با شروع ماه مبارک رمضان میزان ذخایر خونی با کاهش مراجعه کنندگان سیر نزولی داشته که این امر بیمارستان ها و مراکز درمانی را در تامین خون مورد نیاز بیماران با مشکل مواجه کرده است.

 دکتر بشیر حاجی بیگی، مدیر کل روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  هر ساله با شروع ماه مبارک رمضان میزان ذخایر خونی نیز کاهش پیدا می کند چرا که مردم با تصور اینکه با اهدای خون خصوصا زمانی که روزه دار هستند  مگر به سلامتی خود آسیب می زنند کمتر به پایگاه های اهدای خون مراجعه می کنند در حالیکه نیاز به خون و فراورده های خونی برای بیماران نیازمند امری همیشگی است و محدود به زمان  خاصی نیست.

 وی افزود: علاوه بر ماه مبارک رمضان و روزه داری، گرمای هوا هم باعث کاهش مراجعه مردم به پایگاه های اهدای خون شده است و این اتفاق ما را با کاهش 40 درصدی ذخایر خونی در کشور روبرو کرده است.

 مدیر کل روابط عمومی انتقال خون ایران در ادامه تصریح کرد: روزه داری هیچ منعی برای اهدای خون ندارد و خون از دست رفته بدن ظرف مدت 2 تا 3 ساعت پس از اهدای خون با نوشیدن مایعات و میوه های آبدار به جریان خون بر می گردد و همچنین سلول های خونی هم با فعال شدن مغز استخوان 2 تا 3 هفته پس از اهدای خون به سیستم گردش خون باز می گردند .

حاجی بیگی افزود: در حال حاضر در شهرهای تهران، سیستان و بلوچستان، مازندران، خوزستان و البرز با کاهش ذخایر خونی روبرو هستیم که این امر خصوصا در گروه های منفی بیشتر به چشم می خورد.

 وی در خصوص  دلیل کمبود خون در این استانها گفت: این استان ها بیماران خاص زیادی دارند که  از جمله انها می توان به تالاسمی اشاره کرد که بیماران تالاسمی مصرف کنندگان دائمی خون هستند که هر 2 هفته یک بار باید خون دریافت کنند.

 حاجی بیگی ضمن درخواست از همه مردم براي مراجعه به پایگاه های اهدای خون از دارندگان گروه های منفی و AB+ خواست تا در اولین فرصت به نزدیک ترین پایگاه اهدای خون محل زندگی خود مراجعه و بیمارستان ها را در تامین خون مورد نیاز بیماران یاری کنند./ح


 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار