اردبیل/

دارو و درد کهنه کمبودها

وضعیت نابسامان دارو و افزایش سرسام‌آور قیمت آن درد کهنه‌ای است که بیماران را به شدت رنج می‌دهد و آنها را گرفتار در مسیر تامین این نیازمندی کرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/ این روزها آنچه که بر درد و آلام بیماران دردی مضاعف و سنگینی واقعی به نظر می‌رسد کمبود دارو و افزایش بی‌رویه قیمت آن است که بسیاری از خانواده‌ها را مجبور کرده تا داروهای مورد نیاز خود را به ویژه داروهای خاص را از استان‌های دیگر با قیمت چندین برابری تهیه کنند، چرا که امکان تهیه دارو در داروخانه‌های استان اردبیل و ارائه آن با نسخه بیمه‌ای وجود ندارد.

در این اوضاع و احوال که هر داروخانه‌ای برای خود رسم و آیینی به پا کرده و از پذیرش دفترچه‌های بیمه به دلیل نرخ بالای دارو اجتناب کرده و گاه به قیمت گزاف حتی بالاتر از قیمت روی بسته آن را به فروش می‌رسانند، حکایت ناکار‌آمدی بیمه‌هاست که هیچ حرکت و اقدامی را برای الزام و اجباری کردن داروخانه‌ها در پذیرش نسخه بیمه‌ای نمی‌کنند، در حالی که همین بیماران ماهانه هزاران تومان را از بابت حق بیمه متقبل شده و پرداخت می‌کنند، در حالی که صاحبان داروخانه‌ها بدون توجه به دفترچه بیمه و کارت‌های بیمه تکمیلی فقط به فکر منافع و جیب خود بوده و حتی داروهای کمیاب را با قیمت چندین برابری عرضه می‌کنند.

این شرایط نه تنها داد بیماران خاص را در‌آورده است، حتی سبب شده تا برخی از افرادی که گذرشان هراز چند گاهی به پزشکان و بیمارستان‌ها می‌افتد با مشکل تهیه دارو روبرو شوند که گاه این داروها را با هزار منت صاحبان داروخانه‌ها در اختیار بیماران قرار می‌دهند، در حالی که از پذیرش دفترچه‌های بیمه نیز به جد ممانعت می‌‌شود.

در این بین حضور اتباع آذری در استان اردبیل که برای مداوا و معالجه به مطب پزشکان و بیمارستان‌های استان اردبیل مراجعه کرده‌اند و در خرید دارو نیز صاحبان داروخانه‌ها برای آنها کم نمی‌گذارند، چرا که اتباع آذری با توجه به ارزش پول بالاتر کشورشان حاضر هستند، چندین برابر نرخ دارو را بدهند تا داروی مورد نیاز راه تهیه کنند بر دامنه مشکلات افزوده شده و برخی از داروها را کمیاب و نایاب کرده است.

در این بین بیماران خاص که همیشه در مظلومیت به سر می‌برند با تنگناهای بی‌شماری روبرو هستند.

اما یکی از صاحبان داروخانه‌های با سابقه اردبیل که خود داروساز می‌باشد در این زمینه اذعان داشت: در وهله اول باید گفت هیچ داروخانه‌ای نمی‌تواند از قیمت مصوب دارو را گران‌تر بفروشد.

شیوا اسبقیان عنوان کرد: ما از سوی چندین نهاد در ارائه دارو و رعایت قیمت آن تحت کنترل هستیم و نسخه‌هایی که بیمه‌شدگان ارائه می‌کنند به تایید سازمان بیمه‌گر رسیده و در این زمینه آنها بر نرخ داروها نیز نظارت دارند.

وی در خصوص متفاوت بودن قیمت روی جلد دارو با قیمت عرضه شده گفت: این مشکل داروخانه‌ها نیست بلکه مشکل شرکت‌های دارویی است که قیمت جدید را الصاق نمی‌کنند و ما را با مشکل عمده ای روبرو می‌کنند که گاه خریدار و بیمار نیز نسبت به تفاوت قیمت‌ها شک و شبهه‌ای برایش به وجود می‌آید.

عضو انجمن داروسازان کشور در خصوص عرضه دارو به اتباع آذری به صورت فله‌ای و گسترده نیز یادآور شد: فکر نمی‌کنم داروخانه‌های استان خارج از آن لیستی که پزشکان در نسخ خود برای بیماران تعیین کرده‌اند، دارویی را به اتباع آذری بدهند.

اسبقیان تصریح کرد: اینکه بخواهیم دارو را برای اتباع آذری عرضه نکنیم، امکان‌پذیر نیست، چرا که روال اینگونه است که هر کس چه ساکن و چه مسافر و گردشگر به داروخانه و مطب پزشکی مراجعه کند باید پزشکان و متخصصان بر اساس تعهد انسانی که دارند به حال او رسیدگی کرده و به مداوای او بپردازند و اینکه بخواهیم دارویی را به اتباع آذری ندهیم خارج از عرف و قاعده جهانی و بین‌المللی است.

وی در خصوص افزایش قیمت دارو نیز افزود: از هفته گذشته با واردات صورت گرفته کمبودها تا حدودی برطرف شده که امیدواریم با درایت مسئولان وزارت بهداشت کمبودهای احتمالی برای بیماران خاص نیز برطرف شود/س.

برچسب ها: اربیل ، کمبود ، دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.