بخشي از فرامين مقام معظم در ديدار با نخبگان و فعالان دانشجويي در ماه رمضان سال‌هاي گذشته را در گزارش زير بخوانيد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران نخبگان و فعالان دانشجویی در نشست صمیمانه‌ای که هرساله در نيمه دوم ماه مبارک رمضان با رهبر معظم انقلاب دارند، دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود را مطرح کرده و با ايشان به تبادل نظر درباره مشکلات دانشگاهی، علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می‌پردازند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز در این دیدارها توصیه‌ها و رهنمودهایی را به دانشجویان داشته‌اند، مطالبي که در زير مي‌خوانيد بخشي از فرامين مقام ولايت در جمع دانشجويان است.

اميد را در دل خودتان و در دل مخاطبانتان زنده نگه داريد

*لزوم شرح صدر سياسى در بين دانشجويان اين ربطى به مسئولين و مديران دانشگاه‌ها ندارد؛ مربوط به خود تشكلهاى دانشجوئى است. هيچ منافاتى وجود ندارد بين پايبندى دقيق و عميق به اصول و رعايت جهت‌گيرى دقيق، در عين حال داشتن شرح صدر و برخورد غير پرخاشگرانه‌ با كسانى كه با فكر انسان همراه نيستند؛ بالخصوص در زمينه‌هاى سياسى.

*مسئولين بايد در دانشگاه‌ها شركت كنند رؤساى سه قوه، مسئولين ميانى، رئيس صدا و سيما، مسئولين سپاه و نيروهاى مسلح؛ اينها بروند با دانشجوها جلسه بگذارند و حرفهاى گفتنىِ دانشجوها را بشنوند.

*وقتى كسى جزو اردوهاى جهادى است به مناطق محروم سركشى مي‌كند واقعيتها را به چشم مى‌بيند، طبعاً تفكر پيگيرى اقتصاد عدالت‌ محور در او اينجور زنده مي‌شود؛ اين براى همه‌ى ما درس است. بايد با قشرهاى مختلف جامعه مرتبط شد تا مسائل آنها را لمس كرد.

*سعى كنيم نگاه سوسياليستى و ماركسيستى بر تفكر اقتصادى ما غلبه پيدا نكند آنها نگاهشان نگاه ديگرى است. در نظام سوسياليستى، نفس سرمايه محكوم است؛ در نظام اسلامى به‌هيچ‌وجه اينجورى نيست؛ سرمايه محكوم نيست، سوء استفاده‌ از سرمايه محكوم است.

*اقتصاد مقاومتى يعنى آن اقتصادى كه به يك ملت امكان و اجازه مي‌دهد كه حتّى در شرائط فشار هم رشد و شكوفائى خودشان را داشته باشند اين يك فكر است، يك مطالبه‌ى عمومى است. شما دانشجو هستيد، استاد هستيد، اقتصاددان هستيد؛ بسيار خوب با زبان دانشگاهى همين ايده‌ اقتصاد مقاومتى را تبيين كنيد.

*جريان دانشجوئى و جنبش دانشجوئى موضع انتقادى خودش را حتماً حفظ كند به‌هيچ‌وجه توصيه‌ ما اين نيست كه شما انتقاد نكنيد خب، انتقاد كردن ميتواند به شكلى انجام بگيرد كه به‌هيچ‌وجه مقصود دشمن را برآورده نكند و پازل دشمن را تكميل نكند.

*هيچ نظر كارشناسى‌ كه مخالف با نظر اين حقير باشد، مخالفت با ولايت نيست؛ ديگر از اين واضح‌تر؟! نظر كارشناسى، نظر كارشناسى است. كار كارشناسى، كار علمى، كار دقيق به هر نتيجه‌اى كه برسد، آن نتيجه براى كسى كه آن كار علمى را قبول دارد، معتبر است؛ به هيچ وجه مخالفت با ولايت فقيه و نظام هم نيست هيچگاه اعلام نظر كارشناسى و نظر علمى، معارضه و مبارزه و مخالفت و اعلام جدائى از رهبرى و ولايت و اين حرفها به حساب نمى‌آيد.

*يكى از چيزهائى كه ما از دانشجوها توقع داشتيم و اين به طور طبيعى در دانشگاه و در محيط جوان وجود دارد و بنده هم اصرار داشتم كه اين حالت در دانشگاه زنده بماند، مسئله‌ آرمان‌گرايي است. آرمان‌گرائى، هم در سياست، هم در همه‌ صحنه‌هاى ديگر - مثل آرمان‌گرائى در علم - بايد مورد توجه باشد. امروز درس خواندن، علم‌آموزى، پژوهش و جديت در كار اصلى دانشجوئى، يك جهاد است؛ در زمينه‌ى معنويت و اخلاق هم بايد آرمان‌گرا بود.

*آرمان‌گرائى را با پرخاشگرى اشتباه نكنيم گاهى اوقات انسان احساساتش غلبه ميكند و ميخواهد يك كارى را انجام بدهد اين دوره‌ احساسات شما، دوره‌ى جوانى است.

*معلوم است كه موضع ما نسبت به برخى از جهات سياسى‌ كه امروز در دنيا وجود دارند يا در منطقه وجود دارند موضع روشنى است؛ اما اين به هيچ وجه به معناى نفى كار ديپلماسىِ سنتىِ متعارف نيست؛ دشمنان ما هم در عمل دشمنى‌شان را ميكنند، اما تعارفات ديپلماسى را هم انجام ميدهند. البته ما هم به آن تعارف ديپلماسى گول نميخوريم؛ ميفهميم پشتش چيست.

* چنانچه به مجموعه‌ دشمن به چشم يك جبهه‌ مستمرى كه وظائف را تقسيم كردند، نگاه كنيم آن وقت احساس مسئوليت ما در هر قضيه‌اى شكل تازه‌اى به خودش ميگيرد. حالا در همين قضيه‌ اين ترورها، من عقيده‌ام اين است كه بچه‌هاى تشكلهاى دانشجوئى در اين قضيه كوتاه آمدند؛ يعنى كم‌عملى نشان دادند. بايد اين قضيه را بزرگ ميكرديد.

* درميدان جنگ نرم، شماها افسريد؛ سرباز صفر نيستيد .امروز در جنگ نرم، هدف دشمن اين است كه محاسبات طرف مقابل را عوض كند و هدف آن چيزى است كه در دل شماست، در ذهن شماست، در مغز شماست؛ يعنى اراده‌ شما. دشمن مي‌خواهد اراده‌ شما را عوض كند. حال شما در مقابل اين جنگ نرم چگونه بايد مقاومت كنيد؟
 
*سطح معرفت‌هاتان را با قرآن، با نوشتجات مرحوم شهيد مطهرى، با نوشتجات فضلاى بزرگ که در حوزه‌هاى علميه حضور دارند بالا ببريد.
 
* نظارت و توجه به اوضاع كشور و نگاه مستفسرانه و پيدا كردن واقعيت، همراه با انتقاد. نگاه منتقدانه هيچ اشكالى ندارد، منتها انتقاد درست؛ بى‌انصافى نشود. نقد مستمر، نظارت مستمر و متعادل بر اوضاع كشور، بر مديريتها، جزو كارهاى بسيار لازم است؛ البته بايد با عقلانيت و با مدارا همراه باشد، بدون افراط، بدون پرخاشگرى.
 
* ارتباط با تشكلهاى دانشجويى جهان اسلام هم كار لازمى است. امروز در دنياى اسلام، در ذيل بيدارى اسلامى، مجموعه‌هاى دانشجويى مجموعه‌هاى فعالى هستند، بعضى‌هاشان در اين حركتها نقش‌آفرينى اساسى كرده‌اند.
 
* شعله‌ اميد را در دل خودتان و در دل مخاطبانتان زنده نگه داريد و با اميد است كه مي‌شود پيش رفت. اميدى كه واقعيتها كاملاً ما را به درستى آن نويد دهد.

زماني که تهاجم آشکاري وجود دارد، حضور آشکار داشته باشيد
 
* من روى مسائل علوم انسانى حساسيت به خرج ميدهم. ما به هيچ وجه نگفتيم كه دانسته‌هاى غربى‌ها را كه در زمينه‌هاى گوناگون علوم انسانى پيشرفتهاى چند قرنىِ زيادى داشتند، ياد نگيريم يا كتابهاى اينها را نخوانيم؛ ما ميگوئيم تقليد نكنيم.


* باز هم من توصيه ميكنم كه تاريخ بخوانيد. تاريخ دوره‌ى استعمار را بخوانيد تا ببينيد غربى‌ها على‌رغم ظاهر نونوارِ اتوكشيده‌ى ادكلن‌زده‌ى منظم و مرتب و داعيه‌هاى حقوق بشرشان، چه وحشيگرى عظيمى در اين مقوله كردند. نه اينكه فقط آدمها را بكُشند؛ در دور نگهداشتن ملتهاى تحت استعمارِ خودشان از عرصه‌ى پيشرفت و امكان پيشرفت در همه‌ى زمينه‌ها هم تلاش زيادى كردند. ما ميخواهيم اين اتفاق نيفتد.


* در زمينه‌ى مسائل منطقه، دستگاه‌هاى ذى‌ربط كشور تحرك بسيار خوبى داشتند و دارند. الان منطقه، ميدان عظيم زورآزمائى است و دستگاه‌هائى كه با اين مسئله مرتبطند، حسابى وسط ميدانند و دارند كار ميكنند.

* دوستان اطلاع دادند كه يك ستاد دانشجوئى براى تحقيق در اقتصاد مقاومتى تشكيل شده. كار بسيار جالبى است. اينجور كارهاى عميق، همان چيزى است كه كشور به آن احتياج دارد. شما بايد فكر كنيد، مطالعه كنيد، تحقيق كنيد. اين تحقيقها اگر به درد آن دستگاه مسئول هم نخورد يا به كار او نيايد يا نپسندد، قطعاً به كار شما مى‌آيد و به درد شما ميخورد. اين، كار بسيار جالبى است.

 * انگيزه بيان كردن همان چيزى است كه ما آرزوى آن را در جوانها داريم. ما ميخواهيم شما فكر كنيد؛ بر اساس فكر، بخواهيد؛ بر اساس اين خواستن، جرأت و جسارت بيان و ابراز پيدا كنيد. ممكن است آنچه كه شما ميگوئيد و ميخواهيد و مطرح ميكنيد، در كوتاه‌مدت هم تحقق پيدا نكند؛ ممكن است در يك برهه‌ ديگرى از زمان، به خاطر يك تجربه‌ جديد، نظرتان هم عوض شود؛ اينها همه‌اش امكان‌پذير است، ايرادى هم ندارد؛ اما نفس اين روحيه، مطالبه‌گرى و نشاط، همان چيزى است كه جوان امروز ما به آن احتياج دارد.

* به چشم يك جبهه به جبهه‌ معارض، يعنى استكبار، جبهه‌ ظلم، جبهه‌ سرمايه‌دارهاى كلان بين‌المللى، كارتلها، تراستها و... نگاه كنيد. يك جبهه‌ به ‌هم ‌پيوسته‌اى در مقابله‌ با انقلاب اسلامى، كه يك انقلاب معنوى و دينى و فرهنگى و اعتقادى است وجود دارد که با اين نگاه خيلى از كارهاى دشمنان معناى واقعى خودش را نشان ميدهد که اين مسئله، وظيفه دانشجو يا تشكلهاى دانشجوئى را مشخص مي‌كند.
 
*علم، اقتدار است؛ هر كسى كه داراى علم و داراى اين اقتدار شد، مي‌تواند بر محيط جهان حكم فرمائى كند، يعنى اهداف خودش را دنبال كند و هر كسى مالك آن نشد، بر او حكم فرمائى خواهد شد پس مي‌خواهند اين را متوقف كنند خب، در مقابل اين بايد حساسيت نشان بدهيد.
 
* به طور جدى به كارهاى فكرى و فرهنگىِ برنامه‌مند و هدفمند و عميق بپردازيد و شما بايد در زماني که تهاجم آشکاري وجود دارد حضور آشكار داشته باشيد؛ اما در زماني که آنچنان تهاجم آشكارى وجود ندارد مجموعه‌هاى دانشجوئى بايد حضور عميق فكرى داشته باشند و تأمل، تفكر و تعمق در مسائل گوناگون از جمله در مسائل سياسى، لازم است.
 
* از ابتذال در كارهاى فرهنگى و هنرى و از ابتذال اخلاقى به شدت پرهيز و با آن مواجهه کنيد، امروز يكى از سياستهاى دشمن براى شكستن مقاومت جمهورى اسلامى ، ترويج ابتذال است و با اين سياست استكبار مبارزه كنيد.
 
 *تشكلهاى دانشجوئى با هم همفكرى و همكارى و همدلى نشان بدهند و يك مجمع هماهنگ كننده‌اى بين اين تشكلها وجود داشته باشد تا تشكلها هم‌جهت پيش بروند. تنوع و مختصات گوناگون در تشكلها هيچ ايرادى ندارد؛ منتها در جهت‌گيرى‌ها، در پيشرفت به سمت اهداف انقلاب، يك هماهنگى انجام بگيرد تا بتوانيد بر محيط دانشجوئى اثرگذارى كنند.

*مسئولان دانشگاهى كشور و هم تشكل‌ها سعى كنند نسبت به همديگر مماشات و همراهى و همكارى داشته باشند چون هدفها يكى است، اهداف انقلاب است.
 
*بايد در باب علوم انسانى اجتهاد كنيم؛ نبايد مقلد باشيم و حرف من اين است كه در باب علوم انسانى كار عميق انجام بگيرد و صاحبان فكر و انديشه در اين زمينه‌ها کار کنند.


انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار