سفره های افطاری مردم ايلام از تنوع غذایی زیادی برخوردار است.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران، از ایلام ،ایلام مهد تمدن کهن آلامتو ،شهر آفتاب و عروس زاگرس است؛برای هر مناسبت و واقعه‌ای مراسم و آئین خاصی وجود دارد سادگی و صداقت پایه این رسم‌ها است.

رمضان قرآن

مردم ایلام در ماه مبارک رمضان با نزدیک به افطار با روشن کردن عود و شمع و پاشیدن گلاب فضای خانه های خود را معطر می کنند.

شله، آش، بژی برساق، کله کنجی، شله زرد، حلیم، آش گندم و شیره خرما از قبیل غذاهای تهیه شده برای سفره افطار ایلامی هاست که مهمان شدن همسایه ها در این افطاری نیروی فراوانی به جان می افزاید.

در گذشته که امکانات رسانه ای چون تلویزیون، رادیو و بلندگوی مسجد نبود، مردم ایلام با صدای یک نفر که در وقت سحر درمحله‌ها اذان و مناجات می‌گفت بیدار می‌شدند.


پیچیدن عطر لوبیا پلو که با برنج محلی که عنبربو می خوانندش در فضای کوچه ها در سحرگاهان خواب را به کلی از چشمان دور می کند.

دراین ماه مبارک سطح حضور مردم ایلام در مساجد و شرکت در نماز جمعه افزایش یافته و مردم سعی دارند نمازهای پنجگانه را در مساجد اقامه کنند،صله رحم به جا آورند و یتیمان و گرسنگان را اطعام کنند.

افطاری دادن به دوستان و همسایگان و خویشاوندان و برگزاری دعاهای توسل،کمیل، ندبه، قرائت سی جزء قرآن، فاتحه‌خوانی در مزار در گذشتگان نیز از رسم های مردم ایلام به شمار می رود.

صله رحم جایگاه خاصی در ماه مبارک رمضان پیدا می کند به طوری شب اول ماه رمضان اعضای یک فامیل در منزل بزرگ آن خاندان جمع می شوند و این کار تا پایان ماه مبارک رمضان به صورت هرشب در منزل یکی از بستگان ادامه پیدا می‌کند.

حضور پنجشنبه ها در مزار شهدا و درگذشتگان:

ایلامی ها در ماه مبارک رمضان هر پنجشنبه بر مزار عزیزان فوت شده خود حاضر می شوند با فاتحه خوانی و مویه سر دادن از آنان یاد می کنند و اصل این بازدید آخرین پنجشنبه و جمعه ماه مبارک است که بعد از ظهر آن روز به صورت دسته جمعی بر مزارها حاضر می شوند.

پخش آش و حلیم نذیری و صلواتی:

دم غروب و نزدیک به افطار بازار شور و حال تازه ای دارد انگار نه انگار که یک روز طولانی تابستان بوده است ،صف های طولانی که منتظر دریافت آش و حلیم هستند آدم را به یاد خوبی و نیکی می اندازد که همه دست دراز کرده اند تا سهمی از نور را دریافت کنند.


البته بسیاری نیز با فروش آش و حلیم در این ایام منبع درآمدی برای خود کسب می کنند./ز
برچسب ها: ایلام ، افطاری ، رمضان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.