به همت خانه سرود انقلاب اسلامی و به لطف خداوند بزرگ در اواخر شهریور ماه سال جاری شاهد برگزاری اولین دوره آموزشی، ویژه مربیان سرود سراسر کشور خواهیم بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، استاد هادی آرزم از هنرمندان عرصه موسیقی است که رهبری ارکستر سنتی و نوازندگی در ارکستر سمفونیک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال های 1359 الی 1368، عضویت در شورای کارشناسی موسیقی سازمان صدا و سیما از سال های 1365 الی 1388، مدیریت هنرستان صدا و سیما در سالهای 1381 الی 1386 و داوری جشنواره های مختلف موسیقی، قرآن، ابتهال، اذان و تواشیح بخشی از فعالیت ها و مسئولیت های اوست.

وی که اکنون مسئول شورای راهبری و هدایت آموزش های تخصصی خانه سرود انقلاب اسلامی است مبدع و مبتکر نخستین گروه هم آوایی به شیوه ای نوین نیز هست. رهبری گروه اهل بیت و ساخت و اجرای بسیاری از نواهای خاطره انگیز و مناجات های روح نواز از جمله افتخارات وی است.
به بهانه برگزاری اولین دوره آموزشی مربیان سرود سراسر کشور، گفتگویی با وی انجام داده ایم تا از رهگذر این مصاحبه، علاقه مندان به شرکت در این دوره ها را از کم و کیف برگزار­ی آن مطلع کنیم...

*در ابتدا قدری پیرامون دوره های آموزشی ویژه مربیان سرود توضیحاتی بفرمایید.
به همت خانه سرود انقلاب اسلامی و به لطف خداوند بزرگ در اواخر شهریور ماه سال جاری شاهد برگزاری اولین دوره آموزشی، ویژه مربیان سرود سراسر کشور خواهیم بود. این دوره پس از مرحله سطح بندی که در اواخر مرداد ماه اجرا خواهد شد و سطح اطلاعات و دانش مربیان ارجمند در آن ارزیابی می شود، برگزار خواهد شد. لازم به توضیح است که این سطح بندی در محیطی کاملا دوستانه و صمیمی محقق می شود و روز سطح بندی، فرصت خوبی برای آشنایی مربیان با اساتید و بالعکس است.

*کدام یک از مربیان سرود در این دوره های آموزشی مخاطب شما هستند؟
 مراد ما از آموزش، یک آموزش پایه ای است و بی شک این آموزش از سطح مبتدی آغاز می شود و چون ممکن است در بین مخاطبین ما افراد دانش آموخته هم باشند که مقدمات را تحت نظر اساتید نام آشنا طی کرده باشند، لذا برگزاری دوره های عالی نیز دور از انتظار نیست. به هرحال طراحی دوره های آموزشی منوط به شناخت بیشتر مخاطبین و ارزیابی سطح اطلاعات و تجربیات و دانش آنهاست. ضرورت دستیابی به این اطلاعات است که موضوع سطح بندی مربیان را تا حدی جدی ساخته که زمان قابل توجهی از جلسات کارشناسی را در خانه سرود به خود اختصاص داده است.

*شما برای این دوره های آموزشی چه موضوعات درسی را انتخاب کرده اید؟
طبق نظر کارشناسانی که از ابتدای حرکت، خانه سرود از نظرات آنها بهره مند بوده است، چهار موضوع به صورت قطعی مورد توجه خواهد بود .

1-  مبانی و تئوری موسیقی، خصوصا سلفژ 2- مهارتهای صداسازی 3- فراگیری یک ساز مبنا و 4- بسترسازی به منظور آشنایی مربیان سرود با مقوله شعر و شناخت معیارهای انتخاب یک شعر مناسب و درگیر کردن مربیان سرود با این موضوع به عنوان ضرورتهای انکار ناپذیر در دوره های آموزشی مورد توجه خواهد بود.

*گویا این دوره های آموزشی به صورت شبانه روزی و به مدت چهار روز برگزار می شود. با توجه به گستردگی موضوعات درسی که به آنها اشاره کردید، آیا قادر هستید در این مدت کوتاه به آنچه می خواهید دست پیدا کنید؟
ما برای انتقال علوم نظری و عملی محتاج زمان بیشتری هستیم و این امر به زمان نیازمند است. از طرفی امکان حضور دراز مدت مربیان در مرکز نیز برای ما وجود ندارد اما ما می توانیم به موازات استفاده بهینه از وقت و زمانی که در اختیار داریم به ضرورتها بپردازیم. ما قادریم در حداقل زمان مشاوره های علمی بدهیم، بینش و نگاه مربیان را تصحیح کنیم، در صورت نیاز به سئوالات پاسخ دهیم، ذائقه مربیان را تغییر داده، سمت گیری، انتخاب، سلیقه، درک و توقعشان را از خود و کار هنری ارتقا ببخشیم. در این راستا درکنار آموزش می توانیم منابع خوب و دسته اول را هم معرفی کنیم و این ها کارهای کمی نیست. درعین حال می توانیم به آموزش های غیرحضوری در برخی از مباحث بیاندیشیم و بسترهای کلاسهای دوره ای را فراهم کنیم. علاوه بر این ما به توان، پشتکار، انگیزه و عشق والای مربیان برای یادگیری، ایمان داریم. عشقی که می تواند ما را در راه رسیدن به اهدافمان یاری کند.

*معیارهای انتخاب منابع درسی در دوره های آموزشی از نگاه شما چیست؟
در ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشیم که مخاطبان ما در درجه اول مربیان سرود اند و هدف ما از برگزاری دوره های آموزشی ارائه بایسته هایی است که آنان را در عرصه مربی گری توانا می سازد. عنایت به این امر با توجه به زمان کمی که برای هر دوره آموزشی در نظر گرفته شده و پراکندگی مربیان ارجمند که اقصی نقاط میهن اسلامی را دربرمی گیرد و حضور دائمی و آموزش های مستمر و متمرکز را دشوار می سازد، ما را ناچار به آموزش های فصلی، پایه ای، کاربردی و انتخاب منابع موجز و مفید می کند. این نکته ما را از ارائه مطالب پراکنده، متفرق و غیرمرتبط با موضوع، برحذر می دارد اما راه را برای ارتقاء سطح علمی علاقه مندان نمی بندد و ما را به پیش بینی دوره های عالی نیز رهنمون می شود.

سیر منطقی مباحث، چینش کارشناسی آن و کاربردی بودن محتوا در عین صحت و علمی بودن، از جمله نکاتی است که باید در انتخاب منبع آموزشی به آن توجه کرد. به همین دلیل در مواقع گوناگون در حین مباحث کارشناسی ضرورت استفاده از کتاب ها و منابع آموزشی اصولی، مستند و تاثیرگذار بارها از سوی اعضای شورای هدایت و راهبری آموزش های تخصصی مورد تاکید و توجه قرار گرفته و در همین راستا کتاب های گوناگونی همچون، هارمونی، اثر ریچارد اشتور، تئوری موسیقی استاد پورتراب، پوزولی، بیر و مجموعه های تدوین شده توسط اساتید ارجمند و... به منظور استفاده در دوره های آموزشی مورد بحث، کارشناسی و نقد قرار گرفته است.

از سوی دیگر مستحضرید ویژگی مخاطب و توانمندی های خاص او، ارائه مجموعه ای خاص را می طلبد تا آموزش های مبنایی و صحیح را تحقق بخشد. هرکتابی برای هرشخصی نمی تواند مفید باشد. بسیاری از متن ها در کتاب ­ های تخصصی محتاج تشریح، تبیین و توضیح ­ اند و جز در سایه تدریس استادی کارآزموده و توانا استفاده از آن سخت و دشوار است. و چه بسا آموزشی غیر صحیح و تبیینی به دور از تامل و توضیحی نابجا موجب آموزشی غیر اصولی شود و پایه ای کج، دیوار مبانی علمی و ذهنی مربی را تا سال ها لرزان و آسیب پذیر سازد.

استعداد و توان های متعدد، پیش بینی منابع و شیوه های متنوع را می طلبد و برنامه های جداگانه و ویژه را برای مخاطبین خاص ضروری می سازد و بر همین اساس تدوین دروس و سرفصل های درسی متمایز را به منظور پرورش نیروها، اجتناب ناپذیر می سازد.

*ملاک های شما برای انتخاب اساتید در دوره های آموزشی چیست ؟
اولین ملاک، تجربه کافی و تخصص بالا در امر آموزش و احاطه نظری نسبت موضوع درسی است. اساتیدی که در اطلاعیه ها از آنها نام برده شده و دوره با حضور آنان به اهداف متعالی خود خواهد رسید دارای صلاحیت های علمی و تخصصی هستند و هر یک دارای سوابق ارزشمند و تجارب  ذی قیمتی در عرصه موسیقی و سرود اند.

تحصیلات آکادمیک، تجربه سال ها تدریس، تحقیق، آهنگ سازی و نوازندگی و... بخشی از امتیازات برجسته و ویژگی های آنها است که می توان به آن اشاره کرد.

اخلاق، تعهد، سلامت، توان ایجاد یک رابطه خوب و موثر با مخاطب و اداره مطلوب کلاس نیز از جمله ملاک های ما در انتخاب اساتید است.

*به عنوان آخرین سئوال، آنچه برای شما در این حرکت آموزشی مهم است چیست؟
آنچه برای ما مهم است پایه گذاری یک حرکت درست، سنجیده و صحیح است چه باشیم و چه نباشیم./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار