مفسر و نويسنده مسائل سياسي "تركيه" ، اردوغان نخست‌وزير اين كشور را مسوول رخدادهاي اخير در شمال سوريه دانست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، "محمد علي  گوللر" نويسنده مسائل سياسي ، با اشاره به درگيري بين گروه‌هاي كرد و جبهه النصره در فراسوي مرزهاي "تركيه" در شمال سوريه نوشت: در صورت پيروزي گروه‌هاي كرد، كردها اعلام خودمختاري خواهند كرد و در صورت پيروزي النصره وابسته به القاعده دولت اسلامي تشكيل خواهد شد.

وي افزود:" رجب طيب اردوغان" نخست وزير "تركيه "مسوول رخدادهاي اخير در شمال سوريه است.

اين نويسنده تركيه‌اي مي‌نويسد: رخدادهاي اخير در شمال سوريه و دامنه آن را با نگاه كردن به رخدادهاي ۲۰ سال گذشته در عراق مي‌توان پيش‌بيني كرد.

خلاصه رخدادهاي ۲۰ ساله عراق با تضعيف بغداد آغاز شد و اربيل قدرت گرفت، با تضعيف صدام ، بارزاني قدرت گرفت و با تضعيف حزب بعث ، پ.ك.ك قدرت يافت.

گوللر با اشاره به اينكه روند تضعيف سوريه آغاز شده است ، نوشت: امپرياليسم آمريكا كه صدام حسين رييس جمهوري سابق عراق را هدف قرار داده بود ، اين بار از بيش از دو سال قبل بشار اسد رييس جمهوري سوريه را در تيررس خود قرار داده و اين بار يك نخست وزير همسو با طرح آمريكا در آنكارا بر سر كار است و رجب طيب اردوغان نخست وزير "تركيه" به طور علني به بشار اسد اعلام مي كند كه وي را سرنگون خواهد كرد و حتي مهلتي ۱۵ روزه نيز تعيين كرده و گفته بود كه بعد از سرنگوني اسد در مسجد اموي اقامه نماز خواهد كرد و علنا از اشغال سوريه سخن به ميان آورده بود.

وي در ادامه مي‌نويسد: در اجراي اين روند "تركيه" مرزهاي خود با سوريه را تسليم نيروهاي القاعده و از مرزهاي خود به سوريه تروريسم را صادر كرد.

تنها نيروهاي تروريستي القاعده در مرزهاي "تركيه" با سوريه فعال نيستند بلكه نيروهاي شبه نظامي اخوان‌المسلمين ، ليبيايي‌هايي كه عليه معمر قذافي به كار گرفته شده بودند و حتي اعضاي گروه طالبان پاكستان نيز از خاك "تركيه" وارد سوريه مي‌شوند.

گوللر افزود: با افزايش اين گروه‌ها و تسليح آنها از سوي غرب و آموزش آنها از سوي سازمان جاسوسي آمريكا سيا با حمايت‌هاي "تركيه"، شمال اين كشور گام به گام از كنترل دولت مركزي سوريه خارج شد و با تضعيف قدرت در دمشق يك قدرت جديد در مناطق مرزي "تركيه" در خاك سوريه شكل گرفت و نيروهاي پ.ك.ك در اين مناطق كه كردها اكثريت آن را تشكيل مي‌دهند شروع به اعمال حاكميت كردند.

گوللر با عنوان اينكه آنكارا آزاد خواهد شد و يا طرح آمريكا شكست خواهد خورد نوشت : اين امر تغيير خواهد كرد چرا كه دولت بشار اسد گروه‌هاي تروريستي را كه تا نزديكي دمشق پيشروي كرده بودند گام به گام به عقب مي‌راند.

در مرحله نخست حلب و مناطق اطراف اين كشور از گروه‌هاي تروريستي پاكسازي شدند و در حال حاضر نيز حمص و اطراف آن از گروه‌هاي تروريستي پاكسازي مي‌شوند.

وي نوشت: نيروهايي كه با حمايت "تركيه" عليه بشار اسد مي‌جنگيدند اين بار با حمايتهاي "تركيه "در شمال سوريه درصدد ايجاد مناطق تحت كنترل خود عليه دولت دمشق برآمده‌اند و با لحاظ اينكه روند امور در سوريه عليه آنهاست در اين مساله عجولانه عمل مي‌كنند و تشديد درگيري بين النصره و نيروهاي واسته به پ.ك.ك در شمال سوريه نيز از اين مساله نشات مي‌گيرد.

مفسر برجسته "تركيه"  با تاكيد بر اينكه اگر مشاهده شد كه با تضعيف دولت بغداد، اربيل قدرت مي‌يابد، اگر با تضعيف دمشق، كردها در شمال سوريه قدرت مي‌يابند، آنكارا مي‌بايد از هدف قرار دادن دمشق و بغداد خودداري كند زيرا قدرت يافتن كردها در اربيل و شمال سوريه به معناي تضعيف آنكاراست ولي مساله اصلي در اجراي اين مساله آن است كه حاكميت در آنكارا در دست كيست؟

انتهاي پيام/

منبع:ايرنا
برچسب ها: ترکیه ، اردوغان ، سوریه ، رخداد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار