دانشگاه علوم پزشکي مشهد دومين مرکز درماني کشور در جراحي تعويض مفصل بيماران مبتلا به هموفيلي به شمار مي رود .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، سرپرست مرکز هموفيلي و تالاسمي سرور دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه خونریزی مکرر مفصلی در بیماران هموفیلی موجب تخریب مفصل و در نتیجه دردها و مشکلات زیادی براي اين دسته از بيماران می شوند اظهار داشت :‌در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی مشهد به همت دو تن از اعضاء هيئت علمي گروه جراحي ارتوپدي دانشگاه پس از تهران ،دومین مرکز علمی کشور است که به توانمندی جراحی پروتز مفصل زانو بیماران هموفیلی دست یافته است و تا کنون دوازده بيمار با استفاده از اين روش تحت درمان قرار گرفته اند.

دکتر زهرا بديعي خاطر نشان کرد:همچنين کلينيک مراقبت از مفاصل در مرکز هموفيلي و تالاسمي سرور نيز راه اندازي شده است و متخصصين گروه ارتوپد دانشگاه به بيماران خدمات تخصصي درماني و مشاوره ارائه مي دهند .

وي در خصوص ديگر فعاليتهاي مرکز هموفيلي و تالاسمي سرور اظهار داشت :‌در اين مرکز روزانه و در 12 ساعت کاري خدماتي از جمله فيزيوتراپي ، مشاوره ، ارائه فاکتورهاي مورد نياز ، آموزش ، ارائه خدمات فوق تخصصي عفوني ، خدمات تخصصي درماني ارائه مي شود .

سرپرست مرکز هموفيلي و تالاسمي سرور دانشگاه علوم پزشکي مشهد‌افزود: همچنين ‌واحد دندانپزشکي اين مرکز با چهار دندانپزشک متخصص خدمات درماني از جمله اندو و پروتز را به بيماران ارائه مي دهد .

دکتر زهرا بديعي افزود :‌آزمايشگاه اين مرکز تنها آزمايشگاه شرق کشور است که تستهاي انعقادي را با حضور نيروهاي متخصص و آموزش ديده انجام مي دهد .

وي در خصوص ارائه خدمات به ديگر بيماران سطح استان اظهار داشت :‌به منظور گسترش خدمات تخصصي در چند سال اخير در تمامي شهرهاي زير پوشش دانشگاه مرکز مراقبت از بيماران هموفيلي با حضور پزشک ، پرستار و رابط دارويي راه اندازي شده است اما بيماران مي توانند براي استفاده از خدمات تخصصي و فوق تخصصي به اين مرکز مراجعه کنند .

سرپرست مرکز هموفيلي و تالاسمي سرور دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت :‌تا کنون بيش از يک هزار بيمار هموفيلي در استان خراسان رضوي شناسايي و زير پوشش اين دانشگاه قرار گرفته اند .

دکتر زهرا بديعي با اشاره به اينکه بيماري هاي اختلالات انعقادي خونريزي دهنده از جمله هموفيلي نوعي بيماري ژنتيکي است اظهار داشت :‌در اين دسته از بيماران سيستم انعقادي بدن به دليل کمبود و يا کاهش برخي از فاکتورهاي خوني دچار اختلال مي شود و با توجه به شدت کمبود فاکتورها ، نوع بيماري در فرد به صورت متفاوت بروز مي کند .

دانشيار و فوق تخصص خون کودکان دانشگاه علوم پزشکي مشهد خونريزي هاي خود به خودي ، خون ريزي از بيني به صورت مکرر و دو طرفه ، قطع نشدن خونريزي پس از انجام عملهاي جراحي و يا ضريه هاي شديد ، قطع نشدن خونريزي پس از زايمان ، خونريزي هاي مخاط دهان در حين مسواک زدن يا بدون آن ، خونريزي دستگاه گوارش و خونريزي هاي داخل مفصلي را از جمله علائم اين دسته از بيماريها عنوان کرد و اظهار داشت :‌اين علائم با توجه به شدت بيماري در فرد بروز مي کند و نياز است که بيماران براي تشخيص دقيقتر به پزشکان متخصص مراجعه کنند .

دکتر زهرا بديعي با اشاره به اينکه برخي از بانوان به دليل حجب و حيا و شرم ،سالهاي سال با مشکل خونريزي هاي شديد در زمان سيکل ماهيانه مواجه هستند اظهار داشت :‌وجود خونريزي هاي غير طبيعي در زمان سيکل ماهيانه ، پس از زايمان و يا سقط جنين هاي مکرر هم مي تواند از علائم ابتلا به بيماري هاي انعقادي خونريزي دهنده باشد و بانوان بايد براي درمان و جلوگيري از عوارض ناشي از آن به پزشک مراجعه کنند .

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد استفاده از فاکتورهاي اتعقادي و يا فرآورده هاي خوني را از موارد درماني اين بيماران عنوان کرد و گفت :‌ در خانواده هايي که سابقه ابتلا به اين بيماري وجود دارد نوزادان متولد شده بايد تحت آزمايش و بررسي قرار بگيرند .

گفتني است :اول تا هفتم مرداد هفته حمايت از بيماران هموفيلي نام گذاري شده است .


برچسب ها: مشهد ، دومین ، مرکز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.