دو خودروساز بزرگ کشور ماه‌ها است ادعای ضرردهی کلان به علت فروش خودروهای تولیدی به قیمت پایین‌تر از هزینه تمام‌شده را مطرح می‌کنند، اما گویا این ضرردهی هنوز موجب توقف آگهی‌های میلیونی غیرضروری آنها نشده است.



دو خودروساز بزرگ کشور ماه‌ها است ادعای ضرردهی کلان به علت فروش خودروهای تولیدی به قیمت پایین‌تر از هزینه تمام‌شده را مطرح می‌کنند، اما گویا این ضرردهی هنوز موجب توقف آگهی‌های میلیونی غیرضروری آنها نشده است.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،  آن طور که خودروسازان ادعا می‌کنند سال گذشته از محل تصمیم‌ها و سیاست‌های دولت مبنی بر جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت خودروها، چهار هزار میلیارد تومان متضرر شده‌اند. این زیان از بابت تاخیر در قیمت‌گذاری و اشتباه در تعیین قیمت خودروهای تولید داخلی بوده است.

به عنوان مثال، مشاور انجمن خودروسازان‌ ایران معتقد است که مقصر اصلی در زمینه بحران شدید صنعت خودرو که می‌تواند به ورشکستگی خودروسازان منجر شود، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است. این سازمان با تعیین نرخ‌های غیرواقعی برای خودروها موجب آغاز دومینوی بحران در صنعت خودرو شده است.





به گفته میرخانی رشتی، سازمان حمایت در چند سال اخیر از واقعی سازی قیمت خودروها جلوگیری کرده و با الزام خودروسازان به فروش محصولات با قیمت‌های غیر واقعی، به تدریج توان مالی خودروسازان را ضعیف و ضعیف‌تر کرد.

چند روز پیش هم علیرضا شجاعی معاون وزیر صنعت مدعی شد که شورای رقابت، صنعت خودرو را تا نابودی کشاند و بلاتکلیفی چندین‌ماهه در صنعت خودرو تولیدکنندگان خودرو و قطعات را متضرر کرد.

در همین حال عضو انجمن قطعه‌سازان خودرو از اخراج حداقل 122 هزار كارگر شاغل در واحدهاي سازنده قطعات خودرو به دليل نوسانات اقتصادي از سال گذشته تاكنون خبر داده است. این میزان حداقل 30 تا 50 درصد کل کارگران را تشکیل می‌دهند. به گفته محمدرضا نجفي‌منش، 137 واحد قطعه‌سازي در جريان مشكلات اقتصادي سال گذشته تعطيلي شده‌اند.


هدف از این مطلب، شناسایی مقصر واقعی وضعیت فعلی خودروسازان و این که مقصر، شورای رقابت بوده یا وزارت صنعت یا دستگاهی دیگر، نیست. مهم این است که همه اطراف و اکناف صنعت خودروسازی بر این مسئله که خودروسازان در حال زیان دادن هستند، اشتراک نظر دارند.

اما اتفاقاتی که هم‌زمان با طرح این مسائل افتاده کمی در صحت ادعای ضرردهی کلان خودروسازان تردید ایجاد می‌کند.




مثلا آگهی‌های میلیونی خودروسازان در نشریات پرتیراژ در شرایطی که آنها ادعای ضرردهی فراوان دارند، جای سوال است. البته منظور، آگهی‌های تبلیغی و فروش محصولات نیست، بلکه منظور آگهی‌هایی است که اخیرا خودروسازان در تقدیر از موفقیت‌های یکدیگر در رسانه‌ها منتشر کرده‌اند.

مثلا روز یکشنبه و دوشنبه در نیم‌صفحه پایین صفحه اول روزنامه های گسترش صنعت ،دنیای اقتصاد و روزنامه ایران و .......شاهد آگهی شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو و سایپا در تقدیر از مدیران عامل و برخی شرکت‌های زیرمجموعه آنها بودیم. جالب آن که فقط تعرفه نصف صفحه آگهی در صفحه اول روزنامه دنیای اقتصاد، 38 میلیون تومان است و اگر تعرفه آگهی های تقدیر دو روز گذشته این شرکتها را در مطبوعات حساب کنید ،رقمی حدود یکصد میلیون می شود که مطمئنا تامین چنین هزینه‌ای برای شرکت هایی که ادعای زیان100 تا 400 میلیاردی را مطرح کرده اند، باید بسیار دشوار باشد.

بنابراین، مسئولان ایران خودرو و ساپا  بهتر است پاسخ دهند که اگر واقعا در بحران مالی به سر می‌برند، چه ضرورتی بر آگهی‌های میلیونی تقدیر و تشکر از یکدیگر وجود دارد؟ آیا این اتلاف بیت‌المال نیست؟ بالاخره چه زمانی قرار است مشکلات مالی شرکت‌های دولتی، علاوه بر کارگران، دامان مدیران آنها را هم بگیرد؟

منبع : مشرق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.