اندیشمندان و کارگزاران علوم انسانی کشور در پایان اولین نشست، دغدغه های خود را از دولت جدید در خصوص تولیدات علمی و الگوی توزیع مناسب مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران ، اندیشمندان و کارگزان علوم انسانی کشور طی صدور بیانه ای راهبردهای کلان خود  را به دولت جدید دلسوزانه تقاضا کردند که البته این بیانیه در 6 بند به طور خلاصه اینطور بیان شده است.

 بنابراین گزارش: در بند اول بیان شده که در مدتهاست با تلاش دانشمندان کشور و سیاست های دولت های پیشین ، رشد بسیاری خوبی در تولید علوم در کشور حاصل شده است اما ارزش تولیدات علمی و فنی  روز به روز افزونتر می گردد که در جریان  پویاي تبادل قرار گیرد چنانچه تولیدات علمی باشد اثر خود را در میزان رسوب آن در بیشترین بدنه دانش پژوهان نشان  دهد متاسفانه در شرایط فعلی تولیدات علمی کشور از الگوی توزیع مناسبی برخوردار نیست و سیاست های  شتاب دهنده به تولید علمی، باید به همان اندازه و حتی بیشتری به سیاست های نشر و توزیع علوم معطون گردد امری که در سالهای اخیر کمتر بدان توجه و اهتمام شده است.

 براساس این گزارش:در بند دوم این بیانیه اینطور بیان شده که سرمایه های انسانی کشور نه در میزان اطلاعات نهفته در اندیشه آحاد جامعه  که در توان پردازش آن است این توان نیز صرفا با روحیه پژوهش ورزی حاصل می آید و جریان تعلیم و تعلم  باید جهت گیری خود را از انباشته نمودن اطلاعات و فنون عرضه آن در ازمون ها به رشد روحیه اندیشه ورزی و پژوهشگری تغییر دهد  هزینه زیادی که در کشور برای آموزش ابتدایی متوسط و عالی حرف  می شود و فنی باز دهی خواهد داشت که  کلیه آموزندگان توانهای  اندیشه ورزی و مهارتهای پژوهشگری را در نهاد خود به دست آورده باشد بنابراین در خواست ما  بر  این است  که جهت گیری آموزشی کشور به سمت افزایش مهارت اندیشیدن  قدرت پژوهیدن تغییر یابد.

 بنابراین گزارش : تعلیم و تعلم و بکار بستن علم و جریان پژوهش آدابي دارد كه سلامت آن را تأمين و تضمين مي‌كند و امروزه آفت‌هاي بسياري در مسير آموزش و پژوهش كشور وجود دارد كه به شدت سلامت آن را تهديد مي‌كند و بعضا موجب بي‌اعتباري علم و پژوهش در كشور شده است، فناوري‌هاي نوين آموزش و پرورش شرايط جديدي را بوجود آورده كه نياز دارد حد و مرزهاي اخلاقي آن به خوبي واكاوي شده و راههايي براي حفظ و نگاه داشت سلامت معنوي و اخلاقي آن انديشيد، چنانچه مشكل عمده ما در اين راستا روشن نبودن سره از ناسره در ارزش‌هاي اخلاقي حاكم بر آموزش و تحقيق است، لذا درخواست ما اين است كه اقداماتي در راه تبيين دقيق معيارهاي ريز و درشت اخلاقي در اين زمينه به انجام رسد.

در ادامه اين گزارش به بند 4 اين بيانيه اشاره شد و بيان شد كه عليرغم آنكه انبود ظرفيت علمي كشور در علوم انساني است ولي متأسفانه به اين بخش عظيم كمتر توجه شده است.

بديهي است تصميم‌گيري و برنامه‌ريزي در مديريت‌هاي بالايي و مياني كشور، تبيين مباني آن و جهت‌گيري‌هاي درست آن، نيازمند برخورداري از تخصص علوم انساني است و البته اين امر از عهده اصحاب و متخصصان علوم فني، پايه و پزشكي خارج است و البته اين در حالي است كه نيمي از نشريات علمي كشور در زمينه علوم انساني منتشر مي‌شود و واجد انديشه‌هاي بديع علمي هستند در حاليكه به اين همه ظرفيت‌هاي علمي در سياست‌هاي علمي كشور و در تخصيص فرصت‌ها،‌ بي‌توجهي مي‌شود، بنابراين تأكيد ما بر آن است كه حداقل براي تصدي حوزه‌هاي مديريتي مربوط به انديشمندان علوم انساني كساني منصوب گردند كه ماهيت اين علوم را بشناسند و عميقا جايگاه واقعي آن را بدانند چنانچه پيشنهاد ما اين است كه در گام نخست وزارت علوم يك معاونت مشخص در حوزه علوم انساني داشته باشد.

براساس اين گزارش: در بند 5 اين بيانيه اشاره شده كه متأسفانه در ساليان اخير در تعيين ملاكها و تخصيص امكانات و ارزيابي تلاشها، ملاك هاي رشته‌هاي غير علوم‌انساني بر رشته‌هاي علوم انساني تعميم يافته و محدوديت ايجاد كرده يا مسيرطبيعي آن را منحرف نموده‌اند چون دست‌اندركاران علوم انساني نمي‌توانند با معيارهاي آن موفقيت‌هاي خود را نشان دهند و روز به روز بيشتر مورد بي‌مهري قرار گرفته‌اند.

 لذا درخواست ما اين است كه در خصوص نتايج وخامت بار اين تعميم‌ها در سياست هاي دولت‌ آينده توجه شده و براي آن راه‌حلي اساسي انديشيده شود.

بنابراين گزارش :در بند پاياني اين بيانيه اشاره شده كه ادبيات علوم پايه، مهندسي پزشكي معمولا در يك جريان يكنواختي در عالم وجود دارد لذا نوع حضور رشته‌هاي غيرعلوم انساني در تحول‌علمي جهان در كنار تلاش هاي ساير كشورهاي دنياست اما در علوم‌انساني تنوع ديدگاه‌ها و جريانهاي علمي، طيف متفاوتي از رويكردها در علوم‌انساني ايجاد كرده است و تمايزهاي جدي بين انواع تلاش هاي‌ علمي در علوم‌انساني ديده مي‌شود، بنابراين درخواست ما بر اين است كه شرايط تعامل انديشه‌ ايراني‌اسلامي در علوم‌انساني با ساير انديشه‌هاي جهاني فراهم گردد./ع2
برچسب ها: تولید ، علمی ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.