وزير نفت با اشاره به امضاي قرارداد نهايي صادرات گاز به عراق، گفت: ايران براي توسعه همكاري با ساير كشورهاي همسايه به ويژه در زمينه صادرات گاز، برنامه راهبردي تدوين كرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، رستم قاسمي وزير نفت در مراسم انعقاد قرارداد صادرات گاز به عراق ضمن تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران يك برنامه راهبردي براي توسعه روابط با كشورهاي همسايه به خصوص در زمينه انرژي دارد، افزود: به منظور تحقق اين امر، از دو سال گذشته مذاكرات گسترده اي با كشور دوست و همسايه، عراق، انجام شده است.
 
وي تصريح کرد: حوزه انرژي يكي از مزيت هاي جمهوري اسلامي ايران است و خوشبختانه از مدت ها پيش توافقات خوبي در خصوص انتقال گاز ايران به كشور عراق صورت گرفته بود و از همان زمان نيز اجراي خط انتقال گاز به اين كشور شروع شد و ان شاا... با به ثمر نشستن اين قرارداد و آغاز صادرات گاز ايران به عراق روابط دو كشور بيش از پيش تحكيم شود.
 
قاسمي، تامين گاز مورد نياز براي صادرات به كشور عراق را از حوزه عظيم پارس جنوبي و پالايشگاه هاي در حال افتتاح آن عنوان و اضافه كرد: به زودي فاز دوم قرارداد صادرات گاز به جنوب عراق نيز نهايي و به امضا دو طرف خواهد رسيد و بر اين اساس روزانه 20 ميليون متر مكعب گاز طبيعي ايران براي تامين انرژي مورد نياز نيروگاه هاي جنوب عراق و از جمله بصره به كشور عراق صادر خواهد شد.
 
وزير نفت با اشاره به اين كه بر اساس اين قرارداد قرار است روزانه ۲۵ ميليون متر مكعب گاز در فاز نخست براي تامين سوخت مورد نياز نيروگاه هاي برق صدر و المنصوريه به كشور عراق صادر شود، گفت: هم اكنون آخرين مراحل ساخت و راه اندازي خط لوله انتقال گاز به طول ۲۲۷ كيلومتر در خاك ايران از سوي پيمانكاران داخلي در حال انجام است.

انتهاي پيام/

برچسب ها: صادرات ، گاز ، نفت ، عراق ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار