کرستان در ماه مبارک رمضان اينگونه به پيشواز شب‌احيا ميرود.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران، با توجه به شب احيا در ماه مبارک رمضان استان کردستان اينگونه به سمت شب‌هاي قدر مي‌رود.


از 19 تا 29 رمضان كه شب‏هاى 19، 21، 23، 25، 27 و 29 رمضان احياء مى‏باشد، بسيارى از مردم تا هنگام اذان صبح به عبادت خداى يگانه يا قضاى نماز فوت شده و ذكر و تهليل مى‏پرداختند.

در اين شبها در مساجد سقز دعاى جوشن كبير قرائت مى‏شود. برخى از مناطق استان، زنانى كه در مراسم احيا شركت مى‏كنند، نخ پنبه‏اى سفيدى را كه دختر با گره‏اى تابيده است با خود به مسجد مى‏بردند و هنگام خواندن دعاى جوشن كبير به نخ گره مى‏زنند و عقيده دارند كه حكم طلسم دارد و براى رفع چشم زخم و در امان ماندن از گزند حشرات به گردن اطفال خود مى‏بستند.


در اين ماه در گذشته رسم بود كه ثروتمندان ذكات مال خود را استخراج كرده و از پانزدهم رمضان به بعد به فقرا، مساكين، يتيمان، بيوه زنان، قاريان قرآن و نابينايان مى‏دادند. در حال حاضر اين احسان و خيرات كمتر ديده مى‏شود.

همچنين در ماه رمضان رسم بود كه هر كس توانايى تلاوت قرآن را داشت، حتما مى‏بايست يك بار قرآن را ختم كنند بعضى نيز دو يا سه بار قرآن را مى‏خواندند و ختم مى‏كردند./ز
برچسب ها: لرستان ، شب احیا ، رمضان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.