مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون گفت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی از هر 600 هزار مورد انتقال خون، یک مورد HIV، از هر 100 هزار انتقال خون یک مورد هپاتیت سی و از هر 60 هزار انتقال خون، یک مورد هپاتیت B داشته اند .

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران دکتر بشیر حاجی‌بیگی در نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن ششم مرداد روز جهانی هپاتیت برگزار شد گفت : طي سالهاي اخير شاهد ارتقاي فرآیندهای انتخاب اهداکننده، اهمیت به سلامت اهدا کننده، حذف خون جایگزین در کشور از سال 1386، افزایش جمعیت اهداکنندگان مستمر، استفاده از کیت‌های غربالگری استاندارد، بهره‌گیری از سیستم‌های اتوماسیون، اجرای روش‌های بهینه تولید در مراکز انتقال خون، افزایش آگاهی عمومی جامعه و واکسیناسیون هپاتیت بی کاهش چشمگیر ابتلا به این بیماری را در جامعه بوديم گفت : افراد مراجعه کننده به پايگاههاي انتقال خون براي اهداي خون حتما با در دست داشتن کارت ملي براي اهدا ثبت نام مي کنند .

وي با اشاره به اينکه با انجام این اقدام، احتمال صادرات و واردات خون از بین می‌رود افزود : خون ایرانی باید به مصرف ایرانیان برسد و بر اساس مقررات بین‌المللی خون هر کشوری باید توسط مردم خودش تامین شود.

مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون تصريح کرد : پس از ثبت‌نام افراد، پزشکان مستقر در پایگاه‌ها به انجام مشاوره و مصاحبه با اهداکننده پرداخته و در صورت قانع کننده پاسخ هاي مراجعه کننده براي اهداي خون مي تواند اهدا داشته باشد .

خودحذفي ابتکار ايران براي افزايش سلامت خون ايران

وي با بيان اينکه خودحذفی محرمانه ابتکار سازمان انتقال خون ایران است که بسیاری از کشورهای پیشرفته این پروسه را ندارند ادامه داد: علت برقراری خود حذفی محرمانه این است که شاید بسیاری افراد در مصاحبه به سئوالات مطرح شده پاسخ روشنی ندهند. چون معمولا گروهی و به همراه دوسان یا همکاران خود برای اهدا مراجعه می‌کنند و از اینکه از اهدا معاف شوند، احساس خجالت‌زدگی می‌کنند که با خود حذفی محرمانه اگر فرد پس از ورود به سالن خون‌گیری و اهدای خون نخواهد به هر علتي به بیماران دیگر تزریق شود، در برگه‌هایی که در اختیارش قرار خواهد گرفت، عدم موافقت خود را با اهدای خون اعلام می‌کند.

حاجي بيگي با بيان اينکه ضریب امنیت خون اهداکنندگان مستمر هشت برابر افرادی است که برای اولین بار برای اهدای خون مراجعه می‌کنند، اظهار کرد: اهداکننده مستمر شخصی است که حداقل سالانه دو بار به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه می‌کند و سلامت خونش بالاست.

وي ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی از هر 600 هزار مورد انتقال خون، یک مورد HIV، از هر 100 هزار انتقال خون یک مورد هپاتیت سی و از هر 60 هزار انتقال خون، یک مورد هپاتیت B داشته اند .

مدير کل روابط عمومي سازمان انتقال خون تصريح کرد : شیوع هپاتیت C در میان اهداکنندگان سال 91، 52 هزارم درصد گزارش شده است و شیوع هپاتیت B در میان اهداکنندگان سال 91 به 16 مورد در هر 10 هزار اهدای خون کاهش یافته و شیوع هپاتیت C نیز به پنج مورد در هر 10 هزار واحد اهدایی رسیده است.

وي در پايان با بيان اينکه خون‌هایی که از این طریق شناسایی شده، از چرخه انتقال خون خارج می‌شوند خاطرنشان کرد: افرادی که صاحب خون آلوده باشند فرا خوانده شده و به کلینیک‌های درمان هپاتیت ارجاع داده می‌شوند تادرمان خودرا پيگيري نمايند.

برچسب ها: انتقال ، خون ، هپاتیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار