مدير عامل زنبورداران استان البرز کمبود بارندگي در فصل بهار و فرار زنبورها ازکلني را عامل کاهش توليد عسل در سال جاري عنوان کرد.

محمد ولي فرهنگي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب که عواملي چون امواج راديوي، سموم شيميايي، آفت کش‌ها و ... سبب فرار زنبورها از کلني مي‌شوند گفت: فروردين و ارديبهشت امسال همزمان با کاهش بارندگي وهمچنين در خرداد ماه سبب کاهش توليد عسل شده است.

وي با اشاره به اينکه شرايط توليد و برداشت در برخي استان‌ها مثل استان مازندران، زنجان و... مناسب است، افزود: در ارتفاعات بالاي 2700 متري استان البرز نيز شرايط برداشت مناسب است ولي سه چهارم استان با کاهش توليد و مشکلات فراواني رو به رو شده‌اند.

فرهنگي با بيان اين مطلب که آماده سازي کلني‌ها براي پشت سر گذاشتن زمستان پيش رو از نگراني‌هاي بزرگ زنبورداران است، ادامه داد: درست انجام نشدن عمل گرده افشاني و نبود شهد سبب کاهش تخم ريزي ملکه و در نتيجه کاهش جمعيت زنبورها مي‌شود.

وي افزود: اتحاديه زنبورداران استان البرز از طريق جهاد کشاورزي اين استان در خواست سهميه‌ي شکر کرده است تا با تغذيه و آماده سازي زنبورها تخم ريزي ملکه را افزايش دهيم و جمعيت آنها را به حد مطلوبي برسانيم.

فرهنگي ادامه داد: در استان البرز از يک هفته پيش کار برداشت عسل از کندوها آغاز شده است.

به گفته وي برداشت چهار کيلو عسل از هر کندو، در خوش بينانه ترين حالت ممکن است.

فرهنگي در پايان خاطر نشان کرد: سال گذشته ميانگين برداشت عسل از هر کندو در استان البرز هشت کيلو گرم بوده است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: زنبور ، عسل ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار