دولت کامرون ــ به همراه فرانسه ـــ با 27 عضو اتحادیه اروپا که خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی سوریه در پایان ماه می بودند، مخالفت کرد. در نتیجه مخالفت این دو کشور، این تحریم لغو شد؛ به این معنا که آنها می‌توانند از این پس به شورشیان سوریه اسلحه ارسال کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه خبری "راشا تودی" در پایگاه اینترنتی خود می‌نویسد:‌ دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس اعلام کرده است که با وجودی که لندن تلاش کرده است تا تحریم تسلیحاتی اتحادیه اروپا را که مانع ارسال سلاح به شورشیان سوریه می‌شود، لغو کند، اما انگلیس قصد ندارد برای نیروهای مخالف دولت سوریه اسلحه فراهم کند چرا که می‌ترسد این سلاح‌ها به دست «آدم‌های بد» بیافتد.

*** کامرون اذعان می‌کند که گروه‌های افراطی بسیاری در میان شورشیان سوریه حضور دارند
به گفته دیوید کامرون، وی هنوز هم به گروه‌های شورشی در مبارزه علیه دولت سوریه کمک می‌کند اما اعتراف می‌کند که در بین این گروه‌ها «آدم‌های بد زیادی» وجود دارد. کامرون در مصاحبه‌ای با شبکه بی بی سی گفت که تنها گذاشتن شورشیان، کار عاقلانه‌ای نیست و متعهد شد که انگلیس همچنان به کمک‌های «غیر مهلک» خود به نیروهای مخالف سوریه ادامه خواهد داد. 
کامرون در حالی که به حضور گروه‌های افراطی در میان شورشیان اعتراف می‌کرد، همزمان دولت بشار اسد را نیز مورد انتقاد قرار داد. وی گفت: «به اعتقاد من، شاید او نسبت به چند ماه اخیر قوی‌تر شده باشد اما من هنوز هم این وضعیت را یک بن بست توصیف می‌کنم.» کامرون دولت بشار اسد را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی متهم می‌کند؛ این در حالی است که وی اذعان می‌کند که گروه‌های افراطی بسیاری در میان شورشیان حضور دارند.

*** مخالفت انگلیس و فرانسه با تمدید تحریم تسلیحاتی سوریه، موجب لغو این تحریم شد
با این حال، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس به طور قطع تایید نکرد که انگلیس بدون هیچ اما و اگری به شورشیان سوریه اسلحه ارسال نخواهد کرد.
کامرون در برنامه «اندرو مار» که از شبکه بی بی سی پخش می‌شد، گفت: «ما با تامین سلاح، قصد مداخله در سوریه را نداریم(! ) اما به نظر من، ما می‌توانیم با شرکای خود، ....آن بخش از مخالفان سوری را که فکر می‌کنیم نماینده مردم سوریه هستند، تقویت کنیم. ما با سایر کشورهایی که در این مورد با انگلیس هم عقیده‌اند، از جمله کشورهای منطقه، همکاری می‌کنیم.»
دولت کامرون ــ به همراه فرانسه ـــ  با 27 عضو اتحادیه اروپا که خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی سوریه در پایان ماه می بودند، مخالفت کرد. در نتیجه مخالفت این دو کشور، این تحریم لغو شد؛ به این معنا که آنها می‌توانند از این پس به شورشیان سوریه اسلحه ارسال کنند.

*** کامرون در جلب حمایت پارلمان و جامعه بین الملل با مشکل مواجه است
از مراحل اولیه آغاز درگیری‌ها در سوریه، کامرون از جامعه بین المللی خواست تا تعامل نزدیکتری با شورشیان سوریه داشته باشند و می‌گفت که دمشق باید فشار را احساس کند تا مغلوب گردد.
در حال حاضر لحن کامرون اندکی تغییر کرده اما تحلیلگر سیاسی، «دیپاک تریپتی» معتقد است که این تنها به خاطر این است که نخست‌ وزیر انگلیس برای ارسال علنی اسلحه به شورشیان، به اندازه کافی از حمایت پارلمان و یا جامعه بین المللی برخوردار نیست. 
به اعتقاد این تحلیلگر: «او در خانه، برای جلب موافقت پارلمان مشکل خواهد داشت زیرا پس از جنگ عراق هنوز هم ناخرسندی بسیاری وجود دارد. شرکای ائتلافی وی، لیبرال دموکرات‌ها و افکار عموم از وی حمایت نمی‌کنند.»
وی در ادامه افزود: «در خارج از کشور، آنها دریافته‌اند که اهمیتی ندارد دولت‌های غربی تا چه اندازه‌ای اطمینان دارند که فقط «آدم ‌های خوب» کمک تسلیحاتی دریافت خواهند کرد، در این شرایط موضوع مورد بحث این نیست.»


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار