صنعت گردشگری ایران، طی سالیان گذشته نه تنها به سهم قابل قبولی درمحاسبه درآمد ملی دست نیافته بلکه در نبود برنامه ريزي هاي كلان دولت هر سال با چالش جدید رو به رو می شود .

محمدرضا مجمع دبیر کل انجمن موسسات و مراکز آموزشی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران، در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به نقش گردشگری در توسعه اقتصادی گفت: صنعت گردشگری علاوه بر تاثیرگذاری در ابراز هویت ملی و ایجاد امنیت اجتماعی، موجب ارتقای ابعاد وسیع اقتصادی از جمله ایجاد فرصت های شغلی، درآمدزایی، کاهش فقر و گسترش عدالت اجتماعی و رفاه در جامعه می شود به طوری که توسعه صنعت گردشگری در زنجیره جهانی گردشگری مقدمه ای بر توسعه سرمایه گذاری دیگر بخش های اقتصادی خواهد بود.

وی ادامه داد: توسعه اقتصادی کشور در سایه صنعت گردشگری نیازمند توجهی جدی برای پایداری رشد و درآمدزایی این صنعت است.

دبیر کل انجمن موسسات و مراکز آموزشی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران، با تاکید بر نقش برنامه ریزی در توسعه صنعت گردشگری اظهار داشت: نبود برنامه ریزی مدون موجب شده که با وجود سابقه کهن، ایران از جایگاه واقعی خود در دهكده جهانی و البته صنعت گردشگری بازبماند.

مجمع با بیان اینکه نوسانات چشمگیر آمار گردشگری در کشور را نشانگر ناکارآمدی سیاست ها و برنامه ریزی های صورت گرفته در حوزه دانست و افزود: صنعت گردشگری در ایران، طی سالیان گذشته نه تنها به سهم قابل قبولی درمحاسبه درآمد ملی دست نیافته بلکه و در نبود برنامه ريزي هاي كلان دولت هر سال با چالش جدید رو به رو می شود .

وی با اشاره به اینکه تمرکز فراوان بر مقوله جذب گردشگران خارجی در سال های اخیر، ما را از توجه به رونق بخشیدن به گردشگری داخلی غافل داشته است، تصریح کرد : رونق بخشیدن به گردشگری داخلی تمريني براي تقویت زیرساخت‌های گردشگری در کشور محسوب شده که در بلندمدت بستر مناسبی برای پذیرایی از گردشگران خارجی را ایجاد می کند.

وی افزود : متاسفانه هنوز آثار باستانی، فرهنگی و طبیعت گردی نزدیک ترین مقاصد گردشگری در استان های همجوار به دلیل شرایط اقتصادی، ضعف خدمات رسانی و نبود زیر ساخت ها برایمان ناشناخته مانده است.

این در حالی است که بر اساس بند 3 اصل 43 قانون اساسی، تنظیم برنامه اقتصادی کشور بایستی به گونه ای باشد که هر فرد بتواند علاوه بر تلاش شغلی، فرصت و توان خودسازی معنوی، سیاسی و اجتماعی و ... را داشته باشد.

دبیر کل انجمن موسسات و مراکز آموزشی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران در ادامه رشد آمار گردشگران را مقطعی دانست و افزود: به دلیل شرایط خاص اقتصادی و نوسانات نرخ ارز شاهد رشد آمار گردشگران داخلی و خارجی بودیم ولی تضمین پایداری و تداوم این روند در گرو برنامه ریزی های دولت در راستای ایجاد شرایط و امکانات توسعه صنعت گردشگری است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار