همزمان با کاهش سراسری اهدای خون در روزهای گرم تابستان و ایام رمضان در کشور، نیاز خونی استان مرکزی نیز همچون دیگر استان‌ها افزایش یافته است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران فاطمه سادات مهدویانی، سرپرست جذب، آموزش و حفظ اهداکنندگان سازمان انتقال خون استان مرکزی، ضمن اشاره به نیاز همیشگی بیماران به خون، از کاهش اهدای خون در روزهای ماه رمضان خبر داد.

وی گفت: با توجه به طولانی بودن روزهای تابستان و گرمای شدید امسال در کشور، مراجعات مردمی برای اهدای خون در سطح استان کاهش داشته است.

وی در خصوص تمهیدات سازمان انتقال خون در ایام ماه رمضان اظهار کرد: برای سهولت و رعایت احوال روزه داران ساعات کاری پایگاه های خونگیری این سازمان از 19 تا 23 شب مقرر شده است.

مهدویانی افزود: هم اکنون دو پایگاه خون گیری در اراک همه روزه صبح و عصر آماده پذیرش اهداکنندگان هستند.

وی افزود: یکی از پایگاه‌های خونگیری سازمان انتقال خون اراک، در خیابان خرم و دیگری، پایگاه مرکز ولیعصر(عج) است که در خیابان امام خمینی (ره)، کوچه سعدی، مستقر است.

به گفته وی، بیشتر اهدا کنندگان بین سنین 20 تا 40 سال بوده و تعداد اهداکنندگان مرد بیشتر از زنان است.

مهدویانی گفت: شهر اراک بیشترین تعداد اهداکنندگان را به خود اختصاص داده و شهرهای ساوه و دلیجان در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به تمامی گروه های خونی در کشور نیاز است، تاکید کرد: به گروه های خونی منفی بیشتر از سایر گروه ها نیازمند هستیم.

وی مناسب ترین سن اهدای خون را از 18 تا 65 سالگی عنوان کرد و افزود: بانوان به دلیل نگرانی از ابتلا به بیماری کم خونی کمتر اقدام به اهدای خون می کنند و این در حالی است که اهدای خون با بیماری کم خونی مرتبط نیست.

برخی اقدامات سازمان انتقال خون برای اهداکنندگان، انجام آزمایش کم خونی و تجویز قرص آهن برای بانوان در سنین باروری است.
منبع: ایسنا
برچسب ها: مرکزی ، خون ، رمضان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.