اظهارات جنجالی یک شیخ سلفی تکفیری درباره زنان تونس خشم افکار عمومی این کشور را برانگیخته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه العالم ؛ "خميس الماجري" با بیان عباراتی سخیف در خطبه های نماز جمعه، ادعا کرده بود که "زن تونسی را می توان با یک ساندویچ فریب داد و او را به فحشا واداشت".

در پی این اظهارات، ده ها تن از شهروندان تونسی تصمیم گرفتند علیه این شیخ سلفی -که پیش از این کارگر ساده شرکت تولید گوشت بوده- به اتهام توهین به زنان تونسی شکایت کنند.
 
برخی سازمان های حقوقی و احزاب مخالف بر این باورند که به قدرت رسیدن جنبش النهضه در تونس، حقوق زنان را در این کشور به خطر انداخته است.

این درحالی است که جنبش النهضه پیش از رسیدن به قدرت تعهد کرده بود که مجله "احوال شخصیه" را حفظ کرده و امتیازات زن تونسی را حتی افزایش هم بدهد. زنان تونس به واسطه اعلامیه "احوال شخصیه" که در دوره ریاست جمهوری الحبیب بورقیبه از سال 1956 تا 1987 صادر شد، از شرایطی بی نظیر در میان زنان کشورهای عربی برخوردار شده اند.

بر اساس مصوبات این اعلامیه که تاکنون همچنان منبع رسیدگی به احوال شخصیه در تونس است، قیمومت مرد بر زن لغو شده است و ازدواج عرفی و همچنین اجبار دختر به ازدواج توسط والدین جرم به حساب می آید و تعدد زوجات ممنوع است و حق طلاق که حقی مردانه بود که مردان می توانستند به وسیله آن شفاهاً زن را طلاق دهند، از مرد گرفته شده و در اختیار دادگاه قرار گرفته است.



برچسب ها: توهین ، جنجال ، شیخ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار