی تزریق کند، اما متاسفانه تا به حال این موضوع عملیاتی نشده است.

وی عدم اعتماد به نیروهای متخصص داخلی و نبود حمایت اساسی بانک ها از پروژه های ملی، بی توجهی مسئولان به توسعه فازهای پارس جنوبی، نبود مدیریت قوی در ارائه برنامه ها در جهت  پیشبرد اهداف توسعه ای همچنین تاثیر تحریم ها در بخشی از تجهیزات نفتی را علت اصلی تاخیر هفت ساله در بهره‌برداری از فازهای ۱۵و۱۶ پارس جنوبی قلمداد کرد.

موسوی نژاد با اشاره به اینکه در تمام بخش‌های پیمانکاری، کارفرمایی، مشاور و سازندگان مشکل مدیریتی وجود دارد اظهار داشت: مشکل اصلی پارس جنوبی، مشکل مدیریت اجرایی نیست، مشکل مدیریتی در سیاستگذاری‌ها، هدف‌گذاری‌ها، راهبردهای کلان، اولویت‌بندی طرح‌ها و پروژه‌ها و در نهایت تأمین به موقع منابع مورد نیاز بویژه منابع ارزی است.

وی به نقش تحریم ها در صنعت نفت اشاره کرد و افزود: شدت آثار منفی و بازدارنده تحریم‌ها در پارس جنوبی به حدی است که حتی کالاهایی را که 100 درصد پول آنها توسط برخی پیمانکاران به سازندگان خارجی پرداخت شده است نمی‌توان وارد کشور کرد.

موسوی نژاد گفت: چون کشورهای طرف قرارداد مجوز صادرات را برای ایران متوقف کرده‌اند اگر هم بخواهیم وارد کنیم در مراحل مختلف، از سوی سلطه‌گران نفتی توقیف می‌شود. ده‌ها نمونه وجود دارد که به دلیل برخی ملاحظات و الزامات از نام بردن آنها خودداری می‌کنم اما همه پیمانکاران و کل سیستم کارفرما و مدیران ارشد وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران موضوع را کامل و شفاف می‌دانند.

نمایند مردم دشتستان خاطرنشان کرد: ریشه مشکلات و تأخیرات پروژه‌های پارس جنوبی در حوزه چگونگی مدیریت تحریم‌ها و اولویت‌بند نکردن طرح‌های متناسب با منابع، امکانات و ظرفیت‌ها است. به عبارت دیگر مشکلات مدیریتی در سطح کلان و راهبردی و در حوزه سیاسی و تحریم‌هاست نه در حوزه اجرا.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس، تصریح کرد: ورود پیمانکاران خارجی به طرح‌های پارس جنوبی و عدم پایبندی این سرمایه گذاران به تعهدات خویش را می‌توان یکی از دلایل تاخیر در راه اندازی فازهای 15و16 پارس جنوبی قلمداد کرد.
 
نماینده مردم در مجلس نهم، عنوان کرد: تاخیر هر ساله در راه‌اندازی و بهره‌برداری از فازهای ۱۵و۱۶ پارس جنوبی هزینه و خسارت‌های سنگینی را به اقتصاد کشور تحمیل کرده، که مسئولین وزارت نفت باید این موضوع را مدنظر قرار دهند.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس، خاطر نشان کرد: راه نجات پروژه پارس جنوبی تخصیص اعتبار و سرازیر کردن سرمایه‌های سرگردان کشور به این بخش و تکیه به نیروها و پیمانکاران داخلی و حمایت از آنها است، چراکه بدون این عوامل هرگز نمی‌توان راه کند طی شده را سرعت بیشتری بخشید. 

وی در خصوص راه اندازی زودهنگام برخی از فازهای پارس جنوبی گفت: در صورت راه اندازی این فازها خسارت جبران ناپذیری به کشور وارد خواهد شد بهتر بود که مسئولان قبل از دست زدن به چنین کاری عواقب این کار را بررسی کنند. چرا که با بهره برداری از این طرحها بخشی از پول بیت المال به هدر خواهد رفت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار