همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین و با برخورداری از یک هزار و 700 اثر و بنای تاریخی و طبیعی و همچنین دارا بودن آب و هوای بسیار مطلوب و فرح‌بخش باید یکی از قطب‌های گردشگری کشور و خاورمیانه باشد اما تعداد اندک گردشگران داخلی و خارجی ، تبلیغات گردشگری اندک و استفاده معنوی ناچیز از اماکن تاریخی و طبیعی استان نشان از رکود صنعت توریست در استان دارد و آینده روشنی را نمایان نمی‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ استعدادهای استان در بخش توریست حتی برای مردم بومی استان هم ناشناخته است و بسیاری از مسافران به طور اتفاقی و یا با ترغیب اقوام ، همدان را برای مسافرت انتخاب می‌کنند چرا که هیچ برنامه تبلیغاتی مناسبی به طور مستمر برای معرفی جاذبه‌های توریستی و گردشگری همدان تاکنون اجرا نشده است .
 مناطق تفریحی و توریستی همچون غار علیصدر ، شگفت انگیزترین غار آبی جهان ، مجتمع تفریحی توریستی گنجنامه و مناطق خوش آب و هوایی در نیمی از سال به ویژه در ایام تابستان نتوانسته آنگونه که باید برای گردشگران خودنمایی و آنان را جذب خود کند
  امروزه حوزه گردشگری در دنیا از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است چرا که با کمی دقت و حساب سرانگشتی درمی یابیم که می توان با هزینه های کم و برخی اقدامات خلاقانه اشتغال ، درآمدهای مناسب کسب کرد و از این مسیر زمینه توسعه و رشد استان را هم هموار کرد و مهم تر از همه اقداماتی که در این حوزه صورت می گیرد عمدتا موافق محیط زیست است و همچون برخی صنایع و کارخانجات با ایجاد آلودگی و سروصدا مشکلات دوچندانی را ایجاد نمی کند .
اما علی رغم ظرفیت های فراوان گردشگری در استان همدان ، این حوزه نتوانسته آنگونه که باید همدان را به عنوان اکباتان و هگمتانه سابق معرفی کند و حاد بودن این مشکل به حدی است که برخی از مسئولان استان و کارشناسان این حوزه به ضعف گردشگری همدان اشاره کرده اند
 نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با اشاره به ظرفیت‌های استان در بخش گردشگری گفت: تصویب 28 منطقه گردشگری ، تصویب 11 روستای هدف گردشگری و شناخت بیش از 15 کمپ گردشگری از ظرفیت‌هایی است که می‌توان از آن در توسعه گردشگری استان بهره گرفت .
 ابراهیم کارخانه ای به راه‌های توسعه گردشگری استان اشاره کرد و افزود : تأمین زیرساخت‌های گردشگری با اعتبارات مورد نیاز و برنامه‌ریزی برای شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و ملی برای معرفی استان یکی از راه‌هایی است که می‌توان از آن بهره گرفت اما تا به حال از حضور فعالان گردشگری استان در نمایشگاه‌های بین المللی خبری نبوده است .
 رئیس سابق میراث فرهنگی ، صنایع‌دستی و گردشگری همدان در خصوص چرایی ضعف گردشگری کنونی همدان گفت : ضعف گردشگری تنها از جانب میراث فرهنگی نیست بلکه در کل کشور مشکلاتی همچون ذهنیت بد در گردشگری ایران وجود دارد که مانع از حضور گردشگران است .
 آقای بیات البته به این نکته پاسخی نمی دهد که به راستی این ذهنیت بد چرا بیش از پیش درخور توجه همدان است و بس . در حالی که تنها هتل‌های همدان از نبود گردشگر رنج می‌برند و هتل‌های متنوع در دیگر استان‌ها ، برای رزرو جا دست رد به سینه گردشگر می‌زنند .
 وی ادامه می دهد : ما با ایجاد بستر لازم در جذب گردشگر و زدودن این ذهنیت می‌توانیم به گردشگری استان کمک کنیم و این همکاری و تعامل با مردم را میسر می‌کند .
وی اضافه می کند : فرهنگ گردشگرپذیری فقط به عنوان اینکه ما مهمان‌پذیر و مهمان‌دوست هستیم نیست بلکه فرهنگ مشتر‌ی‌مداری نیز مهم است و اگر معنای مشتری‌مداری را به همه فعالیت‌ها تعمیم دهیم و فرهنگ برخورد مردم را نیز لحاظ کنیم گام‌های مهمی در این راستا برداشته‌ایم و به نحوی استان خود را به همه می‌شناسانیم .
 مدیرعامل مجتمع تفریحی ، توریستی و ورزشی گنجنامه همدان با اشاره به موفقیت استان اصفهان در امر گردشگری می گوید: استان اصفهان حتی یک پنجم استان همدان دارای آثار و ابنیه تاریخی و مناطق طبیعی و توریستی نیست اما آنچنان تبلیغات گسترده‌ای را پیش گرفته که هر مسافری در دنیا که قصد سفر به ایران را داشته باشد اصفهان نخستین مقصد سفر وی است . اردستانی‌زاده می افزاید : اگر توان استفاده مطلوب از ظرفیت‌های گردشگری استان را داشتیم از هزار و 700 اثر تاریخی استان ، تپه باستانی هگمتانه ، آرامگاه ابن سینا و باباطاهر ، غار علیصدر ، منطقه تاریخی- طبیعی و توریستی گنجنامه ، تپه نوشیجان و 10 مورد نخست لیست مهم‌ترین اماکن تاریخی و طبیعی استان برای تبدیل شدن همدان به قطب اول گردشگری خاورمیانه کافی بود .
وی در ادامه با اشاره به مشکل بیکاری استان همدان معتقد است : تقویت صنعت گردشگری و برنامه‌ریزی برای جذب بیشتر مسافر داخلی و خارجی ، تنها راه کار عملی برای ایجاد اشتغال و رونق کسب و کار در همدان است.
 یک استاد دانشگاه حوزه گردشگری معتقد است : از آنجا که دفاتر خدمات مسافرتی از جمله مراکز خصوصی هستند که تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی ، سازمان هواپیمایی و شرکت قطار رجا فعالیت می‌کنند می‌توانند به عنوان مراکز عمده برای تولید ، عرضه یا تبادل خدمات برای مسافران نقش کلیدی بازی کنند .
 حسینی می افزاید : رابطه تنگاتنگی که در راستای ارائه خدمات گردشگری بین این دفاتر برقرار است می‌تواند موجب جذب گردشگر بالا در استان شود .
 این استاد دانشگاه می افزاید : برگزاری همایش مدیران دفاتر خدمات مسافرتی ، ایجاد کارگاه خدمات گردشگری به روش علمی از سوی فعالان گردشگری به گونه‌ای که در کارگاه‌های یاد شده تبادل اطلاعات توسط مجریان تورهای مسافرتی استان ، آژانس‌داران ، هتل‌داران ، راهنمایان گردشگری ، بازاریابان حرفه‌ای استان و رستوران‌داران انجام پذیرد که این گستردگی در زمینه تبادل اطلاعات بین فعالان گردشگری استان و دفاتر خدمات مسافرتی کل کشور می‌تواند زمینه‌ توسعه گردشگری در همدان را فراهم کند .
خانم فکری مدیر یکی از تورهای داخلی نیز در این زمینه معتقد است : در حالی میزبانی چنین همایش‌هایی در استان می‌تواند زمینه‌ساز رشد و توسعه گردشگری باشد که مراکز توریستی و تفریحی ، جاذبه‌های تاریخی ، مراکز اقامتی و خدماتی همچون هتل‌ها و رستوران‌ها ، مراکز تفریحی مانند شهربازی‌ها ، مراکز خرید و سیستم حمل و نقل جاده‌ای و هوایی و حتی ریلی در استان فعال و به ‌روز باشد .
 به عقیده کارشناسان یکی دیگر از مشکلات جدی حوزه گردشگری استان همدان به کمبود امکانات اقامتی بویژه هتل ها و مسافرخانه مربوط می شود .
آقای نصیری‌ مطلق مسئول و نماینده جامعه مهمانپذیرداران همدان در این زمینه می گوید : در سالهایی که کل جمعیت ایران نزدیک 20 میلیون نفر بود شهر همدان 30 واحد مهمانپذیر داشت که بعدها به علت نداشتن توجیه اقتصادی ،20 مورد از آنها از رده خارج شد و تغییر کاربری داد . در حال حاضر که جمعیت ایران افزون بر 75 میلیون نفر است ، شهر همدان تنها 10 مهمانپذیر دارد که 2 واحد آن در طرح میراث فرهنگی قرار گرفته و یک واحد دیگر نیز به علت نداشتن توجیه اقتصادی تقاضای تغییر کاربری داده است و این 7 مهمانپذیر باقی مانده هم‌ علی‌رغم فصلی بودن حضور مسافران در استان ، تنها در تعطیلات نوروزی و تابستان با استقبال کم فعالیت می کنند .
 در مجموع در شهر همدان 7 هتل و7 مهمان پذیر وجود دارد که متاسفانه تعداد آنها به حدی نیست که جوابگوی نیاز گردشگران و مسافران باشدو همین امر هم موجب شده که قیمت آنها بالا باشد و از آنجایی که مسافران فقط بدنبال جایی هستند که شبها را در آن استراحت کنند زیاد به حال آنها فرق نمی کند که در یک اتاق ساده باشند و یا در یک هتل مجلل با هزینه های بالا بنابراین ترجیح می دهند یا در پارک ها چادر بزنند و یا خانه های غیر رسمی و یا سوئیت هایی که این روزها در جای جای استان و بویژه شهر همدان خودنمایی می کنند شب ها را سپری کنند .
در مورد اینکه چرا هتل ها و مسافرخانه ها زیاد گسترش نیافته اند نیز شاید بتوان گفت که در همدان فقط گردشگران در ایام تابستان و نوروز به این استان سفر می کنند و در بقیه ایام سال به علت سرمای زیاد مورد استقبال قرار نمی گیرد و همین امر موجب شده تا مجموعه هتل داری و مسافرخانه ها هم رشد زیادی نداشته باشد .
 در پایان بایدگفت علیرغم کارهای زیر ساختی مناسبی که در سالهای گذشته در استان همدان برای جذب گردشگر انجام شده است اما رقم پایین جذب و ورود گردشگر به استان نشان می دهد که اشکالات مهمی در شیوه سنتی جذب گردشگر وجود دارد و باید به موازات شیوه سنتی از شیوه های جدید و مدرن همچون جذب به صورت آن لاین از طریق اینترنت در همه زمینه های خدمات دهی استفاده کرد .
امید آنکه مسئولان استانی با ارائه راهکارهای مطلوب و با ایجاد زمینه‌های مناسب برای تبادل اطلاعات میان فعالان گردشگری استان زمینه‌ تکاپوی اقتصادی در حوزه گردشگری را برای فعالان بخش خصوصی فراهم کنند ./س
برچسب ها: ظرفیت ، گردشگری ، همدان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.