افتتاح بزرگترین پالایشگاه نفت سنگین جهان در بندرعباس، درگذشت حاج حسین آقا ملک بنیانگذار کتابخانه و موزه ملی ملک، اعلام ملی شدن کانال سوئز، کشف عنصر پرقدرت رادیوم و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 4 مرداد 1392 خورشیدی برابر با 17 رمضان 1434 هجری و 26 جولای 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

افتتاح بزرگترین پالایشگاه نفت سنگین جهان در بندرعباس (1376 ش)
در چهارم مرداد ماه 1376 بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت سنگین جهان در بندرعباس که از مرحله طراحی تا ساخت و نصب تجهیزات آن، توسط متخصصان و کارشناسان داخلی صورت گرفته بود به بهره‌برداری رسید. این پالایشگاه از جمله طرح‌های مهم صنعت نفت کشور بوده و برای بالا بردن ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی در کشور و تامین مصارف داخلی و صدور بخشی از آن به خارج طرح ریزی شده است.

ظرفیت این پالایشگاه با اشتغال زایی 1200 نفر، بیش از 230 هزار بشکه در روز می‌باشد. اجرای عملیات طرح عظیم آب‌رسانی از دریا به پالایشگاه به طور جداگانه و همزمان با عملیات اجرایی پالایشگاه با استفاده از امکانات گسترده صنعت نفت از جمله ویژگی‌های احداث آن می‌باشد که برای اولین بار در نوع خود صورت گرفته است.

دیدار مسؤولان ایرانی با دبیرکل سازمان ملل پس از قبول قطعنامه 598 (1367 ش)
دبیرکل سازمان ملل متحد به محض دریافت پذیرش رسمی قطعنامه 598 از سوی ایران، به تلاش وسیعی دست زد و پس از مشورت با اعضای شورای امنیت، رسماً از وزرای خارجه ایران و عراق دعوت کرد به منظور انجام مذاکرات مربوط به اجرای قطعنامه، بلافاصله به نیویورک سفر کنند تا از سوم مرداد 1367 ش، ملاقات‌ها و مذاکرات لازم صورت گیرد. از این رو هیئتی در رأس وزیر وقتِ امور خارجه ایران در دوم مرداد راهی نیویورک گردید و پس از دیدار و گفتگو با رییس شورای امنیت، مذاکرات خود را با دبیرکل سازمان ملل متحد آغاز کرد. این مذاکرات که جهت تعیین روز و شرایط آتش‌بس به اجرا درمی‌آمد، در حالی صورت گرفت که روز قبل از آن، منافقین با حمایت ارتش عراق از مرز منطقه غرب گذشته و به اسلام آباد وارد شده بودند و به سمت کرمانشاه پیشروی می‌کردند. سرانجام پس از ده جلسه دیدار و گفتگوی هیئت ایرانی با دبیر کل سازمان ملل در مورد زمان آتش‌بس و عقب‌نشینی دو طرف به مرزهای بین‌المللی، اقدامات نهایی صورت گرفت. به این ترتیب در 29 مرداد 1367 ش برابر با 20 اوت 1988 م آتش‌بس به طور رسمی برقرار شد.

درگذشت «غلامرضا کیوان سمیعی» شاعر معاصر (1372 ش)
غلامرضا سمیعی متخلص به کیوان در سال 1292 ش در کرمانشاه به دنیا آمد. وی در کنار دروس دبستان به فراگیری علوم عربی و قرآن پرداخت و تا مقاطع بالاتر ادامه داد. در نوزده سالگی برای ادامه تحصیل علوم دینی راهی قم و مشهد شد و از حضرات آیات شاه‌آبادی، حجت‌کوه‌کمره‌ای و ادیب نیشابوری ثانی و... بهره برد. وی در تهران مباحث کلام و عرفان، معقول و منقول و ریاضیات را فرا گرفت و سپس در زادگاه خود به امور اداری پرداخت. استاد کیوان سمیعی در طول حیات خویش، تحقیقات عمیقی درباره شعر، عرفان و ادب فارسی انجام داده و در کنار کار، به پژوهش و تحقیق پرداخته و آثاری را به وجود آورده است. از جمله این آثار، اوراق پراکنده، مقدمه بر خاک نشینان عشق و رساله تاریخ فلسفه و... می‌باشند. وی قبل از مرگ، کتابخانه شخصی خود را به دانشکده ادبیات دانشگاه رازی کرمانشاه اهدا کرد. استاد سمیعی در پی سرطان حنجره در 80 سالگی درگذشت و در قطعه مقبرةالشعراء بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

درگذشت حاج حسین آقا ملک، بنیانگذار کتابخانه و موزه ملی ملک در تهران (1351 ش)
حسین مَلِک معروف به حاج حسین آقا ملک، موسس موزه و کتابخانه ملک و واقف بزرگترین مجموعه وقفیات آستان قدس رضوی به همراه املاک و مستغلات در سال ۱۳۱۶ می‌باشد. ملک زادهٔ سده سیزده و درگذشته به سال ۱۳۵۱ هجری خورشیدی، فرزند ارشد حاج محمد کاظم ملک‌التجار بود. ثروتمند بزرگ آذری تبار، زاده تهران و مستقر در مشهد که خیریات و موقوفات او مشهور است. وسعت موقوفات مرحوم ملک تا حدی است که فقط آستان قدس رضوی اداره‌ای به نام اداره موقوفات ملک دارد.

کتاب‌خانه و موزه‌ای عظیم نیز از وی باقی مانده که در شهر تهران واقع است. از دیگر کارهای خیریه او اختصاص دومیلیون متر مربع زمین جهت ساخت خانه برای فرهنگیان و واگذاری چند ده‌هزار متر زمین برای پارک عمومی در مشهد است. یکی از میادین اصلی شهر مشهد ملک‌آباد نام دارد که در جوار باغ بسیار بزرگی به همین نام قرار گرفته‌است. مشهور است که مرحوم ملک وارثی از خود به جا نگذاشته‌است.

معراج پیامبر اسلام (ص)(سال دوازدهم بعثت)
بنا به روایتی، پیامبر گرامی اسلام، در شب هفدهم ماه رمضان سال دوازدهم بعثت به امر خداوند از مکه به بیت المقدس سیر کرد و به آسمان‌ها عروج نمود. در اولین آیه از سورهٔ اسراء، این معجزهٔ بزرگ، توصیف شده است. با توجه به این آیه و سخنان حضرت محمد (ص)، ایشان در معراج با بسیاری از اسرار الهی، رموز جهان آفرینش و سرنوشت انسان‌ها در جهان دیگر آشنا شد. مرکب پیامبر در این سفر آسمانی بُراق نام داشت و جبرییل، فرشتهٔ بزرگ خداوند، با آن حضرت همسفر بود و دیدنی‌های عالم بالا و ملکوت و فرشتگان آسمان و بهشت و جهنم را به پیامبر نشان داد. این حادثه از معجزات بزرگ پیامبر گرامی اسلام به شمار می‌رود و حاکی از جایگاه رفیع ایشان است.

رحلت «حاج میرزا محمد هاشم خوانساری» عالم بزرگ شیعه (1318 ق)
میرزامحمدهاشم خوانساری، از بزرگان علمای امامیهٔ اوایل قرن چهاردهم هجری می‌باشد. وی از محضر والد خود میرزا زین‌العابدین خوانساری و شیخ مرتضی انصاری استفاده کرد. این عالم بزرگ همچنین از اساتیدِ آیات عظام سیدمحمدکاظم یزدی و شیخ الشریعهٔ اصفهانی به شمار می‌رود. الاستِصْحاب، اصول آل الرَّسول، اصول الدّین و الحَجّ از آثار اوست. میرزا محمد هاشم خوانساری در نجف اشرف وفات یافت و در وادی السلامِ آن شهر مدفون شد.

وقوع غزوهٔ «بدر» اولین جنگ بین اسلام و کفر به فرماندهی پیامبر اکرم (ص)(2 ق)
بدر، نام چاهی است که در اطراف آن، نبرد میان مسلمانان و مشرکان شعله‌ور گردید و پس از پایان نبرد، کشته‌های مشرکین در آن افکنده شدند. دراین غزوه که نخستین مقابلهٔ سپاه اسلام با کفر و نبرد اهل توحید با اهل شرک بود، مشرکان و کفار در آن، از جنبهٔ ساز و برگ نظامی و اسلحه و مهمات بر مسلمانان برتری داشتند و نفرات آنان سه برابر سپاه اسلام بود. سردارانی چون امیرالمؤمنین علی (ع)، حمزة بن عبدالمطلب و عبیدة بن الحارث بن عبدالمطلب (ع) در این جنگ حضور یافته و هفت نفر از سران لشکر کفر مانند ابوجهل، ولید، شَیبَه و عُتَبه را به همراه ده‌ها تن دیگر از مشرکان به هلاکت رساندند. مسلمانان همچنین، هفتاد نفر از کفار قریش را به اسارت درآوردند. اصحاب رسول خدا (ص)، 317 نفر به تعداد اصحاب طالوت بودند ولیکن معروف است که تعداد اصحاب آن حضرت، 313 نفر بوده است.

روز ملی و استقلال کشور افریقایی «لیبریا» (1847 م)
کشور جمهوری لیبریا با 97/754 کیلومتر مربع وسعت در غرب افریقا، در کنار اقیانوس اطلس و در همسایگی کشورهای گینه، سیرالئون و ساحل عاج واقع شده است. بیشتر جمعیت 3 میلیون نفری لیبریا پیرو مذاهب بومی و 16 درصد هم مسلمان می‌باشند. پایتخت آن شهر مونروویا و دارای واحد پول دلار لیبریا است. زبان رسمی مردم لیبریا انگلیسی و خط رایج آن لاتین است. ملیت سکنه لیبریا از قبایل مختلف بومی و نژاد آنها سیاه است. پیش‌بینی می‌شود که جمعیت لیبریا تا سال 2025 م بیش از 6/5 میلیون نفر خواهد بود. هارپر، بوکانن و گبارنگا از شهرهای مهم آن است. لیبریا در سال 1822 م با حمایت دولت امریکا به صورت سرزمینی مستقل برای سیاهان امریکا، شکل گرفت و شهر مونروویا به نام رئیس جمهور امریکا، بنا نهاده شد. در سال 1841 قانون اساسی این کشور تدوین شد و نام لیبریا به معنای سرزمین آزادگان به آن اطلاق گردید. در 26 ژوئیه 1847 جدایی این کشور و استقلال آن از امریکا اعلام شد که روز ملی این کشور نیز می‌باشد. نظام سیاسی لیبریا، جمهوری چند حزبی با دو مجلس قانون‌گزاری است.

کشف عنصر پرقدرت رادیوم توسط «پیر و ماری کوری» دانشمندان فرانسوی (1898 م)
ماری کوری فیزیک‌دان بزرگ فرانسوی در 26 ژوئیه سال 1898 م، عنصر جدیدی کشف کرد و نام آن را به دلیل علاقه‌ای که به زادگاه خود واقع در پولَند لهستان داشت، پلونیوم گذارد؛ اما وی و همسرش پیِر کوری به این کشف قانع نشدند زیرا بقیه ماده‌ای که بعد از پلونیوم به دست آمد، به مراتب قوی‌تر و موثرتر از پلونیوم بود. آن‌ها دوباره به صاف کردن محلول پرداختند تا آنکه ماده جدیدی را کشف کردند و آن را رادیوم نامیدند. رادیوم عنصر عجیبی بود. قدرت رادیو اکتیویته آن میلیون‌ها بار بیش از اورانیوم بود و این همان چیزی بود که ماری کوری مدت‌ها درجستجویش بود. رادیوم به آسانی روی فیلم عکاسی اثر می‌گذارد و شدت این تاثیر حتی موقعی که فیلم در کاغذ ضد نور پیچیده شده باشد دیده می‌شود. ماری کوری دریافت که رادیوم روی بافت بدن اثر می‌کند و آن را از بین می‌برد.

بنابراین می‌توان از آن برای معالجه سرطان و سایر بیماری‌های پوستی استفاده کرد. گرمایی که از عنصر رادیوم به دست می‌آید به حدی است که می‌تواند در هر ساعت یک برابر و نیم وزن خود، یخ را آب کند. این انرژیِ حرارتی از خودِ رادیوم تولید می‌شود یعنی رادیوم به اتم‌های ساده‌تر تجزیه می‌شود و ایجاد گرما می‌کند. ماری کوری با این کشف دنیا را به تکان درآورد و به همراه همسرش، برنده جایزه نوبل فیزیک شد. تماس دائم با این عناصر خطرناک باعث فرسایش سلول‌های بدن ماری کوری گردید و وی سرانجام در چهارم ژوئیه 1934 م با تنی رنجور درگذشت.

استعفای «ملک فاروق» پادشاه مصر، در پی کودتای نظامی در این کشور (1952 م)
به دنبال تأسیس رژیم غاصب صهیونیستی و آغاز جنگ اول اعراب و اسرائیل، ملک فاروق پادشاه مصرنیز دستور حمله به این رژیم را صادر کرد؛ اما این جنگ با شکست مصر مواجه گردید و مردم این کشور را نسبت به ملک‌فاروق به شدت بدبین کرد. این بدبینی در کنار فساد رایج در دستگاه رهبری فاروق، زمینه کودتای آرام ژنرال نجیب و سرهنگ جمال عبدالناصر را در 23 ژوئیه 1952 م به وجود آورد. سه روز پس از این کودتا، فاروق در 26 ژانویه 1952 م مجبور به استعفا گردید و رهبران کودتا پسر خردسال فاروق را به سلطنت نشاندند؛ اما در پی اعلام جمهوری در مصر در 18 ژوئن 1953 م، فاروق و خانواده‌اش از مصر اخراج شدند.

اعلام ملی شدن کانال سوئز توسط «جمال عبدالناصر» رئیس جمهور مصر (1956 م)
در سال‌هایی که استعارگران انگلیسی و فرانسوی بر سر تصاحب سرزمین مصر در جدال بودند، کانال سوئز در سال 1869 م توسط فرانسه احداث شد و با بهره‌برداری از این مسیر، راه دریایی میان اروپا و آسیا کوتاه‌تر گردید. تسلط انگلستان و هم‌چنین فرانسه بر کانال سوئز همچنان ادامه یافت تا این که در 26 ژوئیه 1956 م و در زمان حکومت جمال عبدالناصر، وی برای قطع دست این دو دولت از این کانال استراتژیک، کانال سوئز را ملی اعلام کرد. از این رو، نیروهای مصری، تاسیسات کانال سوئز را که در مالکیت یک کمپانی مشترک انگلیسی و فرانسوی بود اشغال کردند و مدیران و راهنمایان مصری، اداره امور کانال و هدایت کشتی‌ها را از این آبراه مهم بر عهده گرفتند. در پی این اقدامِ ناصر، نیروهایی از انگلیس، فرانسه و رژیم صهیونیستی، در 31 اکتبر آن سال، هم‌زمان به مصر حمله کردند؛ اما با وجود برتری نظامی این کشورها در جنگِ سوئز، فشار افکار بین‌المللی بر دولت‌های متجاوز و نیز مقاومت ملت مسلمان مصر، موجب عقب نشینی اشغال‌گران از منطقه کانال سوئز شد و این کانال در اختیار ملت و دولت مصر قرار گرفت.

مرگ «آنتونیو سالازار» نخست وزیر دیکتاتور پرتغال (1970 م)
آنتونیو اولیور سالازار نخست وزیر سابق پرتغال در سال 1889 م به دنیا آمد. وی پس از اتمام تحصیلات خود در رشته حقوق و اقتصاد به تدریس پرداخت و در سال 1926 م پس از وقوع یک کودتای نظامی در این کشور به وزارت دارایی برگزیده شد که پس از چند روز به دلیل عدم اختیارات کافی استعفا داد. سالازار، در سال 1928 م در حالی که کشور، بحران مالی را طی می‌کرد به همان مقام دعوت شد و با اختیارات کافی امور دارایی را در دست گرفت. وی سپس در سال 1932 به نخست‌وزیری رسید و این سمت را به مدت بیش از 36 سال حفظ کرد.

او اگرچه دیکتاتور مطلق کشور بود اما اصلاحات فراوانی در زمینه ارتقاء سطح زندگی، توسعه اقتصادی، بهبود اجتماعی و تعلیمات همگانی در کشور به وجود آورد. او پس از به دست‌گرفتن قدرت تنها حزب سیاسی کشور یعنی وحدت ملی را سازمان داد و لژیون پرتغال را که جنبش جوانان این کشور بود ایجاد کرد. سالازار در 16 سپتامبر 1968 م پس از اطلاع از ضعف جسمانی از نخست‌وزیری کناره گرفت و در 26 ژوئیه 1970 م در 81 سالگی جان سپرد. مشی سالازار، معروف به سالازاریسم مبتنی بر دیکتاتوری سیاسی و اجتماعی توأم با اصلاحات اقتصادی و تامین رفاه عمومی، پس از مرگ وی نیز ادامه یافت.

برخی دیگر از رخدادهای امروز
1835: کشت نیشکر در هاوایی آغاز شد.
1887: دکتر زامنهوف خود آموز زبان بین المللی «اسپرانتو» را که خود ساخته بود تا با یکی شدن زبانها، صلح و صفا میان ملتها برقرار شود منتشر ساخت.
1891: فرانسه «تاهیتی» در منطقه اقیانوس آرام را ضمیمه مستعمرات خود کرد!
1918: شورش نژادی در شهر فیلادلفیا ی آمریکا 4 کشته (ازجمله 3 سفید پوست) برجای گذاشت.
1945: با وجود این که چرچیل در جنگ دوم جهانی با سیاست های خود باعث پیروزی انگلستان شده بود، در انتخابات ژوئیه 1945 که نتایج آن 26 ژوئیه اعلام شد از رقیب خود حزب کارگر شکست خورد و کنار رفت. از پایان جنگ در اروپا هنوز سه ماه تمام هم نگذشته بود.
1974: کمیسیون قضایی مجلس نمایندگان آمریکا رأی به محاکمه و برکناری ریچارد نیکسون رئیس جمهوری وقت این کشور که سناد «واترگیت» را پنهان کرده بود به اتهام جلوگیری از اجرای عدالت و اخلال در امور قضایی داد.
1926: دولت آمریکا با تقاضای فیلیپینی ها مبنی بر دادن استقلال به آنان موافقت نکرد.
1942: نیروی هوائی انگلستان بندر هامبورگ آلمان را زیر حملات ویرانگر قرارداد.
1945: آمریکا و انگلستان از ژاپن خواستند که تسلیم شود.
1947: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) آغاز بکار کرد که فعالیت آن عمدتا خارجی است.
1957: شوروی یک موشک قاره پیمای چند مرحله ای آزمایش کرد.
1963: یک زمین لرزه شدید بیش از یک هزار تن از مردم شهر «سکوپجه» پایتخت مقدونیه را بی جان کرد.
1965: جزایر «مولدیو» خود را از استعمار انگلستان خلاص کرد.
1974: در پی سرنگون شدن حکومت هفت ساله سرهنگها در یونان، کنستانتین کارامانلیس نخست وزیر تازه این کشور که از خود تبعیدی به وطن بازگشته بود کابینه اش را تشکیل داد.
1991: حزب کمونیست شوروی پذیرفت که در نظام این کشور تجدید نظر شود.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.