رقابت های تکواندوی قهرمانی جهان در حالی با قهرمانی کره ای ها خاتمه یافت که در این دوره به جای درخشش قهرمانان، پدیده های جدیدی ظهور کردند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران: بیست و یکمین دوره پیکارهای جهانی تکواندو در سال 2013 از 24 تا 31 تیر به میزبانی شهر پوئلای مکزیک برگزار شد.

این مسابقات بر روی هشت شیاپ چانگ ورزشگاه 6 هزار نفری "اکس پوزیتو سنتر" و با هوگوهای الکترونیکی "دی دو" برگزار شد که قضاوت آن بر عهده صد داور منتخب فدراسیون جهانی بود.

در این دوره 950 تکواندوکار از 134 کشور دنیا شرکت داشتند که مسابقات در 2 بخش مردان وزنان در هشت وزن برگزار شد.

در پایان این دوره از مسابقات برخلاف دوره گذشته رقابت ا در سال 2011 در "گیونگجو" کره جنوبی که ایران قهرمان شد، در بخش مردان کره جنوبی با سه مدال طلا، یک نقره، یک برنز و 60 امتیاز برای بیستمین بار قهرمان شد، ایران در رقابتی نزیدیک با مکزیک میزبان، با یک مدال طلا، 2 نقره و 48 امتیاز بر سکوی نائب قهرمانی ایستاد و مکزیک با یک مدال طلا، 2 نقره و 47 امتیاز سوم شد.

در جام بیست و یکم تنها 20 کشور در کسب این تعداد مدال سهیم بودند.
اما در مجموع مدالی رقابت ها کره جنوبی با 6 طلا ، 3 نقره و یک برنز در مجموع با 10 مدال عنوان قهرمانی را در هر 2 بخش مردان و زنان به خود اختصاص داد. کوبا و مکزیک نیز هر کدام 5 مدال کسب کردند. کوبا با 2 طلا و سه برنر در جدول توزیع مدال ها دوم است و مکزیک با یک طلا، یه نقره و یک برنز در جای سوم ایستاد. روسیه هم با 4 مدال (یک طلا ،2 نقره و یک برنز) در جایگاه چهارم ایستاد و تیم ملی ایران هم با سه مدال، یک طلا و2 نقره در رده پنجم قرار گرفت.
فرانسه (یک طلا ، سه برنز)، آلمان (یک طلا، 2 برنز)، تایلند (یک طلا، یک برنز)، استرالیا، گابن و چین تایپه (هر کدام یک طلا) چین (یک نقره و یک برنز)، کراوسی (یک نقره و یک برنز)، اردن و ژاپن (هر کدام یک نقره)، اسپانیا و تونس(هر کدام سه برنز) آذربایجان و اسلوونی (هرکدام 2 برنز) برزیل، کانادا، مصر، سنگال، صربستان، سوئیس و سوئد (هر کدام یک برنز) در رده های بعدی کسب مدال در این دوره از مسابقات قرار گرفتند.
در رده بندی نهایی تیم ها در بخش مردان و براساس امتیاز، کره جنوبی با 60 امتیاز، ایران با 48 امتیاز و مکزیک میزبان با 47 امتیاز عناوین اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.
تیم ملی مردان کشورمان با مدال های طلای بهنام اسبقی در وزن چهارم و 2 نقره هادی مستعان در وزن دوم و سجاد مردانی در وزن هشتم نائب قهرمان جهان شد.
در بخش بانوان نیز کره ای ها با 61 امتیاز قهرمان شدند آنها این قهرمانی را که از سال 2009 در اختیار چینی ها بود بدست آوردند، روسیه با 32 امتیاز و فرانسه با 29 امتیاز دوم و سوم شدند. کوبا با یک مدال طلا، 2 برنز و 27 امتیاز و استرالیا با یک مدال طلا و 22 امتیاز رده های چهارم و پنجم را کسب کردند.
تیم چهار نفره بانوان کشورمان هم با هشت امتیاز و بدون مدال سی و چهارم جهان شد.
روز اول

در روز نخست رقابت های جهانی تکواندو دوشنبه 24 تیر، در پیکارهای وزن 58- کیلوگرم مردان "تای مون چا" از کره جنوبی و هادی مستعان از ایران مدال های طلا و نقره را بدست آوردند، "دامیان ویلا" از مکزیک و "لوییس مندز" از برزیل هم به برنز مشترک دست یافتند.
در بخش بانوان هم در وزن 46- کیلوگرم "سو هیو کیم" از کره جنوبی و "آناستازیا والو اوا" از روسیه اول و دوم شدند، "دان دان رن" از چین و "فادیا فرهانی" از تونس مشترکا در مکان سوم قرار گرفتند.
در این وزن فریده رشیدی از ایران پس از برد برابر تکواندوکارانی از بلغارستان و آلمان، با شکست از بازیکن تونسی در دور سوم مسابقات حذف شد.
روز دوم
در روز دوم مسابقات جهانی سه شنبه 25 تیر، در وزن 74- کیلوگرم مردان "آریل آدریانو" از مکزیک و "آلبرت گون گان" از روسیه طلا و نقره گرفتند، "یو جین کیم" از کره جنوبی و "سیف الدین طرابلسی" از تونس به مدال برنز مشترک رسیدند.
مسعود حجی زواره کاپیتان تیم ملی ایران پس از پیروزی برابر تکواندوکارانی از کاستاریکا، ازبکستان و کوبا، با شکست از تکواندوکار روسی از دور رقابت ها کنار رفت.
حذف "مارک لوپز" از آمریکا دارنده چند نشان جهانی از مهمترین اتفاقات این وزن بود. علیرضا نصر آزادانی نفر دوم رنکینگ جهانی از ایران و دارنده نشان طلای جهان در سال 2011 نیز در این دوره غیبت داشت.
در بخش بانوان هم در وزن 49- کیلوگرم "چانا تیپ سونخام" از تایلند دارنده نشان برنز المپیک لندن همراه با "دانا توران" از اردن نشان های طلا و نقره را کسب کردند، "یانیا آگوری" از کوبا و "لوسیا زانیوویچ" از کرواسی به طور مشترک در مکان سوم قرار گرفتند.
در این وزن بانوان ایران تکواندوکاری در مسابقات جهانی نداشتند.
روز سوم
در روز سوم رقابت ها چهارشنبه 26 تیر، در بخش مردان و در وزن 68- بهنام اسبقی از ایران و "کیم هون" از کره جنوبی مدال های طلا و نقره را از آن خود کردند، "خوزه آنتونیو روسیلو" از اسپانیا و "بالا دیه" از سنگال به صورت مشترک سوم شدند.
از مهمترین اتفاقات این وزن می توان به حذف "ثروت تازه گل" از ترکیه دارنده مدال طلای جهان در سال 2011 و طلا و برنز المپیک های لندن و چین در همان ابتدای مسابقات با باخت به تکواندوکاری از لبنان و غیبت محمد باقری معتمد دارنده نشان نقره المپیک لندن، مدال طلا و نقره جهان در سال 2009 و 2011 به دلیل مصدومیت و جراحی اشاره کرد.
همچنین "مارتین استامپر" از انگلیس  در بازی اول خود برابر مصر باخت و حذف شد. او سه ماه قبل برابر اسبقی در تورنمنت اسپانیا پیروز شده و مدال طلا کسب کرده بود.
"ترانس جنینگ" از امریکا دارنده نشان برنز المپیک لندن با شکست از حریفی از کاستاریکا در یک هشتم نهایی حذف شد.
در بخش بانوان و در وزن 67- کیلوگرم "چا چا چونگ" از چین و "ها بی نیر" از فرانسه اول و دوم شدند، "فرانکا آنیک" از اسلوونی و "فریدا عزیزاف" از جمهوری آذربایجان به صورت مشترک در رده سوم قرار گرفتند.
از نکات جالب این وزن می توان به حذف "نور تارتار" از ترکیه و دارنده نشان نقره المپیک لندن و "پیج مک پرسون" از آمریکا و دارنده برنز المپیک لندن اشاره کرد.
شکرانه ایزدی با یک برد برابر حریفی از ازبکستان و باخت مقابل تکواندوکاری از اسپانیا حذف شد.
روز چهارم
در روز چهارم رقابت های جهانی پنج شنبه 27 تیر، در وزن 54- کیلوگرم مردان "کیم تائه هون" از کره جنوبی و "چیا لین سو" از چین تایپه اول و دوم شدند، "جرانات ناکاویروج" از تابلند و "حسین شریف" از مصر به طور مشترک در مکان سوم قرار گرفتند.
سید احسان نقیب زاده نماینده کشورمان هم پس از برد برابر تکواندوکاری از پرو با باخت مقابل بازیکن میزبان حذف شد.
از مهمترین اتفاقات این وزن می توان به حذف "سیف اله مگمدوف" روس دارنده سه نشان برنز جهان اشاره کرد که مقابل "جراناتا کاویروج" از تایلند باخت.
در وزن 53- کیلوگرم بانوان هم " کیم یو جین " از کره جنوبی و "آنا زانیوویچ" از کرواسی صاحب مدال طلا و نقره شدند، "یامسیل نونز" از کوبا و "فلورین لیبوریو" از فرانسه به صورت مشترک مدال برنز کسب کردند.
پریسا قربانی نماینده ای ایران در این وزن با شکست در دور اول رقابت ها از تکواندوکار چینی از دور مسابقات کنار رفت.
در وزن 73+ بانوان هم "اولگل ایوانوا" از روسیه و "بریسیدا آکاستا" از مکزیک سکوهای اول و دوم دنیا را بدست آوردند، "آنه کارولین گرانه" از فرانسه دارنده نشان نقره المپیک لندن همراه با "آنا باژیک" از صربستان مشترکا سوم شدند.
روز پنجم
در روز پنجم مسابقات جمعه 28 تیر، در وزن 73- کیلوگرم زنان "گلین هنین هرناندز" از کوبا و "این جانگ لی" از کره جنوبی اول و دوم شدند، "جاسمین ووکی" از کانادا و "کاساندرا ایکونن" از سوئد به صورت مشترک سوم شدند.
ایران در این روز نماینده ای در بخش بانوان نداشت.
حذف "ملیسا مندیک" دارنده نشان طلای المپیک لندن از صربستان مهمترین اتفاق این وزن بود.
در وزن87- کیلوگرم مردان "رافائل کاستیلو" از کوبا و "ژائو یانگ ما" از چین نشان های طلا و نقره را به خود اختصاص دادند، "یاسین طرابلسی" از تونس و "رادیک عیس اف" از جمهوری آذربایجان در جایگاه سوم مشترک قرار گرفتند.
مهدی خدابخشی تکواندوکار ایران در ان وزن پس از برد مقابل حریفانی از کره و آمریکا براب ر حریفی از تونس بازی را واگذار کرد و حذف شد.
در این وزن "محمد لوتالو"ی بریتانیایی در دور دوم مغلوب تکواندوکار کوبایی شد.
در وزن 87+ کیلوگرم نیز "آنتونی اوبامه" از گابن و دارنده نشان نقره المپیک لندن طلا گرفت، سجاد مردانی از ایران صاحب مدال نقره شد، "ایوان تراژکوویچ" از اسلوونی و "رابلیس دسپانیگه" از کوبا دارنده نشان برنز المپیک لندن به طور مشترک مدال برنز گرفتند.
در این وزن "کارلو مولفتا"دارنده نشان طلای المپیک لندن، نائب قهرمان جهان در سال های 2009 و 2011 در همان بازی اول مقابل بازیکنی از ارمنستان مغلوب و حذف شد.
روز ششم
در روز ششم مسابقات شنبه 29 تیر در وزن 63- کیلوگرم مردان "دای هون لی" از کره جنوبی و "آبل مندوزا" از مکزیک اول و دوم شدند،"چن یانگ وی" از چین تایپه و "استیون بارکلایس" از فرانسه مشترکا مقام سوم را بدست آوردند.
محمد خمسه در این وزن از ایران بعد از برد تکواندوکارانی از برزیل و هلند در دیدار با حریف کره ای خود بازنده شد و از دور رقابت ها کنار رفت.
مهمترین اتفاق این وزن حذف "خوئل گونزالس بولینا" از اسپانیا دارنده نشان طلای المپیک لندن و رقابت های جهانی 2009 و 2011 است که در وزن دوم کسب کرده بود و در وزن سوم با شکست از حریف کره ای توفیقی در این وزن نداشت.
در بخش بانوان و در وزن 57- کیلوگرم زنان هم "کیم سو هی" از کره جنوبی و "مایو هامادا" از ژاپن اول و دوم شدند، "آنا لنا" از آلمان و "اوا کالوو" از اسپانیا به صورت مشترک کقام سوم را کسب کردند.
سوسن حاجی پور نماینده تکواندوی بانوان ایران در این وزن پس از برد مقابل حریفی از ازبکستان در دور دوم برابر برابر بازیکن آمریکا باخت و حذف شد.
ژاپنی ها از سال 1973 تا به حال نتوانسته بودند صاحب مدال جهانی شوند.
از مهمترین اتفاقات این وزن می توان به باخت و حذف "جیدی جونز" از آمریکا قهرمان المپیک لندن مقابل حریف ژاپنی اشاره کرد.
روز هفتم
در هفتمین و آخرین روز رقابت های تکواندو قهرمانی جهان در مکزیک یکشنبه سی ام تیر، در وزن 62- کیلوگرم بانوان "کارمن مارتون" از استرالیا و "کیم های لانگ" از کره جنوبی طلا و نقره گرفتند، "رابیا گولیک" از آلمان و "نینا کلای" از سوییس به طور مشترک صاحب مدال برنز شدند.
در این وزن ایران نماینده ای در بخش بانوان نداشت.
در وزن 80- کیلوگرم مردان هم "طاهر گولیک" از آلمان و "رنه لیزاراگا" از مکزیک عناونی اول و دم را بدست آوردند، "آنتون کوتکوف" از روسیه همراه با "نیکلاس گارسیا" از اسپانیا دارنده نشان نقره المپیک لندن در جایگاه سوم مشترک قرار گرفتند.
امید عمیدی تکواندوکار وزن ششم تیم ملی نماینده کشورمان در این روز بود که پس از برد مقابل حریفانی از کره جنوبی و نیوزلند، با شکست از تکواندوکاری از چین از ادامه رقابت ها بازماند.
از حواشی این وزن می توان به حذف "استیون لوپز" آمریکایی دارنده سه طلای جهان در سال های 2005، 2007 و 2009 و چندین مدال المپیک اشاره کرد که در مسابقه با حریف مکزیکی هشت بر پنج بازنده شد و نتوانست راهی نیمه نهایی شود هر چند که آمریکایی ها در این بازی معتقد بودند داوران به سود تکواندوکار میزبان قضاوت کردند.
همچنین "آرون کوک" انگلیسی که به دلیل برخی مشکلات با مسئولان فدراسیون تکواندوی این کشور از حضور در بازی های المپیک لندن بازماند، در مسابقات جهانی مکزیک با پرچم "جزایر مان" شرکت کرده بود که مقابل "پیوتر پاژینسکی" از لهستان 13 بر یازده مغلوب و حذف شد.
بهترین ها از نگاه فدراسیون جهانی
در میان قهرمانان دوره قبل در بخش مردان تنها" لی دائه هوون" موفق شد در وزن سوم مدال طلای دوره گذشته خود را تکرار کند. او ستاره این مسابقات نیز شناخته شد. در بخش بانوان هم "اولگا اوانا" ستاره مسابقات شد.
"لئوناردو باسیله" از ایتالیا جایزه بازی جوانمردانه را در بخش مردان و "آنا زانوویچ" از کرواسی در بخش بانوان همین عنوان را کسب کرد.
در بخش مردان "این یونگ " مربی کره ای تیم مکزیک و در بخش بانوان "باوارل" مربی فرانسه عنوان بهترین مربی را از آن خود کردند.
شهرام اربابی از ایران، "رونالد گایو کمپوس" از فیلیپین، "سگاندو" از مکزیک ، "نوبیا" از مکزیک، عبدالهاک چبیبی" از بلژیک و "کریستوفر کادلینگ" از انگلستان به عنوان 5 داور برتر مسابقات معرفی شدند.
جایزه تکواندوکار با روحیه جام هم به "کوت دل وویر" از کلمبیا رسید.
غایبان سرشناس
به جز غیبت تکواندوکاران مطرح ایران از جمله میثم باقری، محمد باقری معتمد، علیرضا نصر آزادانی، فرزاد عبدالهی، رضا نادریان، یوسف کرمی، حسین تاجیک و کورش رجلی مدال آوران جهانی و المپیکی کشورمان، "سباستین کریسمانیچ" از آرژانتین دارنده نشان طلای المپیک لندن، "بحری تانریکلو" از ترکیه قهرمان جهان، "روح اله نیک پا" از افغانستان دارنده 2 نشان برنز المپیک پکن و لندن و "مئورو سارپینتو" از ایتالیا دارنده نشان نقره المیپک پکن تکواندوکاران سرشناسی هستند که در جام بیست و یکم حاضر نبودند.
گفتنی است، در این دوره از رقابت های تکواندوی قهرمانی جهان بسیاری از طلایی های المپیک لندن به مدال نرسیدند.
گزارش از: انسیه بحری

 

 

برچسب ها: تکواندو ، جهانی ، مکزیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار