اقامه اولین نماز جمعه رسمی جمهوری اسلامی ایران، نخستین شب قدر، مرگ محمدرضا پادشاه خائن ایران، کشف ماده انسولین، اختراع دوچرخه در آلمان، آغاز عملیات«مرصاد» و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 5 مرداد 1392 خورشیدی برابر با 18 رمضان 1434 هجری و 27 جولای 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

اقامه اولین نماز جمعه رسمی جمهوری اسلامی ایران در تهران (1358 ش)
روز جمعه پنجم مرداد سال 1358، اولین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به امامت مرحوم آیت‌اللَّه سیدمحمود طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد. امام (خمینی) ره (چند) روز قبل از این تاریخ، این مهم را به ایشان سپردند و حکم برپایی و اقامه نماز جمعه را صادر فرمودند. واگذاری این تکلیف عظیم و سنگین توسط رهبر فرزانه انقلاب در حساس‌ترین بُرهه از زمان انقلاب اسلامی برعهده آیت‌اللَّه طالقانی که زبان گویایی برای بازگویی حقایق و رسوا نمودن دشمنان انقلاب داشت، امر خطیری بود.

جمعیت انبوه و میلیونی که از نخستین ساعات بامداد این روز از نقاط مختلف شهر تهران به دانشگاه و خیابان‌های اطراف هجوم آورده بودند، با مشاهده امام جمعه، تکبیرگویان، حمایت خویش را از رهبری امام (خمینی) ره (و) نهضت الهی ایشان اعلام داشتند. با آغاز اقامه نماز جمعه، گروهک‌های مغرور و منافق که برای فریفتن مردم و برای واژگون نشان دادن مسائل و به انحراف کشیدن انقلاب، دست به تبلیغات بسیار عظیم و خطرناک و حساب شده زده بودند، ناگهان با یک معجزه بزرگ الهی و اسلامی روبرو شدند و نقشه‌های خود را نقش برآب دیدند.

رحلت آیت‌اللَّه «سید جواد حسنی خرمشاهی» عالم مشهور کرمانشاه (1375 ش)
آیت‌اللَّه سیدجواد حسنی خرمشاهی از عالمان نامدار کرمانشاه، در خاندانی که نسبشان به امام حسن‌مجتبی (ع) می‌رسید، در سال 1284 ش (1325 ق) به دنیا آمد. وی در کنار شاگردی در محضر بزرگان، به مطالعه مداوم احادیث و اخبار و تاریخ و تفسیر همت گماشت و بر غنای معلومات خویش افزود. از آن پس خدمات دینی خود را با تالیف، تبلیغ دین، امامت جماعت و ارشاد مردم آغاز کرد و بیش از پنجاه سال بر اریکه منبر و در جایگاه وعظ، مردم مسلمان را از بیانات خویش بهره‌مند نمود.
مسجد آیت‌اللَّه خرمشاهی در زمان جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس (با نام مسجد میر عبدالباقی) از بزرگ‌ترین مراکز کمک رسانی به جبهه‌های نبرد بود و خود او نیز با وجود کهولت سن در جبهه‌ها حاضر می‌شد و با حضور خویش، روحیه بیشتری به رزمندگان اسلام می‌داد. از این عالم وارسته تالیفاتی چند به یادگار مانده از جمله: مفاتیح آیات قرآن، کتاب انسابِ سادات، فرهنگ لغت قرآن و دیوان اشعار. آیت‌اللَّه خرمشاهی سرانجام پس از عمری نزدیک به 92 سال در پنجم مرداد 1375 ش برابر با 9 ربیع الاول 1417 ق درگذشت و در کرمانشاه به خاک سپرده شد.

نزول کتاب مقدس زبور بر حضرت داود (ع)
زبور نام کتابی است که بر اساس قرآن و روایات اسلامی، بر داوود از پیامبران بنی‌اسرائیل نازل شده‌است. زبور به زبان عبری است و سراسر اندرز و دعا و مناجات با ایزد متعال و تجلیل مقام ربوبی است و پس از تورات نزول یافته‌است.

نخستین شب قدر

وفات بانو «بدریه» ملقب به «ام‌کلثوم» دختر «ملاصدرا» از زنان فاضل و ادیب (1090 ق)

بانو بدریه مادر میرزاحسن لاهیجی و دختر ملاصدرای شیرازی ملقب به ام‌کلثوم از زنان فاضل، فیلسوف، ادیب و پرهیزگار سده یازدهم هجری به‌شمار می‌رفت. وی در سال ۱۰۱۹ق چشم به جهان گشود؛ علوم و فلسفه را نزد پدرش ملاصدرا فرا گرفت و در حدود سال ۱۰۳۴ق به ازدواج ملاعبدالرزاق لاهیجی مشهور به فیاض درآمد. بانو بدریه سپس نزد همسرش به ادامه تحصیل مشغول گردید تا آن‌که در اغلب علوم زمانه خود به مرتبه استادی رسید. می‌گویند که وی با علما جلسات علمی برگزار می‌کرده و با فصاحت و بلاغت با آن‌ها به بحث می‌پرداخته است. او خواهر صدریه و زبیده و مادر میرزاحسن معروف به کاشفی (۱۱۲۱ق، صاحب کتاب‌های «شمع‌الیقین» و «زواهرالحکم») است. بانو بدریه سرانجام در هجدهمین روز از رمضان‌المبارک سال ۱۰۹۰ هجری قمری در سن ۷۱ سالگی روی در نقاب خاک کشید.

مرگ محمدرضا پادشاه خائن ایران در قاهره (1359 ش)
محمدرضا پهلوی در چهارم آبان ماه 1298 ش در تهران به دنیا آمد. پس از تاسیس سلسله پهلوی توسط رضاخان میرپنج، وی به عنوان ولیعهد انتخاب شد و این مقام را تا سال 1320 ش بر عهده داشت. با ورود متفقین به ایران و برکناری وتبعید رضاخان به آفریقای جنوبی، دولت‌های استکباری که محمدرضا را مهره‌ای آرام و مطیع دیدند، او را به سلطنت ایران نشاندند. از این پس محمدرضا به عنوان پادشاه ایران، سلطنت خود را آغاز کرد. در اواخر سال 1356 و پس از درج مقاله اهانت‌آمیز علیه امام خمینی، امواج توفنده انقلاب، بار دیگر پایه‌های پوسیده نظام شاهنشاهی را در بر گرفت.

در این حال محمدرضا شاه که برای خود چاره‌ای جز سرکوب و کشتار نمی‌دید، دست به ارتکاب جنایات متعددی زد. این کشتارها مانع از سقوط رژیم ستم‌شاهی نگردید و پس از فرار مفتضحانه او سرانجام در 22 بهمن 1357 ش، طومار سلطنت ننگین پهلوی و 2500 سال حکومت شاهنشاهی در هم پیچیده شد. شاه که چند هفته قبل از پیروزی انقلاب، ماندن در ایران را صلاح نمی‌دید، در 26 دی 1357، از کشور خارج شد و پس از ماه‌ها آوارگی، سرانجام در پنجم مردادماه 1359 ش در قاهره پایتخت مصر در میان غُربَت و بیماری و کوله‌باری از جنایت و وحشی‌گری به اسلاف خود پیوست.

درگذشت آیت اللَّه سید مصطفی کاشانی (1337 ق)
آیت‌اللَّه سیدمصطفی کاشانی فرزند حاج سیدحسین، در کاشان دیده به جهان گشود و در اصفهان و نجف اشرف به مدارج علمی و مرجعیت شیعیان دست یافت. وی از اکابر قرن چهاردهم هجری است که سال‌ها در تهران عهده دار ریاست علمیه و دارای مرجعیت عمومی بود. تمامی اوقات آیت‌اللَّه کاشانی در تأیید دین مبین اسلام و دادرسی مسلمین و اِعمال وظایف امر به معروف و نهی ازمنکر و اعلای کلمه حق و انجام وظایف علمی از قبیل تدریس و تالیف صرف گردید. او علوم مختلف را ابتدا نزد پدر خود آموخت و پس از وفات وی به اصفهان رفت.
سپس به نجف اشرف مهاجرت نمود و در آن‌جا، حوزهٔ درس او، مرجع استفادهٔ افاضل گردید. این عالم فرزانه علاوه بر علم، در محاسن اخلاق بی‌نظیر و دارای قریحهٔ شعری بود و دیوانی در مناقب و مراثی حضرات معصومین دارد. همچنین کتبی از قبیل تفسیر مختصر قرآن مجید، حاشیهٔ ارشاد علامه، حاشیهٔ شرایع و قاعدهٔ لاضرر و... از ایشان برجای مانده است. ایشان در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان 1337 ق در کاظمین وفات یافت و در جوار حضرت امام موسی بن جعفر (ع) مدفون شد.

کشف ماده انسولین (1921 م)
انسولین، هورمونی است که از لوزالمعده مهره داران ترشُّح می‌شود و به خون می‌ریزد. این پروتئین بر مقدار قند خون نظارت داشته و مقدارش را ثابت نگاه می‌دارد. بالا رفتن مقدار قند خون، عامل محرک ترشح انسولین است. در واقع انسولین، هورمونی است که ذخیره و سوخت و ساز مواد قندی بدن را تنظیم می‌نماید. کمبود این هورمون در بدن، موجب بروز بیماری دیابت می‌شود. انسولین برای نخستین بار در 27 ژوئیه 1921 م به وسیله فردریک بانتینگ محقق کانادایی و همکارش چارلز بِست کشف گردید و به همین دلیل موفق به اخذ جایزه نوبل پزشکی 1923 شد.

اختراع دوچرخه در آلمان (1779 م)
دوچرخه در آلمان و در چنین روزی از سال ۱۷۷۹ میلادی اختراع شد. در تاریخ ۲۷ ژوئیه ۱۷۷۹م «دوچرخه» توسط یکی از اهالی مانهایم آلمان ساخته شد. این دوچرخه از جنس چوب و فاقد رکاب و زنجیر بود و تنها با فشار پا و دویدن شخصی که بر روی آن قرار داشت به حرکت درمی‌آمد. بعدها یعنی در سال ۱۸۳۹م دوچرخه رکاب‌دار توسط مک‌میلان آهنگر هلندی ساخته شد و سرانجام به سال ۱۸۸۸م دوچرخه‌ای با چرخ‌های مساوی و دارای تایر ساخته شد. • دوچرخه یک وسیله نقلیه پدالی است که با نیروی انسان حرکت می‌کند. دوچرخه دارای دو چرخ متصل به یک شاسی است که یک چرخ در جلو و یک چرخ در عقب قرار دارد. بنا بر ضابطه اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری زین دوچرخه باید در سطحی بالاتر از پدال‌ها قرار گرفته باشد.

درخواست حکومت جمهوری توسط نهضت جنگل (1338 ق)
یونس معروف به میرزاکوچک، فرزند میرزابزرگ به سال ۱۲۹۸ق در شهرستان رشت محله استادسرا چشم به جهان گشود. نهضت جنگل - به رهبری میرزاکوچک‌خان - از جمله مبارزات پرافتخار مردم مسلمان ایران بر ضد استعمار بیگانگان است که به مدت هفت سال و از شوال ۱۳۳۳ق تا دوم ربیع‌الثانی ۱۳۴۰ق به طول انجامید. میرزا در مراحل مختلف انقلاب مشروطیت فعالانه حضور داشت و در فتح قزوین شرکت نمود؛ اما پس از استقرار مشروطیت و به‌وجود آمدن حوادثی که ایران را دست‌خوش تغییر قرار دادند؛ نظیر قرارداد ۱۹۰۷م و تقسیم ایران به دو منطقه نفوذ روس و انگلیس، کشیده شدن ایران به جنگ جهانی اول، حضور نیروهای روسی در گیلان و سایر نقاط کشور... زمینه‌های پیدایش نهضت جنگل به رهبری میرزاکوچک‌خان فراهم گردید.

جنگلی‌ها هدف خود را «اتحاد اسلامی، اخراج نیروهای بیگانه، رفع بی‌عدالتی، مبارزه با خودکامگی و استبداد و برقراری دولتی مردمی» اعلام می‌کردند. این امر را در «روزنامه جنگل» نیز منعکس کردند. در همین راستا در روز یک‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۲۹۹ش قوای جنگل با انتشار بیانیه‌ای تشکیل کمیته انقلاب سرخ ایران و الغاء اصول سلطنت و تأسیس حکومت جمهوری را اعلام نمودند و یک روز بعد کمیته انقلاب، هیئت دولت جمهوری (هیأت اتحاد اسلامی) را معرفی کرد که میرزا عنوان سرکمیسر و کمیسر جنگ را داشت.

اعدام «ماکسیمیلیان روبْسْپیر» یکی از رهبران انقلاب کبیر فرانسه (1793 م)
ماکسیمیلیان روبْسْپیر، یکی از رهبران انقلاب کبیر فرانسه، در سال 1757 م در این کشور به دنیا آمد. پس از اعدام لویی شانزدهم، روبسپیر اختیاردار فرانسه شد و راه‌اندازی کمیته نجات ملی و با تشکیل دادگاهای انقلابی برای اعدام‌های دسته جمعی، دوره ترور یا وحشت را در فرانسه به راه انداخت. این دوره یک ساله هنگامی آغاز شد که به دستور مجلسِ کنوانسیون که اداره امور فرانسه را پس از پیروزی انقلاب بر عهده داشت، دادگاهی برای مبارزه با مخالفین حکومت داخلیِ انقلاب فرانسه تشکیل شد؛ اما روبسپیر که قصد داشت قدرت را به طور کامل در این کشور در دست گیرد، با سوء استفاده از این موقعیت، بسیاری از مخالفانِ خود را به تیغ گیوتین سپرد.
در دوره وحشت بیش از 17 هزار نفر، بدون محاکمه کشته شدند که در بین آن‌ها اشخاصی هم‌چون آنتوان لاوازیه شیمی‌دان، آندره شنْیِه شاعر معروف فرانسه و حتی دانتون، هم‌رزم و دوست نزدیک روبسپیر نیز وجود داشتند. به همین دلیل، این دوره باعث نارضایتی مردم فرانسه و مخدوش شدنِ چهره انقلاب این کشور گردید. سرانجام، در نتیجه خشونت و بی‌رحمی روبسپیر نسبت به مخالفان و بسیاری از همکاران و همفکران سابق خود، نقشه‌ای برای از میان برداشتن این رهبر تندرو چیده شد و پس از آنکه او را در 27 ژوئیه 1794 م دستگیر کردند، بی‌درنگ به تیغ گیوتین سپردند. با مرگ روبسپیر، مردم در 28 ژوئیه آن سال، پایان دوره حکومت ترور را جشن گرفتند.

آغاز المپیک 2012 لندن
المپیک تابستانی ۲۰۱۲ که به طور رسمی با نام «بازی‌های المپیاد سی‌ام» شناخته می‌شود از ۲۷ ژوئیه تا ۱۲ اوت ۲۰۱۲ در شهر لندن در کشور انگلستان برگزار خواهد شد. شهر لندن قبلاً در سال‌های ۱۹۰۸ و ۱۹۴۸ میزبان بازی‌های المپیک بوده است و بدین ترتیب اولین شهری است که برای سومین بار در تاریخ نوین بازی‌های المپیک، میزبان بازی‌ها می‌شود. شهر لندن در ۱۱۷امین اجلاس کمیته بین‌المللی المپیک در تاریخ ۶ جولای ۲۰۰۵ که در کشور سنگاپور برگزار شد پس از رقابت با شهرهای مادرید، مسکو، نیویورک و پاریس پس از چهار دور رأی‌گیری به عنوان میزبان این دوره از بازی‌های المپیک انتخاب شد. دنی بویل کارگردان برنده اسکار به عنوان مدیر هنری افتتاحیه المپیک لندن انتخاب شده است، در فوریه ۲۰۱۲ میلادی الیزابت دوم و شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبرا برای افتتاح مراسم دعوت و برگزیده شدند. مراسم افتتاحیه سی‌امین دوره بازی‌های المپیک لندن، روز جمعه 6 مرداد، ساعت 19:30 به وقت محلی و ساعت 00:30 به وقت ایران در استادیوم المپیک برگزار خواهد شد.

آغاز عملیات غرورآفرین «مرصاد» در منطقه اسلام‌آباد غرب (1367 ش)
گروهک منافقین پس از پذیرش قطعنامه 598 جمع‌آوری استعداد تقریبی 15 هزار و با بهره‌گیری از جنگ‌افزارهای اهدایی صدام و دیگر اربابان خود، حمله خود را از غرب کشور به خاک جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد. سرانجام عملیات مرصاد در پنجم مرداد ماه 1367، با رمز مبارک یا علی (ع) و به منظور مقابله با منافقین در منطقه اسلام‌آباد و کرند غرب در استان کرمانشاه، آغاز گردید. در 34 کیلومتری باختران، ناگهان راه را بر ستون‌های منافقین می‌بندند و واحدهای زرهی رزمندگان، در یک اقدام متهورانه، تعداد زیادی از ادوات سنگین زرهی منافقین را هدف قرار داده و به آتش می‌کشند. جاده باختران - اسلام‌آباد در همان لحظات اولیه، انباشته از ادوات سوخته شده می‌شود و عکس‌العمل سریع رزمندگان، منافقین را به فراری مفتضحانه وادار می‌سازد.

این عملیات در روز بعد نیز با حمله هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران با سرکوبی شدید منافقان ادامه یافت و دشمن را دچار شکست سخت و سنگینی نمود. بدین ترتیب، منافقان شکست خورده، در این تجاوز نابخردانه، متحمل تلفات و خسارات عظیمی شدند که بیش از 120 دستگاه تانک، 400 دستگاه نفربر، 90 قبضه خمپاره‌انداز 80 میلی‌متری، 150 قبضه خمپاره‌انداز 60 میلی‌متری و 30 قبضه توپ 106 میلی‌متری منهدم شد. علاوه بر آن ده‌ها دستگاه تانک، نفربر، خودرو و نیز صدها قبضه سلاح سبک و نیز مقادیری تجهیزات پیشرفته الکترونیکی و مخابراتی به غنیمت نیروهای اسلامی درآمد. در این عملیات، 4800 نفر از منافقان نیز کشته و زخمی شدند.

برخي ديگر از رخدادهاي امروز
1675:   نيروهاي فرانسه در پي كشته شدن مارشال تورن فرمانده آنان ، از ارتشهاي اتحاد مثلث اروپايي شكست خوردند.
1795:   اسپانيا قسمتي از جزيره هيسپانيولا ( سانتو دومينگو ) را كه بعدا هائيتي نام گرفته است به دولت فرانسه داد.
1933:   مسيحيان آسوري در عراق گرفتار يك كشتار جمعي شدند و شمار زيادي از آنان از ميان رفتند.
1941:   نيروهاي امپراتوري ژاپن در شبه جزيره هندوچين كه در استعمار فرانسه و انگلستان بود پياده شدند.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار